یک میلیون و 500 هزار قلم کالای نفتی کددار می‌شوند

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالاو خدمات ایران و به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با تشریح جزئیات سامانه خرید الکترونیکی در صنعت نفت کشور، گفت: در مجموعه کل فرآیند این پروژه، یک میلیون و 500 هزار قلم کالادر صنعت نفت تحت پوشش قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، احمد غلامزاده در حاشیه اولین رخداد منطقه‌ای تسهیل تجارت و کسب و کار الکترونیکی در جمع خبرنگاران از افتتاح سه طرح الکترونیکی در صنعت نفت خبرداد و گفت: طرح CA در صنعت نفت، طرح تدارکات الکترونیکی وزارت نفت مبتنی بر ایران کد و سیستم کدینگ یکپارچه صنعت نفت، سه طرحی هستند که در حاشیه این رخداد منطقه‌ای افتتاح شدند.
رئیس مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر افزود: یکی از چالش‌هایی که در بخش صنعت نفت با آن روبرو هستیم بحث شناسایی تامین‌کنندگان اقلام مورد نیاز نفت در کشور است که با توجه به ضرورت بومی‌سازی در صنعت نفت، به نظر می‌رسد لازم است تنوع اقلام در نفت را از طریق سیستم کدینگ یکپارچه تغییر داد.
وی تصریح کرد: بر اساس تجاربی که در سالهای گذشته وجود دارد و بنگاههایی که این کار را انجام داده‌اند، آمارها و اطلاعات حاکی از این است که با پیاده‌سازی این طرح، 40 درصد تنوع اقلام صنعت نفت کاهش می‌یابد.
به گفته غلامزاده، کاهش 40 درصدی تنوع موجود اقلام در صنعت نفت به معنای کاهش 40 درصدی هزینه‌های لجستیکی است؛ به این معنا که وقتی کالاها با نامها و کدهای مختلف شناسایی می‌شوند، با هر بار سفارش، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد و بر این اساس، مشخص نیست که چه میزان از یک کالا در چه نقاطی ذخیره‌سازی شده است و به نوعی، همه به صورت غیرمتمرکز خریدهای خود در نفت را انجام می‌دهند.
وی اظهار داشت: تمرکز در خرید و سفارشات و همچنین تمرکز در ذخیره‌سازی کالا در انبارها با این طرح اتفاق می‌افتد و به لحاظ حجم عملیات بالای لجستیکی صنعت نفت کشور که در طی یک برنامه، 60 درصد بودجه نفت را خرید تجهیزات و قطعات تشکیل می‌دهد، باید شرایطی را برای خرید یکپارچه در صنعت نفت فراهم کرد.
به گفته غلامزاده، کالاهای صنعت نفت به تدریج وارد سامانه می شوند این درحالی است که تا به حال 400 قلم کالا وارد این سامانه شده‌اند و برای آنها کاتالوگ الکترونیکی ایجاد شده است و به تدریج رشد می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که حداقل 4 سال دیگر در این زمینه کار وجود دارد تا کل اقلام صنعت نفت را در برگیرد. بر این اساس تصور می‌رود که در مجموعه کل این فرآیند یک میلیون و 500 هزار قلم کالادر صنعت نفت را در بر بگیرد.