ایران کد چرخه توزیع و گردش کالای کشور را نظام‌مند می‌کند

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: وزارت بازرگانی قصد دارد در جریان باز تعریف نظام توزیع کالا، تجربه راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تکرار کند و در عین حال از سیستم‌های اطلاعاتی نوین مانند ایران کد برای نظاممند کردن چرخه توزیع و گردش کالای کشور به عنوان یک نوآوری بهره ببرد .

محمد مهدی راسخ در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت در شرایطی این سیاست را در دستور کار قرار داده است که ضرورت بازنگری در نظام  فعلی خرده‌فروشی و سیستم توزیع کالاها، بیشتر از همیشه وجود دارد و دولت باید از طریق اصلاح سازوکارها شرایطی فراهم کند که شفافیت توزیع کالا به حداکثر برسد.
وی افزود: به طور قطع باید در چرخه نظام توزیع کالا نوآوری‌هایی صورت گیرد که به نظر می‌رسد ایران کد یکی از این نوآوری‌ها است.
دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بخش خصوصی در این زمینه دو دیدگاه دارد؛عده‌ای ایران کد را می‌پسندند و آن را برای بهبود نظام توزیع کالا در کشور حیاتی و مناسب می‌دانند اما عده‌ای آن را مانع کسب و کار می‌دانند. اما واقعیت این است که ایران کد می‌تواند مثبت باشند به شرطی که فرهنگ سازی مناسبی برای آن‌ها صورت گیرد و مردم در جریان مزایای آن قرار گیرند.
وی گفت: ما گفته بودیم مالیات بر ارزش افزوده خوب است و اقتصاد به این سیستم نیاز دارد اما دیدیم که بدون فرهنگ سازی و گفت و گو با بخش خصوصی، چنین طرح‌هایی شکست می‌خورد؛ بنابراین اتاق تهران وظیفه خود می‌داند در زمینه اجرا و فرهنگ سازی ایران کد به وزارت بازرگانی کمک کندو نهایت همکاری برای اجرای آن را داشته باشد.
دبیرکل اتاق تهران گفت:مجری این طرح یکی از اعضای دولتی اتاق بازرگانی است و همین موضوع می‌تواند کمک کند که ما بیشتر در جریان کارکرده و مزایای ایران کد قرار گیریم و انتظار ما هم این است که نشست‌های اطلاع رسانی به اتاق و اعضای آن به کرات برگزاری و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران نیز بداند هر قدر اعضای اتاق نسبت به مزایای این طرح اطلاعات کسب کنند سرمایه گذاری برای پیشبرد این طرح ملی است و بسیار مفید به فایده خواهد بود.