معرفی سیم‌کارت‌های هوشمند سلامت و راهکارهای مرتبط GS1

جهاني را تصور كنيد كه در آن، سوابق پزشكي يك بيمار هر آنچه در مورد تعداد، دز و برند هر دارويي كه به وي تجویزشده است و مشخصات هر وسيله پزشكي كه وي استفاده كرده است، همچنين نام و مشخصات پزشكان و متصدیان خدمات درماني، همه و همه قابل ثبت و ضبط و رديابي باشد. در این صورت در هر زمان مي‌توان مشخص كرد كه آيا يك بيمار، داروي لازم را در دز موردنیاز و در زمان صحيح دريافت كرده است يا خير. در چنين دنيايي، بيماران به‌طور مستمر احساس امنيت بيشتري داشته و از كارايي خدمات سلامت اطمينان دارند. 

 

جهاني را تصور كنيد كه در آن، سوابق پزشكي يك بيمار هر آنچه در مورد تعداد، دز و برند هر دارويي كه به وي تجویزشده است و مشخصات هر وسيله پزشكي كه وی استفاده كرده است، همچنين نام و مشخصات پزشكان و متصدیان خدمات درماني، همه و همه قابل ثبت و ضبط و رديابي باشد. در این صورت در هر زمان مي‌توان مشخص كرد كه آيا يك بيمار، داروي لازم را در دز موردنیاز و در زمان صحيح دريافت كرده است يا خير. در چنين دنيايي، بيماران به‌طور مستمر احساس امنيت بيشتري داشته و از كارايي خدمات سلامت اطمينان دارند. فعاليت‌ها و هزينه‌هاي اضافي از بخش سلامت حذف‌شده و منجر به كاهش هزينههاي خدمات درماني و افزايش رفاه اجتماعي جامعه مي‌شود. پزشكان و پرستاران وقت كمتري را صرف امور كاغذي كرده و زمان بيشتری را به بيماران اختصاص مي‌دهند. به‌كارگيري استانداردهاي جهانی و تكنولوژي‌های GS1، باعث كاهش قابل‌توجه اشتباهات پزشكي شده و بر اساس تحقيق موسسه مك‌كينزي ساليانه از 100 هزار مرگ ناشي از مصرف داروهاي اشتباه جلوگيری شده‌ است.

همچنين امروزه در استراليا، بيش از 97.05% اقلام دارويي و بيش از 759.4% تجهيزات پزشكي مجهز به استانداردهاي GS1 هستند. خيلي ديگر از كشورهاي جهان ازجمله انگليس، نيوزلند، فيليپين، عربستان، آرژانتين، هنگ كنگ نيز استفاده از استانداردهاي GS1 را در بخش بهداشت و درمان كشور خود الزامي كردهاند.

 کارت هوشمند سلامت

امروزه پرونده سلامت بيماران در سیستم‌های رایانه‌ای ذخیره‌شده و به‌عنوان پرونده الكترونيك سلامت از آن ياد می‌شود كه اطلاعات بهداشتي بيمار در تمام طول زندگي وي از زمان جنيني تا مرگ در آن ذخيره می‌شود.

كارت هوشمند سلامت به‌عنوان يكي از ابزارهاي پرونده الكترونيكي سلامت شناخته می‌شود كه نوعي كارت (Smart Card) به‌اندازه كارت اعتباري است و يك تراشه سيليكوني در آن جاي گرفته كه حاوي اطلاعات شخصي و هويتي بيمار، تاريخچه پزشكي وي، داروهايي كه اخيراً دريافت كرده، آلرژی‌ها، واكسيناسيون، بيماري و ساير اطلاعات ضروري موردنیاز تصميمات پزشكي است. در حال حاضر استفاده از اين كارت در كشورهاي پيشرفته رايج شده و هر فردي يكي از اين کارت‌ها را به همراه خود دارد.

در اين كارت كه در مراكز اورژانس، بیمارستان‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، اطلاعات پزشكي، حياتي و ضروري فرد نگهداري و ذخيره می‌شود تا در مواقع نياز پزشكان بتوانند در اسرع وقت به اطلاعات هر بيمار دسترسي پیداکرده و از آن‌ها استفاده كنند. اين کارت‌ها به پزشكان و بيماران اجازه می‌دهند تا از مرحله کاغذبازی عبور كرده و بسيار سریع‌تر به مراقبت‌های اصلي بيمار می‌پردازند.

 معرفی IC Card

IC Card کارتی شبیه به کارت ملی است که تمامی اطلاعات فردی پزشکی را در خود جمع کرده است. قبل از پرداختن به IC Card باید به جمع‌آوری اطلاعات پزشکی پرداخت که در ذیل به آن خواهیم پرداخت. در زمینه جمع‌آوری اطلاعات نیاز به اطلاعات فردی به‌طور کامل و دقیق در سطح ملی است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و ثبت آن در یک سیستم واحد پایگاه داده فرایند تبادل و تائید اطلاعات موردنیاز است.

درنهایت اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌صورت الکترونیکی برای هر فرد در دسترس است. IC Card یک سیستم بسیار بهینه در زمینه پزشکی است که می‌تواند به دکترها، بیمارستان، خود فرد و سازمان‌های بیمه کمک شایانی کند. تمامی اطلاعات پزشکی هر فرد در یک پایگاه داده جمع‌آوری‌شده و در صورت نیاز با ارائه آن به هر بیمارستان، سازمان بیمه و یا هر موسسه درمانی، می‌توان به تمام پیش‌زمینه پزشکی هر فرد دسترسی پیدا کرد. در ادامه پس از انجام هر خدمات درمانی از سوی بیمارستان و یا موسسه درمانی بر روی IC Card ذخیره‌شده و می‌تواند در اختیار فرد یا دکتر قرار بگیرد. در شکل 1-2 نمونه‌ای از IC Card نمایش داده‌شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود در ظاهر کارت فقط اطلاعات شخصی بیمار اعم از نام بیمار و عکس وجود دارد تا بتواند ازلحاظ ظاهری از سایر کارت‌های بیماران متمایز باشد.

شکل 1-2 نمونه IC Card

IC Card که بر پایه میکروکنترلر است، 32 کیلوبایت حافظه را دارا است که 22 کیلوبایت از آن در 4 قالب استفاده می‌شود:

  • اطلاعات شخصی
  • اطلاعات سلامت فرد، بیماری‌های فرد، دفعات مراجعه به دکتر، میزان استفاده از بیمه و دیگر اطلاعات
  • اطلاعات خدمات پزشکی، شامل حساسیت به دارو، استفاده طولانی‌مدت از یک دارو و عملیات پزشکی مشخص.
  • اطلاعات ضمنی سلامت هر شخص (قابل‌ارائه برای سرویس‌های دولتی و شغلی)

استفاده از IC Card در زمینه سلامت دارای فوایدی شگرف است:

  • سرویس قابل‌دسترسی بسیار آسان برای تمامی مردم در تمام کشور
  • سرویس مقرون‌به‌صرفه برای تمامی مردم در تمام کشور
  • سرویس درون‌زای اقتصادی
  • سرویس مفهومی برای رفع تمامی نیازهای سلامت
  • سرویسی باکیفیت که انتظار همه مردم را برآورده می‌کند
  • نزدیک کردن تمامی شهروندان به بهترین سرویس‌های سلامت
  • بهینه‌سازی اقتصادی در تمامی منابع سلامت

 

فرآیند استفاده از IC Card

پایین آوردن زمان پذیرش، زمان ترخیص، زمان انتقال بیمار، زمان ORDER نویسی پزشکان و درخواست‌های پاراکلینیکی، زمان اخذ جواب‌ها، زمان مراجعه به اطلاعات پرونده قبلی، بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواست‌ها که در حالت دستی ناخوانا است و تسریع ارتباط بین بخشی و درنهایت بالا بردن رضایت بیمار و ارائه خدمات بهتر، دریافت آمار و گزارش‌های روزانه و زمانی، از ویژگی‌های سیستم الکترونیکی IC Card است.

به‌طورکلی، هر IC Card متعلق به یک بیمار است که پرونده پزشکی او به‌طور کامل در این کارت به‌صورت الکترونیکی وجود دارد[1](EMR).

شکل 4-2، فلوچارت بخش‌های تشکیل‌دهنده یک EMR است که در هر IC Card وجود دارد. هر EMR از سه بخش اصلی تشکیل‌شده است:

  • بخش تجویز و نسخه‌های پزشکان Ordering
  • بخش ثبت تمام سوابق پزشکی بیمار Record
  • بخش پرستاری شامل مصارف دارویی و تجهیزات پزشکی Nursing

شکل 4-2 فلوچارت EMR

ازجمله مزایای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت و سازگاری بیماران
  • بازدهی بالاتر برای ارائه خدمات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به بیماران
  • هماهنگی بیشتر پرسنل پزشکی با یکدیگر و اطلاع از تجویزهای گذشته پزشکان

 نمونه خارجی اجراشده کارت هوشمند

شرکت MiTAC در سال 1996 در کشور تایوان در زمینه فناوری اطلاعات تأسیس شد. شرکت فوق در طی 30 سال فعالیت خود دچار تغییر و تحولاتی در زمینه های بورس و فناوری اطلاعات شده است و درنهایت در سال 2014 به‌طور مستقل فعالیت خود را ادامه داده است. شرکت MiTAC در طی 30 سال فعالیت خود، تبدیل به یک هلدینگ تخصصی در زمینه‌های تحقیق و توسعه، طراحی، ساخت، مونتاژ و بازاریابی در حوزه الکترونیک شده است. این فعالیت‌ها شامل مدیریت توسعه و تولید، طراحی و ساخت و تولید لوازم الکترونیکی است.

باوجود برندهای اصیل این شرکت – MIO، Magellan، NEVMAN و TYAN – هلدینگ MiTAC تولیدکننده نرم‌افزار و سخت‌افزار GPS و محصولات سرورهای جهانی است. با توجه به نیازهای روز دنیا، این هلدینگ حوزه‌های سرویس تحت وب و پردازشگرهای تحت وب را با تمرکز بر سرمایه‌گذاری و تولید محصولات اصیل شرکت خود به‌خوبی وسایل هوشمند موجود در بازار را توسعه داده است. با این تفاسیر، هلدینگ مذکور رسالت خود را در زمینه های تولید محصولات الکترونیکی تحت وب و همچنین بازاریابی با توجه به تحولات بازار را برای مشتریان خود به‌خوبی انجام داده و خواهد داد.

راه‌کارهای GS1 برای عملکرد بهتر IC Card در بخش سلامت:

هر IC Card به موارد زیر از طریق GS1 دسترسی دارد و این اطلاعات در آن ذخیره می‌شود:

 کد GTIN:

كليه اقلام دارويي و پزشكي (ازجمله تجهیزات، داروها، دستگاه‌های پزشکی مورداستفاده برای نوع بیماری هر بیمار و …) كه با كدهاي GTIN مشخص‌شده‌اند و براي بيماري تجويز مي‌شود در مدرك و سابقه پزشكي بيمار ثبت و نگهداري ميشود. در اين صورت امكان رديابي سوابق دارويي بيمار و همه رويدادهايي كه در طي زمان حضور بيمار در بيمارستان اتفاق افتاده است ممكن ميشود. از این طریق، هر پزشک معالجی با داشتن این اطلاعات می‌تواند به سوابق بیماری و داروهای استفاده‌شده برای بیمار دسترسی پیدا کند. این کد در دسته سوم از اطلاعات موجود در IC Card قرار می‌گیرد.

 کد GSRN:

به هر بیمار یک کد منحصربه‌فرد GSRN تعلق می‌گیرد تا شناسه وی باشد. اين كد در هر مرحله و انتقال بيمار طي مدت‌زمان حضور وي در واحد ارائه‌دهنده خدمت پزشكي- دارويي در يك پايگاه داده ثبت و ضبط مي‌شود. بنابراين به كمك كد GSRN امكان رديابي و ايمن نگه‌داشتن بيمار فراهم مي‌شود. این کد در دسته چهارم از اطلاعات موجود در IC Card قرار می‌گیرد.

به هر پزشک، پرستار و سایر ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی یک کد GSRN تعلق می‌گیرد. با این کار اطلاعات تمامی کادر پزشکی یک بیمار در IC Card مربوط به خودش ثبت می‌شود. این امر می‌تواند سبب ارتباط پزشکان با یکدیگر جهت ارائه خدمات‌رسانی مطلوب به بیمار نیز شود. این کد نیز در دسته چهارم از اطلاعات موجود در IC Card قرار می‌گیرد.

 کد GLN:

این کد به هر مرکز خدمات درمانی (اعم از بیمارستان‌ها، مطب‌ها، کلینیک‌های پزشکی و …) تعلق می‌گیرد.

بدین ترتیب این امکان فراهم می‌گردد تا محل مراجعه بیمار درگذشته به آنجا، در IC Card خودش ثبت شود. بدین ترتیب تمامی مراکز پزشکی با هر نوع تخصصی که بیمار درگذشته به آنجا مراجعه کرده است، به‌عنوان سوابق پزشکی وی در IC Card خودش ثبت‌شده است. ارتباطاتات GLN به‌وسیله تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI) صورت می‌گیرد، این امر باعث می‌شود که حجم اطلاعات ارسال‌شده در سیستم GLN کاهش‌یافته و درستی و صحت آن نیز افزایش یابد. این کد در دسته دوم از اطلاعات موجود در IC Card قرار می‌گیرد.

 

ادامه مقاله معرفی سیم‌کارت‌های هوشمند سلامت و راهکارهای مرتبط GS1