تاکید سرپرست وزارت صمت بر تجاری سازی مطالعات پژوهشی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت توجه به موقعیت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاکید کرد و گفت: باید مطالعات ارزشمندی که از سوی این موسسه بنا به سفارش دستگاههای مختلف تهیه شده و به مراجع سیاستگذاری و نظارتی ارسال می‌شود، با برچسب موسسه مطالعات ارسال شود تا سیاستگذاران و تصمیم‌گیران بدانند که این گزارش کارشناسی ارایه شده، از پشتوانه علمی غنی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا به نقل از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی حسین مدرس خیابانی در بازدید از موسسه  ضمن تشکر از عملکرد موسسه و با تاکید بر ضرورت توجه به نتایج عملیاتی پروژه‌های پژوهشی انجام شده در این موسسه، گفت: امروز دانشگاه‌ها و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که بدون تجاری‌سازی تحقیقات و پژوهش‌ها، نمی‌توان از کارآمدی لازم برخوردار بود، به این معنا که اگر یک پژوهش، منجر به تولید داخلی و تجاری‌سازی محصولات نشود، ممکن است کارآمدی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به درک صحیح از شرایط پیرامونی، باید مدیریت تجارت کشور را به صورت اقتضایی صورت داد، اظهار کرد: مدیریت اقتضایی تجارت کشور سبب می شود تا با درک صحیح از شرایط پیرامونی، تجارت داخلی و خارجی کشور را تنظیم کرده و از تحولات بیرونی تجارت در دنیا، عقب نمانیم.

مدرس خیابانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال 1399 مبنی بر اینکه باید آثار جهش تولید در سفره‌های مردم نمودار شود، افزود: ماحصل افزایش تولید باید بر معیشت و اشتغال مردم نمایان شود؛ ضمن اینکه به موازات در طرح‌های پژوهشی نیز باید شرایطی فراهم کرد که راهکارهای ارایه شده در تحقیقات، منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری بخش تولید و کاهش قیمت تمام‌شده شود.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ سند نقشه راه تنظیم بازار کشور و نیز پیش نویس سند نقشه راه توسعه صادرات که از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تهیه شده گفت: این دو نقشه راه، کاملا از پشتوانه علمی برخوردار است و نتیجه کار کارشناسی محققان این موسسه است که به طور قطع خواهد توانست تولید و تجارت را به عنوان مکمل یکدیگر حرکت دهد.

مدرس خیابانی از مدیران موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی درخواست کرد تا محور اصلی مطالعات و پژوهش‌های کارشناسی خود را روی موضوعاتی قرار دهند که اولویت کشور است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور، باید به طور مرتب اولویت‌های کشور را در تخصیص ارز بازخوانی کرد؛ این در حالی است که با تحت تاثیر قرار گرفتن منابع تولید و قیمت نفت در سایه شیوع ویروس کرونا در دنیا، باید تکیه خود را بر اقتصاد غیرنفتی بیشتر کنیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امسال، سال تولید و صادرات است، گفت: همانطور که در سال گذشته، اقتصاد ایران تا حدود زیادی از نفت جدا شد، در سال 1399 به طور قطع یک اقتصاد کاملا غیرنفتی را تجربه خواهیم کرد؛ پس باید در زمینه منابع داخلی تمرکز بیشتری صورت گیرد و از ظرفیت‌های تولید داخلی به صورت ویژه استفاده کرد.

مدرس خیابانی گفت: امسال همه امورات تولید و گذران فضای اقتصاد کشور به لحاظ نیازهای ارزی، وصل به صادرات غیرنفتی کشور است، سال ۹۹ به معنای واقعی اقتصاد بدون نفت را تجربه خواهیم کرد؛ پس باید بیش از هر زمان دیگری به تولید بها داد و صادرات را جدی گرفت و موانع را از پیش روی صادرکنندگان برداشت.