شناسنامه دار کردن فرش بهترین راهکار هویت بخشی به این هنر فاخر است

آغاز به کار رسمی فعالیت کارگزاری‌های فرش دستباف مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به منظور صدور شناسنامه بین المللی فرش بر اساس استانداردهای GS1

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، روز چهارشنبه مورخ 1402/11/04 در مراسم گشایش «بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی-صادراتی فرش دستباف» همزمان با اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان، «آیین رسمی شروع فعالیت کارگزاری‌های صدور شناسنامه فرش دستباف» با حضور شاهین آذری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، مژگان ایزدی رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان، احمدرضا طحانیان مدیرعامل نمایشگاه های استان اصفهان، محمد نمکی زاده رئیس اتاق اصناف اصفهان، امیر کشانی رئیس اتاق اصناف اصفهان، ساعد عصاچی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف اصفهان، یاسر حنیفی معاون مرکز ملی فرش ایران، مهدی مظهری مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری و مجید نیک مهر عضو هیات مدیره مرکز ملی شماره گذاری برگزار شد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسئولان مرکز ملی فرش ایران از یک سال و نیم گذشته در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت بعنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد. وی افزود: قانون صدور شناسنامه فرش دستباف سال ۱۳۸۱ تصویب شد اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود.مهدی مظهری: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بعنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده رسمی سازمان GS1 است که در حوزه کدگذاری کالا و خدمات فعالیت دارد و این سازمان استانداردهایی را در حوزه کاتالوگ‌گذاری کالاها (فهرست راهنمای اشیاء و کالاها) مشخص می‌کند.
مظهری خاطر نشان کرد: برای صدور شناسنامه به سامانه‌ای برای این کار و نمایندگی‌ها و کارگزارانی که بتوانند در سراسر کشور این کار را انجام دهند، نیاز داشتیم، اما داشتن ارزیابان فرش یکی از مهمترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود که این افراد بعنوان مُعتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری‌ها همکاری می‌کنند. وی بیان کرد: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضاء شده است و آنها در سراسر کشور و از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف بصورت بین المللی انجام می‌شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور بطور همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.
وی افزود: برخورداری از کُد موقعیت مکانی (GLN) «Global Location Number» از ویژگی‌های این شناسنامه بین‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که امکان انتقال شناسنامه فرش را از یک مالک به مالک دیگر فراهم می‌کند، که یکی از مزایایی مهم این کار محسوب می‌شود.
مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌های شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف است و تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی در آن ثبت خواهد شد و غیرقابل خدشه، جعل و تقلُب می‌شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: فرش دستباف ایران قدمت چند هزارساله دارد که به دوره هخامنشیان و چند صد سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و با گذشت زمان بر تنوع طرح‌ها و تعداد علاقه‌مندان آن افزوده شده و با توجه به ذوق و استعداد بی‌نظیر ایرانیان در زمینه خلق آثار هنری، همواره مسیری رو به رشد را طی کرده است.

شاهین آذری با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اضافه کرد: معرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین المللی، تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت ایرانی و کمک به بازاریابی فرش های تولیدی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

در انتهای جشنواره با اهدای تجهیزات و مجوز شروع فعالیت به 17 کارگزاری مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (GS1 Iran)، به صورت رسمی فعالیت کارگزاری‌ها جهت صدور شناسنامه فرش آغاز شد.