ایران‌کد نظام مدیریتی اقتصاد کشور را متحول می‌کند

نقطه رسانه‌ای: مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا (ایران‌کد) با به اشتراک گذاری اطلاعات در عرصه اقتصاد کشور، نظام مدیریتی را متحول می‌کند.   

به گزارش ایرنا ، “احمد غلام زاده”  در همایش یک روزه ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی استان کرمان ،کمک به تسهیل فرآیند مدیریتی و تصمیم گیری در شبکه توزیع را از اهداف اجرای سیستم ایران‌کد برشمرد و افزود: در سال گذشته سیستم ایران‌کد، 15 گروه کالایی را شامل می‌شد که این سیستم امسال تمامی گروه‌های کالایی را شامل می‌شود.
وی ایجاد بسترهای استاندارد و جامع برای شناسایی کالا و خدمات عرضه شده در بازارهای کشور، استاندارد سازی اطلاعات پایه کالا و خدمات و انتشار آنها در زنجیره‌های تامین و توزیع و ایجاد تسهیلاتی برای کنترل ورود کالاهای قاچاق در شبکه توزیع را از جمله اهداف اجرای طرح ایران‌کد برشمرد.
او خاطرنشان کرد: ایجاد پرتال الکترونیکی معرفی بنگاه‌ها و محصولات آنها به صورت جامع، محدودسازی فعالیت‌های غیر رسمی در عرضه توزیع کالا در کشور و کاهش هزینه‌های تبادل در شبکه توزیع و کاهش هزینه تمام شده محصولات از جمله دیگر اهداف این طرح است.
غلام زاده با بیان این مطلب که در روش سنتی توزیع کالا، فیزیک کالا به همراه اطلاعات کالایی به واحدهای عرضه ارایه می‌شود، گفت: در سیستم ایران‌کد اطلاعات کالا‌ها در بانک مرجع قرار گرفته و فروشگاه موظف است اطلاعات کالایی را از آنجا برداشت کند.
وی اظهارداشت: در برنامه پنجم توسعه کشور پیش بینی شده هیچ کالایی در بازارها بدون ثبت اطلاعات کالایی آن در بانک مخزن اطلاعات ایران‌کد، مبادله نشود.
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ادامه داد: در سیستم ایران‌کد، عرضه کنندگان برای هر یک از کالاهای خود شماره ملی دریافت می‌کنند.
وی صرفه جویی در زمان و هزینه و افزایش ضریب امنیتی را از فواید اجرای طرح ایران‌کد برشمرد و اظهار داشت: با به اشتراک گذاری اطلاعات کالایی در قالب طرح ایران‌کد، 20 درصد هزینه‌های تبادل کالا کاهش می‌یابد.
غلامزاده‌گفت: در ساختار داده‌ای کدملی‌کالا در ایران‌کد،بخش نخست به ماهیت کالا، بخش دوم به مالک کالاوبخش سوم‌به توصیف‌کالا می‌پردازد.
وی ضمن اشاره به وجود 24 هزار عضو و 450 هزار کد ملی در سیستم ایران‌کد، بیان کرد: اطلاع رسانی عمومی از طریق سایت ایران‌کد و نشر اطلاعات به صورت خاص با سیستم مشترکین اطلاعاتی ایران‌کد انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از شش هزار و 457 عضو حقیقی و حقوقی در سیستم نشر اطلاعات ایران‌کد کشور وجود دارد.
غلام زاده تاکید کرد: تحول اقتصادی با ایجاد رابطه بین نیازمندی‌های ملی و توانمندی‌های ملی محقق می‌شود.
رییس سازمان بازرگانی استان کرمان نیز در گفت: با سیستم کدینگ کالا، تولید کننده، زمان تولید و مسیر تولید کالا مشخص می‌شود.
“حمید قاسم‌نژاد” جلوگیری از اتلاف منابع،کاهش تشکیلات نظارتی وکاهش قاچاق کالا را از جمله مزیت‌های اجرای سیستم کدینگ‌کالا دانست.