ایران کد در شرف اجرا

به گزارش نقطه رسانه‌ای به نقل از روزنامه اقتصاد پویا: طرح مقدماتی استفاده از ایران کد بنا بر اظهار مسوولان مربوطه در شرف اجراست .

در این طرح دولت از ابتدای سال آتی موظف شده کالاهایی را که دارای ایران کد است مورد خرید و مصرف قرار دهد و از طرف دیگر وزارت صنایع کارخانه‌هایی را که دارای پروانه بهره‌برداری هستند مکلف می‌کند تا کلیه محصولهای تولیدی خود را با ایران‌کد به بازار عرضه کنند. با این مقدمه پایگاه ارزشمند استفاده از ایران‌کد برای تمام اقشار جامعه شفاف می‌شود و ارزش واقعی آن در محصولهای غذایی که با جان انسانها ارتباط مستقیم دارد مضاعف و در جهاتی چند برابر می‌شود.
چنانچه طرح فوق طبق برنامه پیش‌بینی شده و هماهنگ با سایر سازمانها راه خود را دنبال کند. در جهت سالم‌سازی مبادله‌های اقتصادی و تجاری تحول بنیادی در کشور صورت می‌گیرد، فضای ورود کالای قاچاق به تدریج محدود و در شرایطی تحت کنترل در خواهد آمد. از دیگر مزیتهای اجرای طرح ایران کد و الزام استفاده از آن در کالای تولیدی داخل و کالای وارداتی از مجاری رسمی اثربخشی آن در فرآیند بسترسازی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
کارآمدی اجرای طرح فوق مشروط به هماهنگی کلیه سازمانهای مرتبط و نظارت سازمان بازرسی کننده در این طرح عظیم فراگیر است. یکی از مهمترین که شاید اصلی‌ترین مزایای ایران‌کد شفاف‌سازی بازار غیررسمی تولید و نظام‌مند کردن این بازار است وجود چنین بازاری در حاشیه تولیدات رسمی همواره اختلالهای زیادی بین تولیدکننده رسمی و مصرف‌کننده فراهم می‌کرده است واحدهای تولیدی غیررسمی به لحاظ رعایت نکردن قواره اصلی تولید و فرار از بخش از مقررات الزام‌آور، استاندارد بهداشت، مالیات و بیمه به منظور تولید ارزان، فضای بازار تولید کننده رسمی و مصرف‌کننده را مختل و آلوده می‌کند و با این اقدام مصرف‌کننده بدون اطلاع از کیفیت کالای فوق صرفا به لحاظ ارزانی اقدام به خرید و مصرف می‌نماید که به طور قطع نتیجه آن ابعاد گستردهای از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی به دنبال خواهد داشت اجرای طرح ایران‌کد با این‌گونه موانع و چالشها کار خود را آغاز خواهد کرد در ظاهر موانع ساده به نظر می‌رسد و برای آن پیش‌بینی‌های در طرح شده است. تغییر ساختار حریم یک بازار تولید غیررسمی و سنتی و آنهم بسیار گسترده که اشتغال قابل ملاحظه‌ای در خود اندوخته کرده برنامه‌ریزی ویژه‌ای نیاز دار. اشاعه فرهنگ دریافت ایران‌کد برای کلیه کالاها نیازمند صرف زمان و آگهی‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی است و جدا از آن برگزاری دوره‌های آموزشی برای کلیه اتحادیه‌های صنفی اس. بدون بسترسازی علمی و کاربردی این طرح ملی که منافع بسیاری در آن ملاحظه می‌شود صلاح نیست بدون بررسی همه‌جانبه و شناخت بازار اجرایی شود.
تشریفات اخذ ایران‌کد، تعداد زیادی از کالاهایی را که امروزه در بازار عرضه می‌شود متوقف می‌کند و حضور مجدد و پایدار کالاهای فوق را ملزم به رعایت بخشی از مقررات تولید، بهداشت و استاندارد خواهد کرد اطلاع‌رسانی به این نوع تولیدکنندگان و دادن فرصت مناسب به منظور اصلاح ساختار لازم از اقدام‌هایی است که در پیاده‌سازی اجرای طرح ایران کد ضروری است که با انجام آن شرایط بازار جهت اخذ ایران کد فراهم می‌شود.