تمام شرکت‌های فعال در بخش نفت وگاز باید ایران‌کد بگیرند

نقطه رسانه‌ای: وزیر نفت بر دریافت کد ملی کالا-ایران‌کد-توسط شرکت‌های فعال دربخش نفت وگاز تاکید وازایجادسامانه خرید کالاهای نفتی با این وسیله خبر داد.

به گزارش ایرنا، “سیدمسعود میرکاظمی” روز شنبه در سومین همایش چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز، دریافت کد ملی توسط شرکت‌های فعال در بخش صنعت نفت و گاز را ضروری دانست و گفت: همه سازندگان و فعالان بخش خصوصی صنعت نفت باید کد ملی بگیرند و شرکت‌های درخواست کننده قطعات نیز باید قطعات خود را از داخل تامین کنند زیرا این زبان مشترکی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت در قراردادها، وضعیت مالی و سلامت سازی سیستم ضروری است، تاکید کرد: بخش دولتی تمایل دارد پروژه‌های خود را با کنسرسیوم‌‌ها قرارداد ببندد ولی آنها نیز باید پروژه‌ها را نظارت و بر آن تعهد داشته باشند
وزیر نفت گفت: با ایجاد سامانه خرید کالاها، شرکت‌ها تلاش خواهند کرد قیمت و کیفیت مناسب ارایه دهند و اگر شرکتی مورد تایید قرار گرفت اجازه خرید آن محصول از خارج داده نخواهد شد.  
اوی ادامه داد: در حوزه پژوهش‌ هم بخش خصوصی باید با بخش دولتی مشارکت نماید و تا رسیدن به تولید انبوه محصول و نصب آن ادامه دهد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه توانمندسازی و تامین منابع برعهده بخش دولتی است، تصریح کرد: در نظر داریم کیفیت، هزینه و زمان را در پروژه‌ها به کنسرسیوم‌ها و بخش خصوصی منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه امروز مناسب نیست نفت خود را پیش فروش و در جای دیگری سرمایه ‌گذاری کنیم که قابل اعتماد نیست، تاکید کرد: در کجا می‌توان نقطه‌ای بهتر از سرمایه‌ گذاری در صنعت نفت ایران با بازگشت قابل اطمینان و ریسک بسیار پایین پیدا کرد؟
وی با بیان اینکه اکنون هشت فاز فعال در پارس جنوبی مشغول به کار هستند، گفت: باید تلاش کرد در کوتاه‌ترین زمان تمام فازهای پارس جنوبی به بهره‌برداری برسد چرا که در این منطقه فازهایی وجود دارد که بازگشت سرمایه آن کمتر از یک سال می‌باشد.
وزیر نفت اظهار داشت: موفقیت یک سازمان امروزه تنها منوط به داشتن منابع مالی نیست ، زیرا نگاه توسعه ای در بنگاه‌ها متفاوت و امروزه نگاه سخت افزاری به دانش محوری تبدیل شده است.
میرکاظمی در خصوص برنامه پنجم توسعه گفت: کار سنگینی در صنعت نفت رقم زده شده و جهش بزرگی در سرمایه‌گذاری صنعت نفت به خصوص در بخش بالادستی صورت گرفته‌است که صنعت نفت باید با گذر از این شرایط و با برنامه‌ریزی هوشمندانه این مهم را به نتیجه برساند.
سومین همایش چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های ایرانی در قراردادهای نفت و گاز که امروزشنبه در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما آغاز بکار کرد فردا به کار خود پایان می‌دهد. در این همایش علاوه بر معاونان وزیر نفت در بخش‌های مختلف،‌ مدیران عامل شرکت‌های فعال در بخش نفت و تعدادی از مدیران بخش‌های دولتی فعال در سرمایه گذاری خارجی و برخی از مدیران عامل بانک‌ها حضور داشتند.