شفافیت ایران کد مشکلی برای تولیدکنندگان ایجاد نمی کند

معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر بازرگانی گفت: ایران‌کد به‌گونه‌ای طراحی شده است که در سطح بنگاه‌های ‌اقتصادی آثار و نتایج مطلوبی را داشته باشد.

دکتر مسعودموحدی درگفتگو با خبرنگارما‌تأکید کرد: معتقدم با الزام قوانین نمی‌توان بنگاه‌ها ر ا به سمتی هدایت کرد که عضویت در این سیستم را در اولویت قرار دهند لذا ایران‌کد در حال حاضر به تولید کننده امکان عرضه کالای خود را در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند.
وی افزود: سیستم ایران‌کد با استفاده از پورتال و کاتالوگ الکترونیکی برای یکایک محصولات تولیدی بنگاه‌ها و معرفی آنها پیش‌بینی کرده است.
معاون وزیر بازرگانی اظهار کرد: در سیستم ایران‌کد ساختاری وجود دارد که در درون بنگاه‌ها ذخیره سازی آنها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر فضا را برای مصرف کننده جهت مقایسه کالاها به لحاظ استانداردها، مشخصات و حتی قیمت و خدمات پس از فروش آنها را فراهم می‌کند تا در فضای رقابتی کالای مورد نظر خود را انتخاب کند.
وی با بیان این‌که سیستم ایران‌کد به‌عنوان کد پایه در تجارت الکترونیک کاربرد دارد، گفت: یکی از تأثیرات اصلی ناشی از اجرایی شدن سیستم ایران‌کد این است که در فضای کلان می‌توان رفتار کالاها را کنترل و بررسی کرد و حتی مسیر کالاها را پی‌گیری و یا ردیابی نمود و در کنار آن شاخص کلان اقتصادی را در حوزه کلان و خدمات بررسی کرد.
موحدی تصریح کرد: معتقدم حوزه طراحی ایران‌کد از پیشرفته‌ترین نظام‌های کدینگ در جهان بوده و این سیستم ابزاری است که از طریق بهره‌مندی از آن می‌توانیم زمینه شناسنامه دار شدن کالا و خدمات را فراهم کنیم.
وی در باره میزان شفاف‌سازی ایران‌کد در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: اعتقادم بر این است که شفافیت همانند صداقت است؛ همان‌گونه که صداقت به نفع دولت‌ها و انسانها تمام می‌شود، لذا شفافیت ایران‌کد هم مشکلی را برای تولیدات ایجاد نخواهد کرد و دغدغه‌های تولیدکنندگان هم شاید موردی نداشته باشد.