کم توجهی به زیرساخت ایران کد، هزینه‌ تولیددرکشور را افزایش می‌دهد

نقطه رسانه ای:سومین همایش سراسری ایران کدامروزشنبه 13 تیرماه درمرکزهمایش‌های صداوسیما برگزارشد.

به گزارش خبرنگارمادراین همایش یک روزه که وزیر بازرگانی،معاونین وزارت بازرگانی،اساتیددانشگاه ، نمایندگان دستگاههای دولتی مشارکت کننده مانند وزارت صنایع ومعادن ،راه آهن جمهوری اسلامی وفروشگاههای زنجیره ای وجمعی ازفعالان صنعتی وبازرگانی کشورحضورداشتند،پس از نمایش چند کلیپ وانیمیشن درباره ایران کدمدیرعامل مرکزملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران به عنوان سخنران افتتاحیه گفت: مهمترین چالش اجرای ایران کد آمادگی سازمان‌ها و هماهنگی سیستم‌های اطلاعاتی آنها با ایران کد است.  
مهندس احمد غلام‌زاده با بیان اینکه ایران کد این امکان را فراهم می‌کند تا از فناوری‌های نوین در چرخه بازرگانی کشور استفاده شود، اظهار داشت: ایران کد توانسته است اطلاعات ساختار یافته را در بخش ملی توانمند‌سازی کند.
وی با بیان اینکه دیتا بار نوعی کد است که 74 کاراکتر اطلاعاتی را در خود جای می‌دهد، گفت: تا سال 2014 تمام کالاها باید دیتا بار دریافت کند.
غلام‌زاده گفت: مهمترین چالش ایران خودرو این است که آیا سازمان‌ها آمادگی استفاده از این اطلاعات را دارند و دوم اینکه آیا سیستم‌های اطلاعاتی سازمان‌ها با ایران کد همکاری لازم را دارند یا خیر؟
وی افزود: در حال حاضر 9 هزار عضو ایران کد و 200 هزار کد ملی داریم که امیدواریم در آینده این رقم به 100 هزار عضو ایران کد و 2 میلیون و 130 هزار کد ملی افزایش یابد.
مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات گفت: مشکل ما در بخش قطعات است اما در قسمت قطعات خودرو از وضعیت مناسبی برخورداریم به طوریکه تاکنون 7 هزار و 419 قطعه خودرو ایران کد دریافت کرده‌اند. مدیرعامل ایران کدهمچنین با ارایه تحقیقی به بیان مزیت ها،چالش‌ها وآینده پیش روی ایران کد پرداخت.
تشکیل کارگروه برای انجام تمام فعالیتهای بازرگانی بر پایه ایران کد
همچنین معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی وزیر بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی به عنوان مجری ایران کد کارگروهی ایجاد کرده و تمامی امور مربوط به بازرگانی کشور اعم از ثبت سفارش، جوایز صادراتی و صدور کارت بازرگانی به تدریج براساس نظام ایران کد صورت می‌گیرد.
دکتر مسعود موحدی به عنوان سخنران بعدی دراین همایش اظهار داشت: ایران کد حلقه‌ای از بسته کامل اصلاح نظام توزیع است و پیش‌بینی شده علاوه بر این نظام به سایر نظام‌های طرح تحول اقتصادی نیز سرویس بدهد.
وی افزود: برای اینکه چنین نظامی فعال شود نیازمند اهداف بلند مدت و کارآمدی در فرایندهای پیوسته زنجیره تامین است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
معاون وزیر بازرگانی گفت: این نظام باید جذابیت داشته باشد و برای همه کاربران مزیت‌های تعریف شده و تسهیلات در انجام امور را فراهم کند.
وی افزود: حتما باید در طراحی این نظام منفعت ملی و مزیتی فراتر ایجاد شود به همین دلیل دوت نهم الزاماتی را پیش‌بینی کرده که از آن جمله می‌توان به ملزم شدن دستگاه‌های دولتی به خرید با ایران کد اشاره کرد که البته برای اینکه دراین فرایند مشکلی بوجود نیاید این طرح به صورت تدریجی و موردی اجرا می‌شود.
موحدی گفت: وزارت بازرگانی به عنوان مجری کارگروهی ایجاد کرده و کلیه امور مربوط به بازرگانی کشور در این کارگروه بررسی می‌شود که از آن جمله به می‌توان به ثبت سفارش، جوایز صادراتی و صدور کارت بازرگانی اشاره کرد که باید براساس نظام ایران کد صورت گیرد.
معاون وزیر بازرگانی گفت: ایران کد پایه است و باید سایر سیستم‌های کدینگ نیز وجود داشته باشند و نظارت و هماهنگی لازم بین آن سیستم‌ها و ایران کد بوجود بیاید.
وی با بیان اینکه به تدریج ارائه خدمات عمومی باید از طریق ایران کد صورت گیرد اظهار داشت: سیستمی طراحی شده تا برای تشویق استفاده از ایران کد تخفیف‌هایی صورت گیرد.
موحدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دولت برای اینکه نظام ایران کد در تمامی وزارتخانه‌ها مورد استفاده قرار گیرد اظهار داشت: ارائه نشان استاندارد، صدور پروانه بهداشتی، ارائه تسهیلات برای کالاهای کشاورزی و فرآورده‌های دامی از طریق ایران کد صورت می‌ گیرد که امیدواریم با همکاری وزارت‌خانه‌های مربوطه این طرح‌ها وارد حوزه اجرایی شود.
معاون وزیر بازرگانی گفت: ایران کد نظام پایه سیستم مالیاتی کشور است و تلاش شده تا در مالیات بر ارزش افزوده و سایر اقلام مالیاتی از ایران کد استفاده شود.
وی افزود: تاکنون هیچ الزامی برای دریافت ایران کد وجود نداشته و تا پایان سال 88 براساس مزیت‌ها و جذابیت‌های موجود بنگاه‌ها عضو این نظام شده‌اند.
خبرنگارما می نویسد:درادامه سید امین فاطمی رییس ستادتحول صنایع ومعادن ودکترعلی اکبرجلالی کارشناس ارشدتجارت الکترونیک به بررسی کارشناسی ایران کداز منظر خودودستگاه متبوع پرداختند.
 
  کم توجهی به زیرساخت‌های کدینگ، هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد  
از سوی دیگروزیر بازرگانی نیزگفت: کم توجهی به بهره‌گیری از زیرساخت‌های ایران کد، میزان رشد نقدینگی را بیشتر از تولید کرده است.     
دکتر”سیدمسعود میرکاظمی”  تاکید کرد: بر خلاف بالا بودن رشد نقدینگی اما باز هم شاهد بالا رفتن هزینه‌های تولید هستیم.
وی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های ایران کد از نگاه ملی، بنگاه و مصرف کننده، گفت: بر آن اساس هم توان مدیریت بنگاه رشد می‌کند و هم تشکل‌های خصوصی و غیردولتی می‌توانند تحلیل مناسبی از حوزه کالا داشته باشند.
وی ایجاد زبان مشترک در تولید، توزیع و خدمات و مصرف را از دستاوردهای پیوستن به سیستم شماره‌گذاری و کدینگ کالا عنوان و تصریح کرد: با ایجاد
محدودیت‌های تدریجی می‌توان نظام کدینگ را سراسری کرد.
میرکاظمی با بیان اینکه شماره‌گذاری به دستیابی اطلاعات دقیق و شناخت کامل از تولیدکنندگان کمک بسیاری می‌کند، ادامه داد: شرکت‌هایی که تاکنون نظام کدینگ را پیاده کرده‌اند، به موفقیت‌های بسیاری دست یافته‌اند.
به گفته وی، در زمان حاضر بیش از 68 درصد کالاها واسطه‌ای است و براساس شماره و کدی که به فروشنده ارایه می‌شود به فروش می‌رسد.
وزیر بازرگانی می‌گوید: شرکت‌های پیاده کننده نظام کدینگ با تجمیع تقاضاها و یافتن تامین
کننده و فروشنده اصلی به صرفه جویی‌های قابل توجهی رسیده‌اند.
وی سپس با اشاره به مزایای خرید الکترونیکی برای مشتریان، گفت: 15 سال پیش در خرید الکترونیکی طی یک سال 15 میلیون دلار صرفه جویی شد.
وی درباره نقش مشتری در خرید کالا در فضای مجازی، گفت: اگر قرار باشد مشتری کالایی را بدون حضور در بازار خریداری کند، به طور قطع انتظار دارد تا کالا از استاندارد برخوردار باشد.
میرکاظمی تاکید کرد: تجارت الکترونیک بدون بهره‌گیری از نظام کدینگ کالا امکان پذیر نیست.
وزیر بازرگانی با بیان اینکه تاکنون 200 هزار قلم کالا براساس ماهیت استاندارد و مشخصات
فیزیکی در سیستم طبقه بندی کالا قرار گرفته اند، گفت: براین اساس بانک اطلاعاتی روبه توسعه شکل می‌گیرد و به ارایه خدمات می‌پردازد.
میرکاظمی ابراز امیدواری کرد: تا سال آینده بیش از دو میلیون قلم کالا تحت پوشش سیستم کدینگ قرار گیرند.
به اعتقاد وزیر بازرگانی بسیاری از بنگاهها در معاملات بایکدیگر می‌توانند از سیستم ایران کد بهره‌مند شوند و از این طریق بهتر است قبل از خرید به بانک اطلاعاتی رجوع کرده و براساس کد ملی یکپارچه خریداری کنند.
وی بر تاثیر مدیریت اطلاعات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: اگر قرار باشد در مجموع زنجیره شرکت‌ها تحت پوشش قرار گیرند، پیوستن به سیستم ایران کد ضروری است زیرا که این نظام هم‌افزایی را تشدید می‌کند.
میرکاظمی اعتقاد دارد: رسوب کالاها در انبارها به دلیل ارایه کدهای مختلف است در حالی
که نظام کدینگ از چنین هزینه‌هایی ممانعت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه فروش دارایی‌ها در کشور یک تا یک دهم بار است، افزود: دیریت بنگاه ریسک نمی‌کند و براین اساس موجودی انبار خود را پر کرده در حالی که هزینه اصلی را مصرف کننده می‌پردازد.
وی کاهش تصدی گری و نظارت حاکمیتی را از دستاوردهای شکل گیری نظام کدینگ عنوان کرد.
میرکاظمی با بیان آثار کدینگ در سطح بنگاه، گفت: 9 درصد اقلام بنگاه‌ها غیرقابل گردش شناسایی شده‌اند و 8 درصد نیز مازاد بر نیاز و 23 درصد اقلام بنگاه‌ها فاقد اطلاعات یا دارای نقص است.
وزیر بازرگانی می‌گوید: اگر در بنگاهی به دنبال افزایش گردش دارایی و کاهش ریسک است
باید از نظام لجستیک مناسب بهره‌مند شد.
وی در پایان با اشاره به اینکه نظام کدینگ از خواب سرمایه جلوگیری کرده و فعالیت را به سمت کوچک کردن بنگاهها حرکت می‌دهد، افزود: فواید ایران کد فراتر از سطح ملی است.
تقدیرازشرکت‌های برگزیده ایران کد
این گزارش می افزاید:پس از پایان سخنان وزیر بازرگانی 16 شرکت برگزیده ایران کد لوح تقدیروتندیس خودراازدست سید مسعود میرکاظمی،مسعود موحدی واحمدغلامزاده دریافت کردند.دربیانیه ای که کمیته انتخاب شرکت‌های برگزیده ایران کدمنتشرکرده است،آمده است:
ایجاد یک بانک اطلاعاتی به عنوان بستری برای تولید و ارائه اطلاعات کالا‌ها و خدمات موجود در چرخه اقتصاد ایران،ضرورتی انکار ناپذیر بود که خلاءوجودی آن در فضای اقتصاد و بازرگانی ایران حس می شد،تا در کنار ایجاد شفافیت در چرخه اقتصاد و صنعت کشورمان  مسیر برنامه ریزی برای رسیدن به افق‌های پیش رو روشن گردد.
با آغاز به کار دولت نهم این رویا جامه واقعیت پوشید تا شاهد تولد مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات به عنوان متولی شماره گذاری کالا‌ها و خدمات در ایران باشیم.میوه این اتفاق مهم در عرصه اقتصاد و بازرگانی کشورمان ایران کد بود.سیستمی بومی و ملی که در پناه آن علاوه بر کد گذاری کالا‌ها و خدمات ،پرتال ملی اطلاع رسانی کالا‌های ایران هم شکل گرفت تا اطلاعات کالا‌ها و خدمات کشورمان در دسترس فعالان حوزه اقتصاد و عموم مردم قرار بگیرد .
راه‌های طی شده نشان می دهد که این مهم بدون همکاری و همیاری دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی محقق نمی شد.
همین جا بر خود واجب می دانیم که از وزیر محترم بازرگانی به عنوان مشوق ،پشتیبان و حامی این طرح ملی تشکر نمائیم که اگر پشتیبانی‌های ایشان و مجموعه تحت امرشان نبود،قطعا امروز شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌های جوانان این مرزو بوم در شکل دهی به سامانه اطلاعاتی کالا‌ها و خدمات ایران نبودیم.
ایران کد طرحی بود که پایه و اساس آن در دولت نهم شکل گرفت و امیدواریم در دولت دهم این طرح به شکل کامل در کشور اجرا شود تا همه آحاد جامعه از مزایای آن بهره مند گردند.
خانواده ایران کد این افتخار را دارد تا در سومین همایش سراسری خود،علاوه بر تبیین مسیر‌های طی شده و ترسیم افق‌های پیش رو،از شرکت‌ها یی که همکاری و همیاری بیشتری با این طرح ملی داشته اند،قدردانی نماید.
این 16 شرکت توسط کمیته ای مرکب از کارشناسان و مدیران مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران بر اساس معیار هایی چون سابقه عضویت،سرگروهی،جامعیت و کیفیت اطلاعات  ارائه شده،سازگاری و هماهنگی سیستم‌های عملیاتی سازمان با ایران کد و عضویت در سیستم مشترکین اطلاعاتی از بین بیش از 2هزار شرکت عضو ایران کد انتخاب شده اند.
قطعا کار انتخاب 16 شرکت از بین بیش از 2هزار شرکت عضو کار راحت و ساده ای نبوده است.
کمیته انتخاب شرکت‌های برگزیده با دقت و وسواسی تمام ،اطلاعات شرکت‌ها را طبق معیار‌های یاد شده ارزشیابی کرده و در نهایت به جمع حاضر رسیده است.
نا گفته پیداست که از نظر این کمیته همه شرکت‌ها عضو به خاطر همکاری با این سیستم شایسته قدر دانی بوده و هستند.
امیدواریم در سایه حضرت حق و توجهات امام عصر (عج )بتوانیم هر روز بیش تر از دیروز شاهد شکوفایی ایرن کد و اقتصاد ملی مان باشیم
برگزیدگان سومین همایش
زر ماکارون
نفت سپاهان
گروه صنعتی ایران رادیاتور
گروه صنعتی بارز
گروه صنعتی بوتان
تولیدی دستکش حریر
ماد ایران
سکو ایران
شرکت صنعتی نیرو محرکه
گروه بهمن
صنایع شیر ایران
فروشگاه‌های زنجیره ای شهر وند
فروشگاه‌های زنجیره ای رفاه
فروشگاه‌های زنجیره ای اتکاء
فروشگاه‌های زنجیره ای سپه
راه آهن جمهوری اسلامی ایران