بارگذاری ترجمه فارسی ساختار طبقه بندی جهانی کالا (GPC) در سایت سازمان جهانی GS1

ساختار طبقه‌بندی جهانی کالا در سیستم GS1 که به نام GPC شناخته می‌شود به زبان فارسی ترجمه و در سایت سازمان جهانی GS1  بارگذاری شد. بارگذاری ترجمه فارسی در سایت GS1 در روز جمعه 30 مهرماه 1395 صورت گرفت.

همه تامین‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالاها می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی مربوطه، به ساختار طبقه‌بندی جهانی کالاها (به زبان فارسی و سایر زبانهای موجود) دسترسی پیدا نموده و در سیستم‌های داخلی و تعاملات تجاری خود از آن استفاده نمایند.

آدرس سایت:  https://www.gs1.org/1/productssolutions/gdsn/gpc/browser/

شایان ذکر است که تا پیش از این ساختار طبقه‌بندی مذکور در 16 زبان از جمله فرانسوی، روسی، انگلیسی، آلمانی، برزیلی، چینی،‌ عربی، فنلاندی، هلندی و … در دسترس بود که با افزودن زبان فارسی تعداد زبانهایی که ساختار طبقه‌بندی جهانی کالاها به آن زبانها در دسترس قرار دارد به 17 زبان افزایش یافت.

استفاده از استانداردهای GS1 از جمله ساختار طبقه‌بندی جهانی کالاها سبب هم‌زبانی بین تمام طرف‌های تجاری در اقصی نقاط دنیا می‌شود. این ساختار طبقه‌بندی برای همه کالاها و به‌خصوص کالاهای FMCG در دنیا با بیشترین اقبال مواجه شده است.

تولیدکنندگان،‌ مراکز پخش، ‌خرده‌فروشی‌ها و مراکز خدماتی در کشور، همگام با دیگر موسسات و بنگاه‌های فعال در زنجیره‌های تامین سراسر دنیا، می‌توانند از این ساختار طبقه‌بندی برای ساماندهی اطلاعات مربوط به کالاها و تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیکی استفاده نمایند. استفاده از این قابلیت‌ها سبب افزایش کیفیت داده‌ها و اطلاعات مبادله شده بین طرف‌های تجاری می‌شود و ارتباط روان، سهل و ساده و بدون ابهام بین همه شکل می‌گیرد.

ساختار GPC  کالاها را بر اساس رابطه و نسبت آنها با سایر کالاها طبقه‌بندی کرده و با شماره بین‌المللی سیزده رقمی کالا یا GTIN مرتبط می‌نماید. بدین ترتیب، پس از اینکه کالا با کمک GTIN شناسه‌دار شد، با کمک ساختار GPC طبقه‌بندی می‌شود و بر اساس الگویی که برای تشکیل کاتالوگ کالا در GPC ارائه شده است (این الگو قابلیت توسعه دارد) کاتالوگ سازگار با استاندارد جهانی برای کالا تشکیل خواهد شد. یکی از اجزای ساختار طبقه‌بندی GPC، نام کالاست که با عنوان Brick در این ساختار مشخص شده است. در ساختار GPC نسخه 2016 که به فارسی ترجمه شده است، تعداد 3800 نام کالا (Brick) وجود دارد. این نام‌ها به تدریج و با مشارکت همه ذینفعان و فعالین تجاری تکمیل شده و در نسخه‌های جدید GPC افزوده و منتشر می‌شود. از آنجا که GS1 یک سیستم و استاندارد باز است، همه موسسات و شرکتهای فعال در دنیا می‌توانند در توسعه، تکمیل و اصلاح استانداردهای آن مشارکت نمایند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند با مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات (GS1 Iran) تماس بگیرند. مرکز فوق، تنها سازمان عضو GS1 جهانی در قلمرو ایران است که نقش مدیریت، راهبری، پشتیبانی، آموزش و مشاوره برای استقرار و گسترش استانداردها و راهکارهای GS1 در ایران را بر عهده دارد.