خریدهای دولتی از طریق سامانه بازار معاملات مجازی دستگاه‌های اجرایی

نقطه رسانه‌ای: اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که از طریق فروشگاه‌های مجازی اقدام به فروش کالا و خدمات به مصرف‌کننده نهایی می‌کنند، ملزم به دریافت مجوز فعالیت از وزارت بازرگانی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا)، سیدعلیرضا شجاعی، مشاور وزیر و سخنگوی وزارت بازرگانی با بیان این مطلب گفت: براساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن (فاوا)، به وزارت بازرگانی یک سال فرصت داده شده تا نسبت به راه اندازی و عملیاتی کردن سامانه بازار معاملات مجازی دستگاههای اجرایی با کمک بخش غیردولتی اقدام کند.
وی افزود : بر این اساس وزارت بازرگانی سامانه تامین الکترونیکی کالا یا همان میزان 2 را طراحی کرده است که این سامانه به عنوان محلی برای تمرکز خریدهای دولتی به صورت گسترده خواهد بود.
سخنگوی وزارت بازرگانی ادامه داد : ازطریق این سامانه، امکان خرید انبوه با قیمت مناسب برای دستگاههای دولتی فراهم می‌شود.
شجاعی با اشاره به ابلاغیه سال گذشته وزارت بازرگانی درخصوص خریدهای دولتی، اظهار داشت : از مرداد ماه سال گذشته کلیه دستگاههای اجرایی ملزم شدند خریدهای بزرگ و متوسط خود را با قید شناسه ملی کالا (ایران کد) انجام دهند. وی افزود : در این زمینه فهرست کالاهای مشمول در 15 ردیف کالایی اعلام شد که مواد غذایی، اقلام بهداشتی و آرایشی، قطعات، ماشین آلات و ابزارآلات و … ازجمله این کالاها هستند.
مشاور وزیر بازرگانی، فرصت‌های تجاری برابر برای عرضه کنندگان و اطمینان از کیفیت و استاندارد کالاها برای خریداران را ازجمله نقاط قوت این طرح دانست و تاکید کرد : این سامانه زمینه مناسبی را برای توسعه تجارت الکترونیکی در بخش دولتی فراهم می‌سازد.
براساس این تصمیم که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده، دستگاههای اجرایی به جز بانک‌ها موظف شده اند قابلیت استفاده از گواهی الکترونیکی را در نرم افزارهای کاربردی که نیازمند احراز هویت، محرمانگی، امنیت و عدم جعل می باشند، ظرف دو سال مطابق با دستورالعمل‌های صادر شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی فراهم نمایند.
گفتنی است باتوجه به رویکرد وزیر بازرگانی در دولت دهم به کاربرد موثر فناوری اطلاعات و سامانه‌های الکترونیکی در حوزه بازرگانی کشور و حرکت درجهت بازرگانی نوین، اخیراً معاونت جدیدی با عنوان معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در آن وزارتخانه ایجاد شده تا تمامی فعالیت‌های IT مجموعه وزارت بازرگانی در یک معاونت متمرکز و یکپارچه شود.