ایران‌کد صرفه‌جویی و بهره‌وری بزرگی را در صنعت نفت ایجاد می‌کند

وزیر نفت گفت: راه اندازی سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت بر پایه ایران‌کد یکی از اقدامات بنیادین است که باعث صرفه‌جویی، بهره‌وری و شکوفایی توانمندی ملی در این صنعت استراتژیک خواهدشد.
به گزارش خبرنگار ما، رستم قاسمی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت افزود: ایران‌کد اینجا به کمک صنعت نفت آمده است و ما حداکثر استفاده را از قابلیت‌های آن خواهیم کرد.
وی افزود: ما تا دو ماه دیگر به طور آزمایشی سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت را راه‌اندازی می‌کنیم و بر این اساس از  کدها و اطلاعات و قابلیت‌های ایران‌کد در این سامانه بهره خواهیم برد.
وی گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن راه‌اندازی آزمایشی، نسبت به خرید تعدادی از اقلام سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت تا پایان سال، اقدام می‌شود و مبنای این خرید ابتدا دارا بودن ایران‌کد خواهدبود.
وزیر نفت خاطر نشان کرد: مدیریت و شرکتهای بازرگانی گاز، شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرکت بازرگانی نفت ایران(نیکو) و مدیریت بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش، برای اجرایی کردن این سامانه آماده می‌شوند.
 وی با اشاره به اینکه طبق چارچوب تعیین شده، اطلاعات سازندگان و اقلام مورد نظر در سامانه الکترونیکی ثبت خواهند شد، اظهار داشت: با استفاده از استاندارد اطلاعاتی ایران‌کد که مورد تایید دولت است، استفاده از قابلیت‌های سازندگان و تامین کنندگان داخلی در دستور کار قرار می‌گیرد. وزیر نفت همچنین از یکپارچه‌سازی و طبقه‌بندی کالاهای صنعت نفت و انطباق آن با ایران کد از طریق به کارگیری سامانه تامین کالای نفت خبر داد و افزود: با توجه به این که کالاهای موجود در انبارهای صنعت نفت، کدهای مختلفی دارند، مشکلات زیادی در این باره پدید آمده بود که مدیریت یکپارچه را در این انبارها ناممکن می‌ساخت.
به گفته وی، اما با به کارگیری ایران‌کد تمام انبارهای صنعت نفت به گونه‌ای یکنواخت مدیریت می‌شود و کالاها با یک کدیکپارچه، یک شناسنامه و یک کاتالوگ فنی معرفی خواهند شد.
این مقام مسئول، یادآور شد: همچنین با استفاده از این سامانه، اقلام انباری کاهش یافته، انبارها در هم ادغام می‌شوند و در نهایت، هزینه نگهداری کالاها و هزینه‌های مرتبط لجستیکی کاهش می‌یابد و با تجمیع تقاضا در خرید الکترونیکی کالا، شرکتهای داخلی موظف می‌شوند برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تهیه مواد اولیه و کالای مورد نظر، در اسرع وقت انجام دهند. بدین ترتیب صرفه جویی وبهره وری بزرگی در صنعت نفت ایجاد می‌شود.
قاسمی تاکید کرد: با راه اندازی این سامانه، تمام تامین‌کنندگان این اقلام صنعتی می‌توانند اطلاعات ماهیتی خود و محصولاتشان رادر قالب کدملی ایران‌کد و سامانه الکترونیکی یاد شده، به وزارت نفت اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه با بکارگیری ایران‌کد در صنعت نفت، سازندگان داخلی از اقلام مورد نیاز نفت مطلع شده و توانایی خود را در قالب کد ملی محصول ابراز خواهند کرد، خاطر نشان کرد: این مهم حجم خرید داخلی وزارت نفت را افزایش داده و زمینه به‌کارگیری و اشتغال بیش از پیش را در جامعه فراهم می‌سازد.