ایران کد به تنظیم بازار و کاهش قاچاق کمک می کند

نقطه رسانه ای:رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سیستم کدگذاری کالای ملی –ایران کد- باعث استانداردسازی کالاها می‌شود.

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: یکی از طرح‌هایی که دولت در مسائل اقتصادی دنبال می‌کند کدگذاری کالاها است که براین اساس تمامی کالاها در تمام کشور می‌توانند دارای قیمت یکسان و استاندارد لازم در تمام کشور شوند.
وی افزود: برمبنای کدگذاری، هرکالایی رده‌بندی شده و کدی می‌گیرد که بر آن مبنا، مراسلات صورت می‌گیرد.
مصباحی‌ مقدم گفت: با این شیوه به‌دست آوردن اطلاعات در مورد کمیت، کیفیت  تولید و مصرف و چگونگی صادرات و واردات کالا مشخص می‌شود.
عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با اشاره به این‌که نظام کد‌گذاری کالاها در تمامی کشورهای پیشرفته و در بازارهای متشکل اقتصادی کاملاً سابقه دارد و شناخته شده‌است خاطرنشان کرد: با این سیستم بسیار راحت می‌توان تقاضای جامعه و افراد را شناسایی کرد و میزان درخواست بازار از کالاها را شناسایی و آن را تنظیم کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی از مزایای داشتن «کد» برای هر‌ کالا را جلوگیری از قاچاق ذکر کرد و گفت: از دیگر اهداف این طرح اجرای مالیات برارزش افزوده است که می‌تواند، تولید، صادرات و واردات را شفاف کند و دست واسطه‌های غیر ضروری را کاهش دهد.
وی‌افزود: قطعاً با چنین شیوه‌ای بسیار راحت می‌توان کالای قاچاق را شناسایی کرد، چون کالایی که (کد) نداشته باشد و مالیات برارزش افزوده آن پرداخت  نشده باشد، فاکتور فروش ندارد و کالای قاچاق محسوب شده و در هر جای بازار ایران قابلیت رهگیری دارد.
وی گفت: درخصوص مسائل بهداشتی و سلامت جامعه نیز وقتی صحبت از کلمه استاندارد برای کالاهایی است، قطعاً اولین شرط آن سلامت اجناس است. لذا کالایی که توانسته از مؤسسه استاندارد مهر تأیید را بگیرد این تضمین را می‌تواند به خانواده‌ها بدهد که بهترین خرید را انجام داده‌اند.
مصباحی مقدم افزود: داشتن استاندارد و کد شناسایی بهترین راه برای تشخیص سلامت کالاها است.