تفاهم نامه همکاری در خصوص اخذ استاندارد ملی در اتحادیه اورآسیا و تناظر باکدهای بین المللی GS1

تفاهم نامه همکاری در خصوص اخذ استاندارد ملی در اتحادیه اورآسیا و تناظر باکدهای بین المللی GS1, فی‌مابین شرکت mastcert نماینده سازمان استاندارد EAC اتحادیه اورآسیا و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در حضور مدیرکل آسیای میانه سازمان توسعه تجارت و رایزن بازرگانی ایران در روسیه

به گزارش روابط عمومی  مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو2024 تفاهم‌نامه‌ای بین نماینده سازمان استاندارد EAC اتحادیه اوراسیا، مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و یک شرکت ایرانی با حضور مدیرکل آسیای میانه سازمان توسعه تجارت و رایزن بازرگانی ایران در روسیه منعقد شد تا نمایندگی ایران فعال و صدور گواهینامه استاندارد EAC روی کالا در کشور ایران انجام شود. به این ترتیب کالاهای صادراتی که این استاندارد را دریافت کنند، در گمرکات کشورها معطل نمی‌مانند.

مهدی مظهری مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: به عنوان تنها نماینده رسمی سازمان جهانی GS1 در ایران متولی شناسایی و بارکد کردن کالاها را برعهده داشته و ذیل وزارت صمت فعالیت دارد، که طی ۲۸ سال گذشته بارکدهای بین‌المللی که در فروشگاه‌ها اسکن و استفاده می‌شود، توسط این نهاد صادر شده و در همه دنیا با پیش شماره ۶۲۶ قابل شناسایی هستند؛ این کدها، مشخصات تولید کننده و مشخصات کالا را ارائه می‌دهد؛ بر همین اساس ۷.۵ میلیون قلم کالا در کشور شماره گذاری شده که بسیاری از این کالاها به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که تجار و بازرگانان ما دارند این است که گواهی‌نامه برخی از استانداردها را باید اخذ و به صورت نماد روی کالا چاپ کنند و سپس در بازار روسیه و سایر کشورهای اتحادیه اوراسیا عرضه کنند. تولیدکننده ها و تجار باید به الزام، مراحل و مدت زمانی را جهت پاس نمودن استاندارد EAC طی کنند؛ به همین دلیل باید بسته بندی‌های نو را مجدد جدا و برچسب‌های جدید را روی کالا نصب می‌کردند. انجام این فرآیند موجب آشفتگی بسته‌بندی می‌شود و حتی گاهی گواهینامه جعلی دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه استانداردهای GS1 یک زبان مشترک کسب و کارهاست که در دنیا می توانند همدیگر را پیدا کنند، افزود: با توجه به اینکه نماینده استاندارد EAC اتحادیه اوراسیا با مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و یکی از شرکت‌های ایرانی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد، نمایندگی این استاندارد به شرکت ایرانی اعطا شد، در نتیجه از این به بعد شرکت‌ها می‌توانند از طریق این شرکت ایرانی که نماینده سازمان استاندارد EAC در ایران و نماینده مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران جهت صدور کد بین المللی کالا (GTIN) محسوب می‌شود، این نماد را دریافت کنند.

مظهری افزود: لازم به ذکر است که لازمه ورود کالاهای شرکت‌ها به اتحادیه اوراسیا دریافت کدهای GS1 است که با مراجعه به این شرکت ایرانی که نمایندگی استاندارد EAC را امروز دریافت کرده با تناظر فی‌مابین این استاندارد و کدهای GS1 می‌توانند نماد مربوطه را روی کالا چاپ کنند و می‌توانند به راحتی وارد بازار اتحادیه اوراسیا کنند، بدون اینکه در گمرکات آنجا معطل موضوع استاندارد شوند.

وی گفت: مزیتی که ایجاد شده آن است که تجار ایران باید در کشورهای طرف برای هر کالا ۱۰ روبل هزینه این استاندارد را پرداخت کنند اما در ایران توسط نماینده سازمان استاندارد EAC، این هزینه به شکل ریالی دریافت می‌شود که این کاهش هزینه هم به سود تجار است و از سوی دیگر مانع خروج ارز کشور خواهد شد و هزینه تجار را نیز به یک دهم می‌رساند.