ایران‌کد بزودی به سامانه جامع مدیریت بازار ارز متصل می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ایران‌کد به زودی به سامانه جامع این بانک برای مدیریت بازار ارز متصل شده و از اطلاعات آن به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.
دکترمحمود بهمنی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: با مصوبه کارگروه تنظیم بازار، سامانه‌های اطلاعاتی مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی برای مدیریت بهینه بازار ارز و تخصیص بهینه‌تر و روانتر ارز به واردات کالاهای اساسی و رسمی در حال اتصال به یکدیگر هستند و ایران‌کد به واسطه خاصیت اطلاعاتی که دارد، دراین میان نقش موثری را ایفا خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مدیریت تخصیص بهینه ارز، چالش تولید و در دسترس بودن اطلاعات است، اظهار داشت: مدیریت بازار ارزتنها کاربانک مرکزی نیست و کلیه دستگاه‌های اقتصادی باید دراین فرآیند ورود کرده و کمک کنند. به ویژه دستگاه‌هایی که کارشان تولید و انتشار اطلاعات تجاری است، در این مرحله نقش موثری برعهده دارند.
بهمنی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه هم اکنون دریافت ایران‌کد یکی از شروط ثبت سفارش کالاهاست و این کالاها در نهایت برای تخصیص ارز به نرخ مرجع به بانک مرکزی معرفی می‌شوند، می‌توان از قابلیت‌های اطلاعاتی این سیستم درتخصیص بهینه ارز استفاده کرد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر ایران‌کد چون حاوی اطلاعات جامع واستاندارد شده‌ای درباره جامعه تجاری کشور و بنگاه‌هاست و به ویژه در حال اتصال با سیستم گمرکات و ثبت سفارش است می‌تواند در این مرحله به بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کمک موثری بکند. همکاران ما در حال بررسی چگونگی اتصال ایران‌کد به سامانه جامع بانک مرکزی هستند وامیدواریم هرچه سریعتر امکان استفاده از اطلاعات ایران‌کد توسط بانک مرکزی فراهم شود.