الزام دستگاه‌های دولتی به خرید کالا با قید ایران‌کد

نقطه رسانه ای:مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران‌ گفت: هیات وزیران حدود 10 روز پیش در مصوبه جدیدی کلیه دستگاه‌های دولتی را موظف کرد، خریدهای خود را با قید شناسنامه ملی کالا ـ ایران‌کدـ انجام دهند.

به گزارش نقطه رسانه ای  مهندس احمد غلامزاده در آستانه برگزاری سومین همایش سراسری ایران‌کد در جمع خبرنگاران افزود: اخیراً مصوبه جدید حمایتی برای ایران‌کد صادر شده است که بر اساس این مصوبه که در تاریخ 27 خرداد ماه امسال به تصویب رسیده، تمامی دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند از اول سال جاری خریدهای متوسط و بزرگ خود را با قید ایران‌کد انجام دهند.
وی اظهار داشت: با تصویب دولت این مسئله به ضوابط اجرایی بودجه سال 88 کل کشور به عنوان یک بند مستقل الحاق شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه معاون هزینه و خزانه‌داری کل کشور به واحدهای تدارکات، پشتیبانی و کارپردازان تمامی دستگاه‌های اجرایی کل کشور و واحدهای تابعه آن‌ها ابلاغ کرده است که در انجام معاملات بزرگ و متوسط خود قید ایران‌کد را مدنظر قرار دهند تا در تسویه حساب با عاملین و ذیحسابی با مشکلات مقرراتی مواجه نشوند.
غلامزاده گفت: این دو اقدام گامی مهم در راستای پیاده‌سازی ایران‌کد در کشور است، چراکه دستگاه‌های اجرایی دولت که تقریباً بزرگترین خریدار کالا در کشور هستند، نمی توانند کالاهایی که فاقد ایران‌کد باشند را تهیه و استفاده کنند. لذا تولیدکنندگان کالا نیز باید توجه داشته باشند تا هرچه زودتر نسبت به عضویت در ایران‌کد و دریافت شناسه کالاهای تولیدی خود اقدام کنند تا بتوانند همچنان به معاملات خود با دستگاه‌ها یا شرکت‌های دولتی ادامه دهند.
وی خاطرنشان ساخت: روشن است که اگر دستگاه‌های دولتی اقدام به خرید کالای فاقد ایران‌کد نمایند در تسویه حساب با خزانه‌داری کل کشور دچار مشکل قانونی‌می شوند و لذا باید اهتمام لازم را در اجرای این مصوبه داشته باشند و به مصوبه دولت و بخشنامه خزانه‌داری کل کشور توجه نمایند. مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات ایران در ادامه به برگزاری سومین همایش ایران‌کد در روز 13 تیرماه در مرکز همایش‌های صداوسیما اشاره کرد و گفت: در این همایش که با حضور وزیر بازرگانی و مدیران ارشد وزارت بازرگانی برگزار‌می‌شود،‌ آخرین دستاوردها، تحولات و التزامات و مصوبات قانونی درباره ایران‌کد اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی افزود: همچنین از 16 شرکت برتر که بیشترین حضور و همکاری را در نظام ملی شماره‌گذاری و خدمات شناسه کالا داشته‌اند،‌ با اهدای لوح و تندیس ویژه تقدیر خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: مانند سال‌های گذشته یک پنل علمی- تخصصی نیز در حاشیه همایش برگزار‌می‌شود که متخصصان کدینگ و تجارت الکترونیک به بیان آخرین دستاوردهای علمی این امر در جهان و پیاده‌سازی آن در ایران ‌می پردازند. وی با مروری بر فعالیت ایران‌کد در چهارسال گذشته اظهار داشت: با اینکه مطالعات پایه‌ای ایران‌کد مربوط به قبل از دولت نهم است، اما این نظام ملی در این دولت مورد حمایت و عنایت جدی قرار گرفت و با افتتاح رسمی در تیرماه 87 به دست رییس‌جمهور به طور جدی به چرخه بازرگانی و اقتصادی کشور وارد شد.
وی افزود: هم اکنون 200.000 قلم کالا کد ملی دریافت کرده‌اند و در پرتال ملی کالا نمایش داده می‌شوند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده و با اجرایی شدن الزامات قانونی در این خصوص ظرف یک سال آینده 90.000 عضو خواهیم داشت. همچنین پرتال ملی خدمات نیز در حال آماده‌سازی است که در سال جاری رسماً به بهره‌برداری‌می رسد. وی تصریح کرد: ایران‌کد در مصوبه اصلاح نظام توزیع به عنوان یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی به عنوان زیرساخت اصلی مطرح است و قرار است در دولت دهم مورد توجه بیشتر قرار گیرد. در واقع در دولت کنونی تمام تلاش صرف راه‌اندازی و سازماندهی ایران‌کد شد و در دولت دهم شاهد گسترش جدی آن در کشور خواهیم بود.