رونمایی از سامانه كدينگ سازماني در بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ انطباق تعریف کالای درون یک سازمان با تعریف تامین کنندگان کالا

هر سازمان فارغ از ماهيت خدماتي يا توليدي/صنعتي خود، رسالت و ماموريتي دارد كه به منظور دستيابي به آن، فعاليت‌ها و وظايف مختلفي را در قالب واحد‌هاي مختلف تعريف مي‌كند. واحدهاي مختلف سازمان به منظور انجام فعاليت‌ها و وظايف محوله خود نياز به مواد اوليه، اقلام تجهيزات و قطعات يا به مفهوم عام كالا دارند. كالا در چارچوب فعاليت‌هاي لجستيكي در لحظه ورود به سازمان يا در انبار(هاي) سازمان ذخيره و نگهداري شده و در هنگام لزوم در اختيار واحدهاي مربوط قرار مي‌گيرند و يا كالا مستقيما از فضاي تامين در اختيار عمليات توليد و مصرف قرار مي‌گيرد.
سيستم‌هاي اطلاعاتي مختلفي به منظور مديريت لجستيك در سازمان‌ها توسعه و استقرار مي‌يابند كه تنها در صورت تزريق اطلاعات درست و صحيح كالاها به عنوان ورودي مي‌توانند رسالت خود را انجام دهند و عدم وجود يك زبان مشترك براي كالا به منظور تعامل واحدها و افراد در فضاي درون و بيرون سازمان مهم‌ترين مانع براي اين مهم است. اين مساله با افزايش تعداد و تنوع قلم كالاها و بزرگ شدن سازمان كاربر، اهميت بيشتري مي‌يابد.
ايجاد يك زبان مشترك براي كالا مستلزم استاندارد سازي داده و اطلاعات اقلام كالاي سازمان است كه تنها در صورت تعريف يك منطق مناسب براي شناسايي، طبقه بندي و كدگذاري اقلام امكان‌پذير است. 
مركز ملي به عنوان متولي امر كدگذاري در كشور عهده‌دار تعريف و ايجاد زباني مشترك براي كالا در سطح ملي است كه با تخصيص يك كد ملي (ايران‌كد) و كد بين المللي GS1 به هر كالا به عنوان كانون فعاليت‌هاي لجستيكي، شخصيت و اعتبار بخشيده است. اختصاص يك كد منحصر به فرد به هر قلم كالا باعث مي‌شود مصرف كننده در مقام دريافت كننده عمليات تامين كالاي كشور از يك سو اطمينان يابد كه كالاي مورد نظر وي هماني است كه نياز او را برآورده مي‌نمايد و از سوي ديگر اطمينان يابد انتخاب اين كالا، اصلح ترين انتخابي است كه مي‌تواند داشته باشد.
تخصيص ايران‌كد و كد GS1 به اقلام كالا در فضاي ملي با تاكيد بر اطلاعات مرجعي (شماره و نام مرجع) آن صورت مي‌پذيرد. حال آن كه در فضاي شركتي شناسايي مي‌تواند در سطوح و قالب‌هاي مختلف انجام شود. 
هدف كدينگ سازماني، گردآوري، سازماندهي، پردازش، به‌هنگام سازي و توزيع اطلاعات استاندارد اقلام كالا در فضاي شركتي است. 
استفاده از كاركرد‌هاي اين ابزار باعث تعريف ” نيازهاي سازمان در قالب كدينگ سازماني” از يك طرف و تعريف “فضاي تامين اقلام سازمان در قالب ايران‌كد و كد GS1” از سوي ديگر مي‌شود كه فوايد بسياري براي شركت دارد.