سامانه تاييد و رديابی اصالت كالا بر اساس استانداردهای GS1

افزايش تقلب، جعل و کپی‌برداری از محصولات، دغدغه‌اي است كه اكثر سازمان­ها، نهادها و مصرف‌كنندگان با آن روبه‌رو هستند. از يك طرف صاحبان برند كالا به دنبال راهی برای جلوگيري از جعل و اثبات اصالت کالاهای خود هستند و از طرفي ديگر مصرف‌كنندگان اين كالاها به دنبال پيدا كردن و استفاده از كالای با اصالت هستند.

جعل و تقلب در برخی موارد چنان پیشرفته است که شرکت‌های تولیدکننده برای تشخیص اصالت محصول خودشان باید آزمایش‌های گوناگونی را انجام دهند. علیرغم تلا ش‌های بسیاری که براي مبارزه با كالا‌های جعلي و تقلبي صورت گرفته است، همچنان محصولات خطرناکی در بازارها توزیع و مصرف می‌شوند.

استفاده از كالا‌هاي جعلي و تقلبي مي‌تواند آسيب‌هاي بزرگ و حتي جبران ناپذيري به مصرف‌كنندگان نهايي كالا وارد كند.

 استفاده از استاندارد‌هاي GS1 راهكاري براي جلوگيري از ورود كالا‌هاي تقلبي و جعلي به زنجيره تامين و تاييد اصالت كالا‌هاي توليدكنندگان است.

مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات ايران (GS1 ايران) با توجه به استاندارد‌هاي رديابي GS1، اقدام به طراحي و توسعه سامانه تاييد اصالت و رديابي سريالي محصولات نموده است. در اين سامانه با صدور كد بين‌المللي GS1 براي كليه كالا‌هاي تامين‌كنندگان و تخصيص كد سريالي به آن، قابليت رديابي كليه محصولات از نقطه توليد تا نقطه مصرف ايجاد مي‌شود.

توضيحات مختصري در مورد سامانه:

اين سامانه شامل بخش‌هايي همچون تامين‌كنندگان، ارگان نظارتي و مشتريان مي‌باشد. در اين سامانه تمامي توليد‌كنندگان و تامين‌كنندگان براي محصولات خود كد جهاني قلم كالا (GTIN[1]) دريافت مي‌كنند و بر اساس ساختار طبقه‌بندي جهاني (GPC[2])، اقدام به تشكيل كاتالوگ الكترونيكي محصول خود مي‌كنند. سپس سامانه براي هر كالاي توليدي كد سريالي (به همراه اطلاعات تكميلي ديگر مانند شماره سري ساخت، تاريخ توليد، تاريخ انقضا و غيره) تخصيص مي‌دهد. با اين روش تامين‌كنندگان مي‌توانند تمامي محصولات خود را به صورت يكتا شناسايي و كد سريالي را به صورت يك نماد باركد بر روي ليبل چاپ كرده و آن را بر روي محصولات خود الصاق كنند. توليد‌كنندگان و تامين‌كنندگان مي‌توانند كد سريالي محصولاتي را كه مي‌خواهند براي توزيع در بازار ارسال كنند، انتخاب كرده و به كارتابل ارگان نظارتي، ارسال مي‌كنند.

در كارتابل ارگان نظارتي، تمامي محصولاتي كه ارسال شده است به تفكيك تامين‌كنندگان قابل مشاهده است. ارگان نظارتي، سريال‌هاي ارسالي را دريافت كرده و به بررسي كيفيت كالاها مي‌پردازد. اگر كيفيت كالا متناسب با فاكتور‌هاي كنترلي باشد، آن‌ها را تاييد مي‌كند و اگر كالاها مشكلي داشته باشد با ذكر علت، آن‌ها را به تامين كننده باز مي‌گرداند.

تمامي سريال‌هاي تاييد شده و تاييد نشده به كارتابل تامين‌كننده ارسال مي‌شود. در اين قسمت تامين‌كننده مي‌تواند ببيند كه علت عدم تاييد كالاها چه بوده است و به بر طرف كردن مشكل آن بپردازد و آن را دوباره براي ارگان نظارتي ارسال كند. در قسمت كالا‌هاي تاييد شده، تامين‌كنند مي‌تواند اطلاعات كالا (شماره سريال كالا‌ها و كاتالوگ الكترونيكي) را به مشتري خود ارسال كند.

در اين سامانه از طريق اپليكشن موبايل امكان استعلام اصالت كالا توسط خريداران در بازار نيز وجود دارد.

استفاده از اين سيستم يكپارچه مي‌تواند مزاياي زير را براي توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان داشته باشد:

  1. ثبت و كنترل آمار توليدي محصولات به صورت سيستمي

  2. شناسايي محصولات در سطح بين‌المللي

  3. شناسايي تامين‌كنندگان كالا

  4. شناسايي بازار‌هاي هدف جديد

  5. ايجاد قابليت رديابي و رهگيري كالا

  6. انجام تبادل اطلاعات در كوتاه‌ترين زمان ممكن

  7. جلوگيري از ورود محصولات بي‌كيفيت به زنجيره تامين

  8. محافظت از برند توليد‌كنندگان

  9. تاييد اصالت محصولات

  10. كاهش هزينه‌هاي مديريتي

  11. مديريت سيستمي اطلاعات

  12. گسترش و معرفي محصولات در بازار‌هاي جهاني

  13. شناسايي تامين كنندگان جديد

امكانات سامانه

  • شناسايي دسته‌اي و منحصر بفرد اقلام تامين

  • تعريف كاتالوگ الكترونيكي محصول بر اساس نياز سازمان‌ها

  • مشخصات فني خاص به هر قلم كالا

  • چاپ باركد در نماد ديتا ماتريس

  • برداشت و ثبت اطلاعات به صورت اسكن باركد با باركد اسكنر

  • برداشت و ثبت اطلاعات به صورت اسكن باركد با موبايل

  • دريافت خروجي اطلاعات در فرمت اكسل

  • چاپ اطلاعات بر روي كاغذ

  • رديابي محصولات به صورت منحصر‌بفرد

  • ارائه گزارشات تجمعي و تحليلي