بارگذاري ترجمه فارسي ساختار طبقه بندي جهاني كالا (GPC) در سايت سازمان جهاني GS1

ساختار طبقه‌بندي جهاني كالا در سيستم GS1 كه به نام GPC شناخته مي‌شود به زبان فارسي ترجمه و در سايت سازمان جهاني GS1  بارگذاري شد. بارگذاري ترجمه فارسي در سايت GS1 در روز جمعه 30 مهرماه 1395 صورت گرفت.

ساختار طبقه‌بندي جهاني كالا در سيستم GS1 كه به نام GPC شناخته مي‌شود به زبان فارسي ترجمه و در سايت سازمان جهاني GS1  بارگذاري شد. بارگذاري ترجمه فارسي در سايت GS1 در روز جمعه 30 مهرماه 1395 صورت گرفت.

همه تامين‌كنندگان و عرضه‌كنندگان كالاها مي‌توانند با مراجعه به سايت اينترنتي مربوطه، به ساختار طبقه‌بندي جهاني كالاها (به زبان فارسي و ساير زبانهاي موجود) دسترسي پيدا نموده و در سيستم‌هاي داخلي و تعاملات تجاري خود از آن استفاده نمايند.

آدرس سايت:  https://www.gs1.org/1/productssolutions/gdsn/gpc/browser/

شايان ذكر است كه تا پيش از اين ساختار طبقه‌بندي مذكور در 16 زبان از جمله فرانسوي، روسي، انگليسي، آلماني، برزيلي، چيني،‌ عربي، فنلاندي، هلندي و … در دسترس بود كه با افزودن زبان فارسي تعداد زبانهايي كه ساختار طبقه‌بندي جهاني كالاها به آن زبانها در دسترس قرار دارد به 17 زبان افزايش يافت.

استفاده از استانداردهاي GS1 از جمله ساختار طبقه‌بندي جهاني كالاها سبب هم‌زباني بين تمام طرف‌هاي تجاري در اقصي نقاط دنيا مي‌شود. اين ساختار طبقه‌بندي براي همه كالاها و به‌خصوص كالاهاي FMCG در دنيا با بيشترين اقبال مواجه شده است.

توليدكنندگان،‌ مراكز پخش، ‌خرده‌فروشي‌ها و مراكز خدماتي در كشور، همگام با ديگر موسسات و بنگاه‌هاي فعال در زنجيره‌هاي تامين سراسر دنيا، مي‌توانند از اين ساختار طبقه‌بندي براي ساماندهي اطلاعات مربوط به كالاها و تبادل اطلاعات به‌صورت الكترونيكي استفاده نمايند. استفاده از اين قابليت‌ها سبب افزايش كيفيت داده‌ها و اطلاعات مبادله شده بين طرف‌هاي تجاري مي‌شود و ارتباط روان، سهل و ساده و بدون ابهام بين همه شكل مي‌گيرد.

ساختار GPC  کالاها را بر اساس رابطه و نسبت آنها با سایر کالاها طبقه‌بندی کرده و با شماره بین‌المللی سیزده رقمی کالا یا GTIN مرتبط مي‌نمايد. بدين ترتيب، پس از اينكه كالا با كمك GTIN شناسه‌دار شد، با كمك ساختار GPC طبقه‌بندي مي‌شود و بر اساس الگويي كه براي تشكيل كاتالوگ كالا در GPC ارائه شده است (اين الگو قابليت توسعه دارد) كاتالوگ سازگار با استاندارد جهاني براي كالا تشكيل خواهد شد. یکی از اجزای ساختار طبقه‌بندي GPC، نام كالاست كه با عنوان Brick در اين ساختار مشخص شده است. در ساختار GPC نسخه 2016 كه به فارسي ترجمه شده است، تعداد 3800 نام كالا (Brick) وجود دارد. اين نام‌ها به تدريج و با مشاركت همه ذينفعان و فعالين تجاري تكميل شده و در نسخه‌هاي جديد GPC افزوده و منتشر مي‌شود. از آنجا كه GS1 يك سيستم و استاندارد باز است، همه موسسات و شركتهاي فعال در دنيا مي‌توانند در توسعه، تكميل و اصلاح استانداردهاي آن مشاركت نمايند.

علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر، مي‌توانند با مركز ملي شماره‌گذاري كالا و خدمات (GS1 Iran) تماس بگيرند. مركز فوق، تنها سازمان عضو GS1 جهاني در قلمرو ايران است كه نقش مديريت، راهبري، پشتيباني، آموزش و مشاوره براي استقرار و گسترش استانداردها و راهكارهاي GS1 در ايران را بر عهده دارد.