راهنمای صدور شناسه خدمت

کدینگ خدمات چیست؟

کد ملی خدمات، سرویس جدیدی که توسط مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ارائه شده است می‌تواند به صورت یکپارچه اطلاعات ذکر شده را مدیریت کرده و بازار مشاغل را سامان داده و به شناسایی خدمات موجود و اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمت نظم دهد و در نهایت بانک اطلاعاتی جمع‌آوری شده را به ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه داده و فضای عرضه و تقاضای خدمت به هم وصل شود.

با خرید سرویس کدینگ خدمات چه کدهایی بدست می‌آورید؟

  • کدهای مشاغل (پرستار، فروشنده، راننده و غیره)
  • کدهای اسناد (فاکتورها، سندهای ملکی و غیره)
  • کدهای خدمات مالی (صرافی، بانکداری، انواع حساب‌ها و غیره)
  • کدهای مشتریان (مشتریان سایت‌ها، مراجعین به سازمان‌ها، بیماران و غیره)
  • کدهای عملیاتی (فعالیت‌ها مانند تزریق صنعتی، تزریق درمانی، طراحی، کدهای محموله و غیره)
  • کدهای پیگیری (مشخص کرده هر عملیات خاص برای هر مشتری خاص)
  • کد اماکن (سازمان‌ها، اماکن تاریخی و غیره)
  • کدهای اشخاص (ملی، دانش‌آموزی و غیره)

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نقل از رسانه مالیاتی ایران، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان نخستین گروه از مشمولان اجرا کننده قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از اول آبان‌ماه ملزم به اجرای این قانون و صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند.

از آنجایی که از الزامات صورتحساب الکترونیکی درج شناسه کالا و خدمت بوده و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران متولی صدور این کدها می‌باشد جهت آشنایی بیشتر متقاضیان دریافت کد خدمت لینک فایل راهنما در این خبر منتشر می‌گردد، همچنین متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره های 15-88924605 و تلفن گویا 52124 ، مدیریت ارتباط با مشتریان تماس حاصل فرمایند.

راهنمای ثبت اطلاعات کاتالوگ خدمت

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، از سال 1372 در حوزه کدینگ کالا و خدمات فعالیت دارد. کد ملی خدمات، در سال1401 مورد بازنگری قرارگرفته و بر مبنای ساختار UNSPSC دوباره طراحی گردید. کد خدمت می‌تواند به صورت یکپارچه اطلاعات خدمات را مدیریت و  با ساماندهی بازار مشاغل، به شناسایی خدمات موجود و اطلاعات ارائه‌دهندگان خدمت نظم دهد. بانک اطلاعات خدمات جمع‌آوری شده به ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه شده و فضای عرضه و تقاضای خدمت را به هم متصل می‌کند. در شروع راه اندازی این پروژه ملی در کشور، درج شناسه کالا و خدمت به عنوان یکی از الزامات ارائه صورتحساب الکترونیکی اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان مالیات در دستور کار دولت قرارگرفت و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران متولی صدور این کدها در کشور شناخته شد. از آنجا که هر موجودیتی اعم از کالا یا خدمت، مطابق قوانین کدگذاری، نیازمند ارائه نوعی طبقه بندی منطقی برای شناسایی آن موجودیت است، بنابراین این مرکز، ساختار جهانی UNSPSC را برای کدینگ خدمات مبنای طبقه بندی خود قرار داده است. قبل از اقدام به کدینگ خدمت، بررسی و درک حیطه دقیق خدمت ارائه شده توسط ارائه دهنده، به عنوان مثال اطلاعاتی مانند عنوان خدمت، نحوه ارائه آن، شرح خدمت و مستندات ارائه شده، بسیار حائز اهمیت است. بررسی موارد عنوان شده، منجر به درک دقیق خدمت ارائه شده توسط عضو می­‌گردد.

شناسایی صحیح خدمت ارائه شده و صدور کد خدمت مرتبط، نیازمند درج اطلاعات کاملی از خدمت مورد نظر، در کاتالوگ خدمت مربوطه است. کاتالوگ متصل به هر کد صادر شده، متشکل از 4 عنصر کلیدی و اجباری می ­باشد؛ 1- نام پایه که نشان دهنده عنوان یا سرفصل خدمتی عضو است، 2- شرح خدمت که بیان صحیح از خدمت اختصاصی عضو را ارائه می­دهد یا در مواردی نحوه ارائه خدمت را مشخص می­کند، 3- بازه تاریخی ارائه آن خدمت و 4- قیمت ارائه آن خدمت در بازه تاریخی انتخاب شده است. بنابراین ثبت صحیح شرح خدمت با مشارکت عضو، به نحوی که ارتباط بین شرح عنوان شده و نام پایه به وضوح مشخص باشد و در نهایت نام خدمت را به صورت خودکار از ترکیب، سه عنصر نام پایه + شرح خدمت + نام عضوایجاد کند، هدف سازمان برای ایجاد کاتالوگ خدمات خواهد بود. اولین مرحله در کدگذاری خدمت، بررسی و درک حیطه دقیق خدمت ارائه شده توسط عضو است که شامل اطلاعاتی مانند عنوان خدمت، شرح و مستندات ارائه شده توسط عضو می‌باشد. بررسی موارد فوق منجر به تشخیص صحیح نام پایه و شرح خدمت می‌شود. آنچه حائز اهمیت است، نحوه بیان صحیح شرح خدمت با مشارکت عضو است به نحوی که ارتباط بین شرح عنوان شده و نام پایه به وضوح مشخص باشد که در نهایت نام خدمتی صحیح متشکل از نام پایه + شرح خدمت + نام عضو را شکل ‌دهد.

در زیر برخی نکات مهم در فرآیند ورود اطلاعات جهت تولید کد خدمت در پرتال جامع مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات درج شده است.

  • نام پایه:

در این بخش موارد مهم مربوط به نام پایه خدمات مطرح می‌گردد. رعایت نکات زیر در بررسی، تشخیص و ایجاد درخواست نام پایه ضروریست:

1- در حال حاضر و تا زمانی که درخواست نام پایه به صورت سیستمی ایجاد گردد جهت ایجاد اتحاد رویه لازم است، درخواست ایجاد نام پایه جدید در قالب فرم Word درخواست نام پایه طراحی شده توسط مرکز، تکمیل و از طریق نرم افزار output توسط نمایندگان ارسال شود.

نکته مهم: جهت کاهش اتلاف وقت و پاسخگویی سریع تر به اعضای محترم مرکز، ضروریست کارشناسان محترم نمایندگی قبل از تکمیل و ارسال درخواست، شناخت مناسب نسبت به ساختار طبقه بندی پیدا کرده و وقت مناسب را جهت جستجوی خدمت مورد نظر در ساختار طبقه بندی خدمات اختصاص دهند و در صورتی که نام پایه مورد نظر در ساختار موجود نبود فرم درخواست نام پایه را تکمیل و ارسال نمایند. واضح است ارسال درخواست های غیر ضروری موجب اتلاف وقت و تحمل هزینه برای مرکز، نمایندگی و عضو می‌شود.

نکات مهم در تکمیل فرم درخواست نام پایه :

  • به منظور تشخیص صحیح نام پایه درخواستی موردنظر، تکمیل کلیه فیلدهای اطلاعاتی موجود در فرم نام پایه، مهم و ضروری است.
  • بخش شرح جامع خدمت در فرم درخواست نام پایه نتیجه و چکیده مذاکرات نمایندگان محترم با عضو است. بنابراین در راستای انتقال اطلاعات دریافتی از عضو به کارشناسان مرکز جهت ایجاد یا پیشنهاد تخصیص نام پایه، مقتضی است نمایندگان محترم، چکیده کلیه اطلاعات دریافتی از عضو را در این بخش ثبت نمایند.
  • جهت تشخیص بهتر، و تصمیم­گیری در خصوص اختصاص یا ایجاد نام پایه مناسب، حتی المقدور از درج چندین عنوان خدمتی در بخش شرح جامع خدمت اجتناب شود و توضیحات کاملی از خدمت مورد درخواست و نحوه ارائه آن توسط عضو ثبت شود.

به عنوان مثال :

نام پایه درخواستی : خدمات پشتیبانی و نگهداری مرکز تلفن

شرح جامع خدمت : این شرکت به عنوان پیمانکار طبق قرارداد با کارفرما (بیمارستان ضیاییان) خدمات نگهداری و راهبری مرکز تلفن بیمارستان، واگذاری حجمی اپراتوری و پاسخگویی به تلفن­ها را عهده­دار می­باشد.

2- در جستجوی ساختار و انتخاب نام پایه صحیح ضروریست دو نکته زیر مدنظر قرار گیرد:

  • با توجه به نحوه شکست درختواره خدمات برخی از نام پایه‌ها کلی بوده و شامل دسته ای از خدمات می‌شود. لذا ممکن است کارشناس با جستجو، دقیقا به عنوان مد نظر نرسد و لازم باشد نام پایه با عنوان کلی تر را انتخاب کرده و در شرح خدمت، خدمت مورد نظر خود را تفکیک نمایند. به عنوان مثال برای خدمت بازرسی آسانسور نام پایه‌‌ای که دقیقا همین عنوان را داشته باشد موجود نیست و باید از نام پایه “بازرسی فنی تجهیزات” که دسته ای از خدمات مشابه را در بر می‌گیرد استفاده کرده و در شرح خدمت با درج بازرسی فنی آسانسور خدمت خود را عنوان نماید.
  • برای این دست از نام پایه لازم نیست به ازای تنوع خدمت درخواست نام پایه شود. روش صحیح، ارسال درخواست نام‌پایه کلی تر متناسب با ساختار بوده و تنوع خدمت در شرح مدیریت شود به عنوان مثال خدمات آبکاری مس، آبکاری طلا، آبکاری نیکل و …. نیاز به ارسال فرم های درخواست نام پایه به صورت جداگانه ندارد. یک فرم درخواست نام پایه برای “خدمات آبکاری” که در شرح جامع آن خدمات عضو توضیح داده شده است ، صحیح خواهد بود.

3- نام پایه‌های پیشنهادی نباید با عنوان سطح ساختار یکسان باشد.

به عنوان مثال، درخواست نام پایه ” تحقیقات بازار” که در سطح سوم ساختار و در جایگاه 80141500  وجود دارد، نادرست است.

4- مواردی که در پیمایش ساختار پس از انتخاب یک سطح، پیغام “هیچ اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد” را نشان می­دهد به این معناست که این سطح از ساختار توسعه نیافته و نام پایه ای برای آن جهت کدگذاری وجود ندارد.

در این حالت نماینده محترم میبایست بعد از مذاکره با عضو و اطمینان از جایگاه صحیح انتخابی، فرم درخواست نام پایه را تکمیل و از طریق نرم افزار Out put ارسال نماید.

5- در صورت عدم پذیرش نام پایه پیشنهادی اعلام شده  توسط کارشناسان مرکز در پاسخ فرم درخواست نام پایه ، ضروریست نمایندگی محترم اطلاعات تکمیلی را از عضو دریافت و مجددا در قالب فرم درخواست نام پایه برای مرکز جهت بررسی ارسال نماید.

شرح خدمت:

در این بخش موارد مهم مربوط به شرح خدمات مطرح می‌گردد. رعایت نکات زیر در بررسی و درج شرح خدمت ضروریست:

ضروریست شرح خدمت ثبت شده در کاتالوگ خدمات دو ویژگی اولیه را دارا باشد :

1. به صورت عبارت معنادار و تکمیل کننده نام پایه باشد. درج شرح کوتاه به صورت عبارات یک یا دو کلمه‌ای که بیانگر شرح کامل خدمت نیستند، نادرست است.

2. مشخصا بیان کننده خدمتی باشد که عضو ارائه می‌کند. بنابراین تشریح و یا تعریف نام پایه انتخابی در شرح خدمت که منحصرا به خدمت عضو اشاره ندارد، نادرست خواهد بود.

 

نام پایه شرح خدمت وضعیت فرمت صحیح
مطالعات امکان سنجی یا غربالگری ایده پروژه مطالعات امکان‌ سنجی پروژه‌های تولیدی مخصوصا به منظور غربالگری ایده نادرست مطالعات امکان سنجی پروژه تولیدی در صنعت خودرو
تدارکات تدارکات خرید نادرست حق­‌العمل کاری تدارک قطعات خط تولید کارخانه مس
تولید محتوای صوتی تصویری انیمیشن نادرست تولید سریال های پویا نمایی
صورت وضعیت حوزه زیر ساخت آبرسانی پیمانکاری آبرسانی نادرست اجرای شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب مناطق روستایی
      • شرح خدمت ثبت شده در کاتالوگ خدمات، باید به صورت مشخص به یک خدمت ارائه شده توسط عضو اشاره کند و شامل چند خدمت متفاوت نباشد.

به عنوان مثال در حوزه خدمات حسابداری و حسابرسی که در ساختار طبقه بندی و در سطح ساختار 84111500، خدمات حسابداری به تفکیک بیان شده است، درج عباراتی مانند” کلیه امور حسابداری و حسابرسی به شرکت ها طبق قرارداد ” نادرست است.

      • به هیچ عنوان در شرح خدمت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده یک خدمت و به طور کلی عبارات ” معاف از ارزش افزوده” یا ” مشمول ارزش افزوده” توسط عضو ذکر نشود. وظیفه تعیین نرخ و معافیت یا مشمولیت یک خدمت تماما بر عهده سازمان مالیاتی خواهد بود.
      • درحالتی که یک متقاضی خدمات یکسانی را تحت قراردادهای مختلف ارائه می‌کند، به دلیل آن که ماهیت خدمت ارائه شده تغییر نکرده است و تنها دریافت‌­کننده آن تغییر کرده، نیازمند دریافت کد خدمت جداگانه برای هر قرارداد نخواهد بود. بنابراین با توجه به آنکه هدف کدینگ خدمات، شناسایی صورتحساب­ها، فاکتورها و قراردادهای منعقد شده نیست، بلکه شناسایی ماهیت خدمات است، لذا توجه شود شرح خدمات عضو با درج شماره قرارداد، موضوع قرارداد، عنوان پروژه و امثال آن، انحصاری نشود.

در زیر چند نمونه از شرح خدمت درست و نادرست (با درج علت نادرست بودن) درج شده است:

نام پایه شرح خدمت توضیحات نمونه شرح صحیح
خدمات بارنامه صدور بارنامه حمل سیمان و مصالح ساختمانی درست
نیروی دفتری یا اداری موقت تامین نیروی دفتری جهت برداشت فایل وصولی بانکها و مغایرت گیری مشترکین برق درست
خدمات فرآوری شیر خشک فرآوری شیر خشک فوری با روغن گیاهی درست
تبلیغات محیطی تبلیغات شرح خدمت عنوان کلی تری از نام پایه است در صورتی که باید توضیح کاملی از نام پایه باشد. اجاره رسانه‌هاي محيطي شامل بيلبورد، استرابورد و لايت باكس
جبران خسارت بیمه کانتینر را بیمه میکند تا در صورت خسارت بیمه آن را پرداخت کند نحوه بیان شرح نادرست است. شرح باید عبارت معنادار باشد پیگیری وصول وجه بیمه بابت خسارت کانتینر
تخلیه بار مامور بدرقه شرح خدمت باید کاملا گویای خدمت ارائه شده باشد. خدمات مامور بدرقه جهت ساماندهی فرآیند تخلیه بار

 نکته مهم: از آنجا که مودیان مالیاتی در جایگاه ارائه کننده خدمت، برای صورت حساب الکترونیکی خود درخواست کد خدمت دارند میبایست بیان شرح خدمت از زبان ارائه کننده خدمت  بیان شود. لذا ضروریست از درج کلمه “هزینه” در شرح خدمت خودداری شود.

  • درج کلماتی مانند “اجرت”، “حق الزحمه”، “ما به ازای خدمت”، “دستمزد”، “درآمد حاصل از” ، در ابتدای شرح خدمات، شرح را از ماهیت خدمتی، به ماهیت درآمدی تبدیل می­کند. از آنجا که ماموریت سازمان، شناسایی خدمات است و نه منابع درآمدی کسب و کارها، عدم درج عبارت ذکر شده و امثال آن در شرح خدمت عضو، توسط کدگذار محترم مدیریت شود.
  •  فروش(تولید) مشتمل بر دو نوع “فروش(تولید) بدون کارمزد” و “فروش(تولید) کارمزدی” است.
      • فروش( تولید) بدون کارمزد” عموما شامل فروش(تولید) محصولاتی است که فرد در آن کارمزدی بابت فروش(تولید) دریافت نمی­کند و صرفا یک قلم کالا را به فروش می‌رساند (تولید می‌کند). در این دسته از موارد که عضو به دلیل الزام به ارسال صورتحساب الکترونیکی، نیازمند دریافت کد کالا است و ضروریست نسبت به دریافت آن اقدام نماید. در این خصوص مرکز دریافت کد GTIN را پیشنهاد میکند. چرا که آنچه عضو در فاکتور ذکر میکند ارائه یک خدمت نیست بلکه یک یا چند قلم کالا است.
      • فروش (تولید)کارمزدی” عموما شامل فروش (تولید) کالا یا خدمتی است که بابت فروش(تولید) یا ارائه آن، کارمزد دریافت می‌شود. حوزه فروش کارمزدی کالا، در نام پایه ” واسطه گری فروش محصولات ” کدگذاری می‌شود. اما تولید کارمزدی و واسطه گری در ارائه خدمت، بسته به نوع خدمت یا تولید ممکن است در نام پایه های مختلف ساختار خدمات مدیریت شود.به طور مثال کارگزاری خرید ملک یا کارگزاری اخذ ویزای کار (در حوزه واسطه گری خدمت) و تولید الیاف پشمی، تولید کاغذ و مقوا، تولید خوراک دام و طیور (در حوزه واسطه گری تولید)، اما در هر دو دسته ضروریست در شرح خدمت  از کلمه ” فروش (تولید) حق العمل کاری” استفاده شود. حوزه فروش کارمزدی کالا، در نام پایه ” واسطه‌­گری فروش محصولات ” کدگذاری می‌شود.تشخیص این موضوع که فروش اعلام شده توسط مودیان مالیاتی از کدام دو نوع عنوان فوق می‌باشد بر عهده مودی است.ماده 357 قانون تجارت حق العمل کار را اینگونه تعریف کرده است: حق‌­العمل کار به کسی گفته می‌­شود که به نام خود ولی به حساب و دستور شخصی دیگر (آمر) معامله می­‌کند و بابت انجام این کار حق­العمل یا کمیسیون خود را دریافت می­‌کند. مفهوم حق­‌العمل با مواردی مثل مزدکار و کارمزد نیز شناخته می‌­شود.

تاکید می­‌شود در فروش و تولیدهای واسطه‌­ای، به جای کلمه “کارمزد” از واژه “حق‌­العمل­‌کاری استفاده شود. پروژه کدینگ خدمات، به منظور شناسایی ماهیت خدمات ارائه کننده خدمت تعریف شده است. بنابراین عضو در جایگاه دریافت کننده خدمت، نیازمند دریافت کد نخواهد بود.

در جدول زیر چند نمونه از نام پایه و شرح خدمت مرتبط با فروش و واسطه گری فروش محصولات درج شده است:

شرح خدمت نام پایه  خدمت توضیحات
فروش قطعات الكترونيكي تابلو برق در کد کالا مدیریت می شود
فروش کتاب در کد کالا مدیریت می شود
فروش دارو بدون نسخه در کد کالا مدیریت می شود
شارژ كپسول نیتوژن خدمات پر كردن انواع سيلندر و كپسولهاي گاز مايع
فروش حق العمل کاری محصولات صيفي جات بين گلخانه دار و خريدار واسطه گري فروش محصولات
  • خدمات تامین نیروی انسانی در سه وجه تامین نیرو، تامین حقوق دستمزد، خدمات مدیریتی تامین نیرو (بالاسری) ارائه می­شود. در این حالت تامین نیرو به تفکیک حوزه فعالیتی نیرو در نام پایه­های سطح 80111600 کدگذاری شود و خدمات تامین حقوق دستمزد و خدمات مدیریتی در نام پایه خدمات موقت منابع انسانی(80111600) مدیریت شود .
  • در خصوص اجاره تجهیزات و اموال، “اجاره اموال غیر منقول” به اجاره بخشی از اموال اطلاق دارد که مشخصا دارای سند مالکیت است. در صورتی که مال قابلیت جابه­جایی فیزیکی داشته باشد، مانند خودرو ، دوچرخه، گوشی موبایل، کتاب، میز و تلویزیون اموال منقول و در صورتی که قابلیت جابه­جایی نداشته باشد مانند زمین و ساختمان، غیر منقول می­‌باشد. خدمات اجاره اموال منقول و تجهیزات در نام پایه­های خدمت مربوط به سرفصل­های مرتبط با خودشان در کل درختواره مدیریت می­شود و یا در صورت لزوم درخواست ثبت نام پایه برای آن ارسال شود. اجاره اموال غیر منقول در نام پایه­ای با همین عنوان در سطح (80161800) وجود دارد.
  • نام پایه فروش دارایی سرمایه به آن دسته از تجهیزات و دارایی­های سازمانی اشاره دارد که اموال منقول و غیر منقول محسوب نشده، و در عین حال که در یک سازمان بلا استفاده است و سازمان تولیدکننده یا تامین­کننده آن نیست، قابل استفاده برای غیر خواهد بود.
  • با توجه به آنکه عمده خدمات مرتبط با شهرداری ها شامل دریافت عوارض جهت ارائه یک خدمت است، حائز اهمیت است که خدمت و نقش شهرداری در آن خدمت که منجر به دریافت عوارض می­شود شناسایی شده و در شرح خدمت بیان شود.به عنوان مثال، بهسازی معابر و پارک­ها، میادین، باغ­ها و پارکینگ­های هر منطقه از محل دریافت عوارض نوسازی آن منطقه تامین می­شود، بنابراین شرح خدمت صحیح برای بیان عوارض نوسازی شهرداری­ها، بهسازی معابر و پارک­ها، میادین، باغ­ها و پارکینگ­­ها است. همان خدمتی که نهایتا توسط شهرداری از محل عوارض نوسازی باید ارائه شود.
  • نام پایه خدمات پروانه‌­های ساختمانی در خدمات مرتبط با شهرداری­ها شامل پروانه ساخت­وساز، تخریب و بازسازی، اضافه اشکوب(مجوز ساخت طبقه‌ای روی طبقه دیگر)، تبدیل، تغییرات تعمیرات، تغییر نقشه، تعویض مهندس ناظر یا مجری است و نام پایه خدمات گواهی ساختمانی نیز به منظور مجوزهای ساختمانی مانند عدم خلاف، بلامانع ناحيه برای تخلفات جزئی، بلامانع شهرسازی، پایان کار، پایان کار آپارتمانی، ایجاد شده است.
  • “دسته خاصی از خدمات وجود دارند که به تقسیم بندی ساختار UNSPSC ذاتا در دسته پروژه های بزرگی مانند نفت و گاز ، معدن، ساخت و ساز و جاده­سازی و امثال آن قرار دارند، این خدمات مطابق ساختار درختواره در دسته ساخت و ساز سنگین (سطح 72140000) مدیریت خواهند شد. بنابراین لازم است نام پایه مورد نظر از این سطح انتخاب، و در شرح خدمت، خدمت شفافی از عضو عنوان شود. بخش دیگری از خدمات ممکن است هم به صورت پیمان کاری (صورت وضعیتی) و هم به صورت جزئی انجام شود. در حالتی که خدمات ارائه شده از جنس خدماتی است که هم می­تواند به صورت صورت وضعیتی و هم غیر از آن ارائه شود، نام پایه مرتبط در کل ساختار جستجو و انتخاب شود و در صورت انجام کار به صورت پیمانکاری یا صورت وضعیتی، در شرح خدمت عبارات “تدوین صورت وضعیت یا پیمانکاری درج شود” به عنوان مثال :
نام پایه شرح خدمت
خدمات حفاری انواع چاه آب تدوین صورت وضعيت احداث دو حلقه چاه آبي جهت سامانه­‌های حفاظت كاتدی
خدمات فضای سبز پيمانكاری كاشت و نگهداری درختان و گياهان فصلی و غير فصلی و چمن كاری
  • در خصوص شرکت هایی که خدمات تولید و توسعه نرم افزار ارائه می­کنند، 5 دسته خدمت شناسایی می­‌شود:

1- در صورتی که شرکت فروش یک نرم افزار آماده را برای مشتری فاکتور میکند، کدکالا  برای ارائه صورتحساب الکترونیکی مورد نیاز خواهد بود. مرکز در این خصوص دریافت کد GTIN را پیشنهاد می‌کند.

2- در صورتی که شرکت مذکور پس از فروش نرم افزار به مشتری خدماتی از جمله نصب و راه اندازی، آموزش، استقرار، پشتیبانی های دوره ای و غیره را به مشتری ارائه کند، خدمات در نام پایه های موجود در سطح به تفکیک حوزه نرم افزاری قابل شناسایی و کدگذاری است.

3- در صورتی که شرکت یک ماژول از پیش آماده، به عنوان مثال ماژول انبارداری یا ماژول حسابداری را به نرم افزاری که سابقا به مشتری خود فروخته است، اضافه کند، صورت حساب صادر شده از جنس فروش کالا بوده و در نیازمند دریافت کد کالا است. مرکز در این خصوص دریافت کد GTIN را پیشنهاد میکند.

4- در صورتی که شرکت بسته به نیاز مشتری ماژول جدیدی را طی فرآیندی توسعه داده و به نرم افزار مشتری اضافه کند در نام پایه خدمات توسعه نرم افزار (81112200) مدیریت خواهد شد.

5-  خدمات لایسنس و امتیاز استفاده از یک نرم افزار نیز پشتیبانی محسوب شده و بسته به حوزه آن ، در نام پایه های سطح 81112200 مدیریت می شوند.

  • نام پایه خدمات پس از فروش برای خدمات خاص پس از فروش شامل تمدید گارانتی ، ارتقای گارانتی، صدور گارانتی و مواردی از این دست تعریف شده است. خدماتی مانند پیشتیبانی یک ساله ، تعمیرات ، تعویض قطعه و امثالهم هر کدام در نام پایه های مرتبط با خدمت مدیریت خواهند شد .

به عنوان مثال تعویض قطعه خودرو، در نام پایه خدمات تعميرات خودرو و وسائل نقليه موتوري سبك با کلید کد ۷۸۱۸۱۵۰۵  مدیریت خواهد شد و یا سرویس دوره ای یا فصلی آسانسور نیز در نام پایه خدمات نصب و تعمير و نگهداري آسانسور با کلید کد ۷۲۱۵۴۰۰۰ مدیریت خواهد شد. حتی اگر خدمت مورد اشاره در دوران گارانتی خودرو یا آسانسور اتفاق افتاده باشد و از نظر شرکت خدمات پس از فروش محسوب شود. چرا که آنچه عضو برای مشتری فاکتور می‌کند خدمت تعویض قطعه برای خودرو و یا سرویس دوره ای آسانسور به صورت کارمزدی است . خود قطعه تعویض شده برای خودرو نیازمند دریافت کد کالا خواهد بود که مرکز در این خصوص دریافت کد GTIN را پیشنهاد می‌کند.

لازم به توضیح است خدماتی مانند بارگیری برای همه انواع کانتینر، مشخصا خدمت بارگیری است و اندازه کانتینر در ماهیت خدمت بارگیری تغییری ایجاد نمی­کند. لذا کدینگ خدمت بارگیری با شرح خدمت به صورت “بارگیری بر اساس اندازه کانتینر (20 فوت یا 40 فوت) است” نادرست خواهد بود. پیشنهاد مرکز عدم تفکیک کد خدمت بر اساس اندازه کانتینر در مثال ذکر شده است.

  • خدمات ارائه شده در صرافی ها به دلیل ماهیت متفاوت خدمات ارائه شده نیز شامل 2 دسته خدمات خواهند بود که لازم است شرح خدمت مطابق فرمت عنوان شده در جدول زیر ارائه شود :
نام پایه شرح خدمت
خدمت فروش ارز خدمت فروش ارز به صورت اسکناس
خدمت فروش ارز به صورت حواله
کارسازی حواله های ارزی حق العمل ارزی فروش ارز به صورت حواله
حق العمل ریالی فروش ارز به صورت حواله

 لازم به توضیح است که نام پایه کارسازی حواله های ارزی ، همان ما به ازای ارائه (فروش) ارز است که به صورت کلی در فاکتور های فیزیکی عنوان میشود . و خدمت فروش ارز نیز بیانگر همان تبدیل ارز است.

مطابق هم اندیشی های صورت گرفته در جلسات سازمان مالیاتی ، در ثبت کد خدمت نکات زیر مد نظر قرار گیرد:

      • انواع خدمات درمانی و پیشگیری گیاهی در نام پایه های سطح 70141600 (حفاظت از محصول كشاورزي) مدیریت شود.
      • انواع خدمات کشت بافت و تولید اندامهای تکثیری در نام پایه های سطوح 70141800 (خدمات قلمه زنی یا جوانه زنی) و 70111509 (خدمات پرورش نهال) و 70141500 (توليد محصول كشاورزي) مدیریت شود.
      • انواع خدمات ماشینی کردن آب کشاورزی در نام پایه های سطح 70171700 (خدمات تعمير و نگهداري و مديريت سيستم آبياري) مدیریت شود
      • انواع خدمات خدمات درمانی و پیشگیری دامی در نام پایه های سطح 70122000(بهداشت و سلامت حيوانات) مدیریت شود
      • خدمات صنایع چوب در نام پایه های سطح 73111500 (پردازش چوب) و خدمات صنایع کاغذ در نام پایه های سطح 73111600 (پردازش خمير كاغذ و كاغذ) مدیریت شود.
      • خدمات حمل و نقلی هوایی، در سطح کالا و مسافر، با فرمت زیر درج گردد :
      • حمل و نقل هوایی بار / مسافر  (نام کشور درج شود)
      • در پرواز های مستقیم : حمل و نقل هوایی بار / مسافر از مبدا (نام کشور درج شود)
      • در پرواز های غیر مستقیم : حمل و نقل هوایی بار/ مسافر از مبدا  (نام کشور درج شود) به (نام اولین مقصد در خارج از ایران درج شود)
      • در حوزه خدمات حمل و نقل جاده ای، آبی و ریلی در بخش کالا و مسافر نیز دو دسته خدمت تعریف شده است
      • کرایه حمل و نقل
      • خدمات جانبی حمل و نقل که در ادامه آن باید خدمت جانبی ارائه شده، عنوان شود
      • در خصوص خدمات پستی که مختص شرکت پست است نیز خدمت کرایه حمل پستی از خدمات جانبی پستی با ذکر کامل عنوان خدمت جانبی در دو کد خدمت جداگانه و در نام پایه های سطح 78102200 ( خدمات پستی و بسته های کوچک و خدمات پیک) مدیریت شود
      • در خصوص خدمات ذخیره سازی محصولات کشاورزی، پس از انتخاب یکی از نام پایه های موجود در سطح 78131500 (خدمات انبار محصولات كشاورزي) ، در شرح خدمت نوع فرآوری شده یا نشده محصولات کشاورزی مشخص شود
      • در خصوص نام پایه های سطح بازرسی فنی 73152102 (خدمات بازرسي فني) داخلی یا خارجی بودن آن نیز در شرح خدمت درج شود.
      • در نام پایه سطح خدمات اجاره مخزن حمل و نقل با کلید کد 78141900(خدمات اجاره مخزن)، در شرح خدمت، قابل حمل بودن یا نبودن مخزن ذکر شود
      • در کلیه خدمات علمی و پژوهشی و تحقیقاتی شامل نام پایه های موجود در سطوح 81150000 (خدمات علمي مرتبط با زمين)، 81170000(خدمات علمي زيست شناسي)، 81180000 (خدمات مراكز پژوهش و تحقيقات) و 81141900 (خدمات تحقيق و توسعه فناوري ساخت) مجوزدار بودن یا فاقد مجوز بودن خدمت ارائه شده در شرح ذکر شود
      • در خصوص کدگذاری در نام پایه های سطح 82150000  (خدمات هنرمندان و اجرا كنندگان حرفه اي) حقیقی یا حقوقی بودن ارائه کننده خدمت در شرح خدمت درج شود
      • برای کدگذاری در نام پایه های سطح 84121904 (خدمات صندوق هاي اعطاي وام قرض الحسنه) مجوز دار بودن یا نبودن فعالیت صندوق از بانک مرکزی یا سایر مراجع مورد تائید و صندوق هایی که به موجب قانون تاسیس شده اند، در شرح خدمت ذکر شود
      • برای کدگذاری در نام پایه های سطوح 86150000 (دمات امور آموزشگاهي) و 86110000 (خدمات سيستم هاي آموزشي جايگزين) و86120000 (خدمات موسسات آموزشي) و 86130000 (خدمات آموزشي تخصصي) مجوز دار بودن یا نبودن فعالیت آموزشی در شرح خدمت ذکر شود.
      • برای کدگذاری خدمات اقامتی هتل ها پس از انتخاب یکی از نام پایه های سطح 90111800 (خدمات اقامتي هتل ها)  درجه کیفی هتل (سه ستاره پایین تر یا بالای سه ستاره ) و همچنین برای کلیه مراکز اقامتی، مجوز دار بودن یا نبودن مرکز اقامتی از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه مربوطه در شرح خدمت ذکر شود.
      • برای همه نام پایه های سطح 90140000 (ورزش هاي تجاري) و 94120000 (خدمات باشگاه ها) مجوز دار بودن یا نبودن ارائه کننده خدمت در شرح خدمت ذکر شود.
      • برای کدگذاری در نام پایه های سطح 93120000 (خدمات روابط بين الملل) مکان ارائه خدمت از منظر داخل ایران یا خارج ایران، در شرح خدمت درج شود.
      • در خصوص کدگذاری در نام پایه های سطح 93130000 (كمك هاي بشردوستانه و امداد رساني) مقصد نهایی ارائه کمک بشر دوستانه در صورتی که به صورت بلاعوض به جمعیت هلال احمر، سازمان اورژانس و غیره است در شرح خدمت ذکر شود.

نام خدمت :

در این بخش موارد مهم مربوط به نام خدمت مطرح می‌گردد. رعایت نکات زیر در ایجاد نام خدمت صحیح ضروریست:

    • نام خدمت ترکیب نام پایه + شرح + نام شرکت است و برای تکمیل فیلدهای اطلاعاتی باید معنادار بودن ترکیب عنوان شده همواره مد نظر قرار گیرد.
    • اگر در نام پایه کلمه ” خدمات ” آورده شده است، از تکرار کلمه خدمات در ابتدای شرح خودداری شود.
    • با توجه به ساختار نام خدمت، درج نام شرکت در شرح درخواست نادرست اس%