3300 گروه کالایی جدید برای واردات نیاز به ایران‌کد دارند

طبق توافقات صورت گرفته با سازمان توسعه تجارت و سازمان ملی استاندارد مقرر شده که 3هزار و 300 گروه کالایی از یک اردیبهشت سال جاری برای واردات نیاز به دریافت ایران‌کد دارند و همچنین 219 گروه کالایی مرتبط به قطعات از دو ماه دیگر برای واردات ملزم به گرفتن ایران‌کد خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی ایران‌کد، احمد غلامزاده مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با اعلام این خبر گفت: این اقدام به دنبال توافقات صورت گرفته بین سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات صورت می‌گیرد.

به گفته وی، با راه‌اندازی سیستم کدینگ کالا و خدمات یکی از موضوعاتی که دنبال می‌شد، مدیریت کیفیت واردات کالا به کشور بود. موضوعی که مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید ویژه‌ای دارند.
غلامزاده افزود: بر این اساس ما در مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات سیستم تعاملی را طرح‌ریزی کردیم که به سازمان توسعه تجارت و استاندارد برای مدیریت کیفیت کالاهای وارداتی کمک کند.
وی ادامه داد: یک توافقنامه سه جانبه بین مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات، سازمان توسعه تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران منعقد شد تا این سیستم پیاده‌سازی شود.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات ایران افزود: بر این اساس مقرر شد، کالاها پیش از ورود به کشور کد ملی دریافت کنند و کاتالوگ الکترونیکی نیز برای آن تهیه شود. سپس این کاتالوگ الکترونیکی به سازمان ملی استاندارد ارسال و پس از تایید کیفی کالا، ثبت سفارش آن برای ورود به کشور انجام شود.
وی در توضیح مزایای این سیستم برای واردات کالا به کشور، گفت: با اجرای این سیستم علاوه بر مدیریت کیفیت کالاهای وارداتی، بازرگانان هم پیش از آن که برای واردات کالا هزینه‌ای را متحمل شوند. متوجه می‌شوند که از لحاظ کیفی می‌توانند کالایی را وارد کشور کنند یا نه؟.
غلامزاده، از کاهش حجم کالاهای ورودی به گمرک به عنوان یکی دیگر از مزایای این سیستم نام برد و ادامه داد: در گذشته بازرگانان با صرف هزینه زیاد کالایی را وارد کشور می‌کردند، که این کالا پس از کنترل کیفی یا در انبارهای گمرک می‌ماند، یا اجازه توزیع در بازار داخلی را نمی‌یافت. به همین خاطر هزینه زیادی به بازرگان تحمیل می‌شد.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات ایران افزود: سیستم یاد شده از یک تیر ماه سال 1390 اجرایی شد و در مرحله اول یک هزار و 530 گروه کالایی برای واردات وارد این سیستم شدند. در پایان سال گذشته هم ما یک گزارش از این فرایند تهیه و به سازمان‌های مرتبط ارائه کردیم. بر اساس این گزارش از یک تیر 1390 تا پایان سال، 27 هزار درخواست واردات کالا در این سیستم ثبت شده بود و تنها 14 درصد درخواست‌ها در فرایند مدیریت کیفیت واردات توسط استاندارد رد شده بود.
وی گفت: تجربه موفق پیاده‌سازی این سیستم باعث شد تا به تدریج برای واردات سایر گروه‌های کالایی هم طی این فرایند ضروری شود.
غلامزاده تاکید کرد: طبق توافقات صورت گرفته با سازمان توسعه تجارت و سازمان ملی استاندارد مقرر شده که 3 هزار و 300 گروه کالایی هم از یک اردیبهشت سال جاری در این فرایند قرار بگیرند.
او گفت: 219 گروه کالایی مربوط به قطعات هم از دو ماه آینده وارد این فرایند می‌شوند و بازرگانان محترم برای واردات این کالاها نیاز به دریافت کد ملی دارند.