قاچاق 700 میلیون دلاری پوشاک به کشور

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک اعلام کرد

بخش پوشاک یکی از قاچاق‌پذیرترین صنایع کشور است که بعضا آمارهای ضد و نقیضی از میزان قاچاق در این بخش به گوش می‌رسد، اما مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، براساس آمارهای یونیدو و سازمان تجارت جهانی، حجم قاچاق پوشاک به کشور در سال 2014 را 700 میلیون دلار اعلام کرده و می‌گوید 60 درصد از بازار داخلی دست تولید‌کنندگان ایرانی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، گلناز نصراللهی امروز در حاشیه افتتاح نمایشگاه پتو در نشستی خبری بزرگ‌ترین مشکل صنعت نساجی و پوشاک را قاچاق دانست و گفت: همین که این صنعت با وجود حجم بالای قاچاق همچنان با کالاهای خارجی رقابت می‌کند، نشان از پتانسیل بالای نساجی و پوشاک دارد.

وی با اشاره به آمارهای یونیدو و سازمان تجارت جهانی از ورود پوشاک به کشور در سال 2014 اظهار کرد: در این سال حداقل 700 میلیون دلار ارزش پوشاک وارد شده به کشور از مبادی غیررسمی بوده است.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که 60 درصد بازار پوشاک ایران در دست واحد‌های تولیدی داخلی است، ادامه داد: برخی از تولید‌کنندگان پوشاک تولیدی خود را با برندهای خارجی به بازار عرضه می‌کنند که ما همین‌جا از تولید‌کنندگان دعوت می‌کنیم که تولیدات خود را با نام برندهای ایرانی به بازار عرضه کنند.

نصراللهی افزود: وقتی در کشوری 40 درصد از کالاهای یک صنعت به صورت قاچاق وارد شود انگار صنعت را بدون هرگونه حمایتی رها کرده‌ایم، اما می‌بینیم که صنعت نساجی با وجود واردات غیررسمی زیاد تولیدات خوبی دارد و اگر قاچاق کم شود، از لحاظ کمی و کیفی می‌تواند تامین‌کننده بازار داخلی باشد.

به گفته وی، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که بیشترین واردات غیررسمی ایران در زمینه‌ پوشاک از کشور چین است؛ به‌طوری که قاچاق پوشاک از این کشور حدود 80 تا 90 درصد واردات غیررسمی پوشاک را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایی که قرار بود برای کاهش قاچاق از جمله بارکد ‌گذاری و کد GS1 انجام شود، ادامه داد: البته مسوول این کار سازمان‌های دیگر هستند، اما در جلساتی که با همکاران این بخش‌ها داشته‌ایم گفته می‌شود که کار سخت ساماندهی برندها تمام شده به‌طوری که مدارک برخی بررسی شده و تعدادی هم در حال بررسی است.

نصراللهی افزود: همچنین گفته می‌شود مهلت این‌که کالاهای مربوطه کد GS1 دریافت کنند تمام شده و دو بخش‌نامه به گمرکات کشور برای پیگیری این موضوع ارسال شده است. از سوی دیگر قرار است نظارت در بخش‌های عرضه نیز انجام شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ این‌که چرا تولید‌کنندگان در برابر کاهش تعرفه واردات که در بخش پوشاک سیاستی شکست‌خورده است، مقاومت می‌کنند؟ گفت: این سوال باید از خود تولید‌کنندگان پرسیده شود، اما فقط سیستم تعرفه‌ای است که می‌تواند به کاهش قاچاق کمک کند و اگر تعرفه‌ها هم قرار است پایین بیاید هم باید با روند خاصی کاهش پیدا کند. در عین حال مناطق آزاد در حال حاضر به واردات غیررسمی کمک می‌کنند و بعضا کالاهای قاچاق از طریق این مناطق به کشور وارد می‌شوند.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که در ماه‌های اخیر درخواست‌های زیادی از طرف بخش خصوصی که با شرکت‌های خارجی صحبت‌های اولیه را کرده‌اند و تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، برای ما آمده است، اظهار کرد: در حال حاضر جو خوبی شکل گرفته که اگر بتوانیم آن را ادامه دهیم به نفع صنعت نساجی است.برای مثال چند شرکت ایتالیایی در زمینه‌ی کیف و کفش و چرم و یک سرمایه‌گذار استرالیایی در بخش نخ‌های پشمی ابراز تمایل کرده است.

نصراللهی با بیان این‌که طرح جامع برای نوسازی و بازسازی صنعت نساجی ارائه شده است، ادامه داد: در حال حاضر توسعه، نوسازی و ایجاد واحد‌های جدید در اولویت سیاست‌های وزارت صنعت که براساس طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی از سوی تولید‌کنندگان انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که تسهیلات این طرح قرار است براساس سند استراتژیک صنعت نساجی از منابع صندوق توسعه ملی تامین شود، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که در مرحله‌ اول به 300 میلیون دلار از منابع صندوق احتیاج داریم، اما این در شرایطی است که واحدهای تولیدی قصد توسعه داشته باشند و طرح‌های خود را ارائه دهند.

منبع : ایسنا