تحقق اجرای ایران کدیک اولویت مهم ملی است

وزیر سابق بازرگانی راه اندازی ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران (ایران کد) را یه عنوان یکی ازمهمترین طرحهای موثر در تنظیم بازار، شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک عنوان کرد و گفت که تحقق این طرح یک اولویت مهم ملی است.

محمد شریعتمداری در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد: با افتتاح این طرح یکی از زیرساخت‌ها برای تنظیم بازار، شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک در کشور فراهم شده که این کار مهم و سنگینی است.
وی خاطرنشان کرد: حاصل بکار گیری این  سیستم زیر ساختی اطلاعاتی در وزارت بازرگانی این خواهد بود که تصویرروشنی در توزیع کالا و خدمات در کشور خواهیم داشت و قیمت کالا و میزان تولید آن در کشور قابل پیش بینی و کنترل خواهد بود.
وی افزود: با استفاده از این شبکه اگر نقصی در بازار پیدا شود می توان آن را به سرعت مشخص کرد و برای رفع آن اقدام نمود و همچنین اضافه یا کمبود تولید کالا و همچنین موانع توزیع قابل بررسی و شناخت است.
وی تصریح کرد: با این طرح ، می توان از اتلاف منابع جلوگیری و در هزینه‌های اضافی صرفه جویی کرد و برای آینده برنامه ریزی نمود و به طور کلی هم اصناف و هم مردم تکلیف خود را خواهند دانست واردات و صادرات کالا قابل کنترل خواهد بود و مردم می توانند بدون ورود به بازار از کیفیت کالای مورد نظر خود مطلع شده و نسبت به خرید آن اقدام کنند.
شریعتمداری گفت: این سیستم وشبکه تمام اطلاعات بازار را منعکس می کند و به خریدار اجازه می دهدکه کالای خود را بررسی و انتخاب کند.
وی قیمت گذاری درست، توزیع مناسب، پیش بینی بازار و کنترل و نظارت بر توزیع و قیمت را از ویژگی‌های این شبکه عنوان کرد و افزود:تکمیل این شبکه ما را از گرفتاری‌ها و مشکلاتی همچون نوسانات قیمت و کمبود کالا در مقاطع خاص نجات خواهد داد.
وی گفت: برای ثبت سفارش جهت خرید کالا از داخل و خارج نیز می توان از این سیستم به خوبی استفاده کرد..
شریعتمداری ابراز امیدواری کرد که این شبکه منشا تحول در تنظیم بازار ، شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیکی کشور باشد.
وزیر سابق بازرگانی بابیان اینکه ایران کد یک نیاز فوری وبه روز برای نظام بازرگانی ایران است به مسئولین این وزارتخانه توصیه کرد سرمایه گذاری لازم را برای گسترش ،تکمیل وپیاده سازی آن انجام دهند.
وی با پیش بینی مقاومت هایی که دربرابر اجرای نظام ملی شماره گذاری کالا وخدمات صورت می گیرد،این امررا ناشی ازسنتی بودن نظام بازرگانی وبی اعتمادی وعدم شناخت کافی از مزایای تجارت الکترونیک دانست وگفت:نظام بازرگانی ایران به همان اندازه که سنتی است،غیر شفاف وضد شفافیت است.لذادربرابر هر عامل شفاف کننده ای مقاومت می کند وایران کد نیز به علت ماهیتی که دارد از این قاعده مستثنی نیست.
شریعتمداری گسترش وپیاده سازی یک چنین کار گسترده ای را مستلزم صبر وحوصله ودلسوزی اجراکنندگان آن دانست وافزود:این کار از اقداماتی است که مفید اما دیر بازده است. ویژگی تمام کارهای زیربنایی همین است.
وی گفت: اکنون تجارت بدون کدینگ در دنیا امکان پذیر نیست. کدینگ کالا اکنون اهمیتی بیشتر از گارانتی، خدمات پس از فروش یا تبلیغات برای بنگاه‌های اقتصادی کسب کرده است یعنی جا افتاده است و تردید ناپذیر است..
وی اظهار داشت :اما متاسفانه در ایران از این جهت عقب هستیم و این است که برخی کشورها کالاهای ما را  نمی پذیرند. چون اولا با آن آشنای ندارند و اطلاعات سهل الوصولی نیست که به سرعت به آن دسترسی داشته باشند و ثانیا کالای خریداری شده قابل رهگیری و ردیابی پس از خرید نیست. یعنی منشا و تولید کننده کالا مشخص نیست که تاجر در صورت نیاز به مراجعه با تکیه بر آن مرجع بتواند اقدام کند.
وی تصریح کرد:لذا اگر ایران کد به طور کامل راه بیفتد مزیت اولش که به نظر من از همه مهمتر است اعتماد سازی از طریق شناسه برای محصول است یعنی یک شناسنامه دارد که به هر حال اطلاعات کالا در آن قابل ردیابی است. این یک تضمین است و این رشته تضمین هاست که تجارت و به ویژه تجارت الکترونیک را سر پا نگاه داشته است. وی افزود: شما به فرش نگاه کنید از وقتی برخی از فرشهای ایرانی شناسنامه دار شده است، متقاضی ترجیح      می دهد فرش غیر شناسنامه دار نخرد مگر اینکه مجبور باشد. به این علت که اگر رنگ یا جنس فرش مشکلی پیدا کند می تواند پیگیری کند و این آرامش بخش است.