کددار شدن، اتکای کمتر به اقتصاد نفتی

 موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کددار کردن کالا باعث تقویت نظام مالیاتی کشور و اتکای کمتر به اقتصاد نفتی است.

نماینده بجنورد با اشاره به این‌که ایران کشوری است که اقتصادش را بر پایه فروش نفت گذاشته گفت: از آنجایی که قیمت نفت در بازارهای جهانی دچار تغییر است ما باید درآمدهای دیگری از جمله درآمد مالیاتی را برای منابع بودجه‌ای کشور قرار دهیم.
وی با تأکید بر این‌که بسیاری از کشورهای غربی و پیشرفته 95درصد درآمد خود را برپایه مالیات به‌دست می‌آورند افزود: وجود کد و شناسنامه برای کالا می‌تواند اطلاعات دقیقی برای هر جنس ارائه کند و میزان مالیات بر ارزش افزوده  را نیز معین نماید.
ثروتی در ادامه تأکید کرد. نظام کدگذاری علاوه بر درآمدها برای دولت، حمایت گسترده‌ای از حقوق مصرف کنندگان است و مجموعه اطلاعاتی را که باید خریداران از اجناس داشته باشند ارائه می‌دهد.
وی از مزایای بهره‌گیری از کد برای اجناس را استاندارد بودن، تعادل در قیمت و سلامت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در ایران‌ اطلاعات جامعی از نیازهای جامعه و کالاهای مورد نیاز وجود ندارد و مشخص نیست چه کالایی و با چه کیفیتی وارد چرخه عرضه و تقاضا می‌شود.
ثروتی با اشاره به وضعیت اقتصادی دنیا و بحران رکود در سراسر جهان گفت: در حالی که در تمام دنیا اجناس 60درصد ارزان شده ما می‌بینیم کالاها هنوز با قیمت قبلی خود عرضه می‌شوند که در این میان سود نصیب وارد‌کنندگان می‌شود. اما با استفاده از کد اقتصادی دیگر دست واسطه‌ها از بسیاری اقدامات کوتاه می‌شود.