ایران کد با انتشار اطلاعات کالا می تواند تورم را مهار کند

نقطه رسانه ای :یک کارشناس ارشد اقتصاد گفت: ایران کد می تواند به حل مشکل تورم کمک کند.

دکتر علی نقی مشایخی در گفتگو با خبرنگار ما افزود : یکی از علل تورم در کشور ما کمبود مقطعی کالاست. این کمبود به چند صورت ایجاد می‌شود . نخست عدم اطلاع از ظرفیت‌های تولیدی کشور و دوم عدم ارتباط تولید کننده در بازار فروش و سوم عدم اطلاع رسانی مراکز فروش از قیمت‌های روز.
وی اظهار داشت: مشاهده می کنید که فقدان اطلاعات و فقدان تماس و ارتباط باعث خلاء می‌شود و بسیاری دلالان نیز از همچین خلاءهای استفاده می کنند. وقتی تماس نیست و و مثلا کشاورز نمی داند در حال حاضر چه تحولی در بازار رخ داده و یا در صورت اطلاع از تحرک لازم برای بهره گیری از آن اطلاع برخوردار نیست و پولش را ندارد، شما با وضعیت کمبود قطعی کالا در کشور مواجه می شوید که این کمبود مصنوعی است.
 وی افزود : اما نظام‌های اطلاعاتی در اقتصاد دنیا فقط رسالتشان پیوند دادن بازار تولید و حذف رانت‌های واسطه ی است. وقتی شما بدانید چقدر و در کدام نقاط کشور برنج تولید کرده اید ، برنامه ریزی شما آسان می‌شود. وقتی یک سامانه وجود دارد که در آن کشاورز، سلف خر، فروشنده و غیره امکان مقایسه و انتخاب را دارند، تصمیم گیری اقتصادی راحت تر صورت می گیرد.
 وی مثال زد: شما نگاه کنید دولت در حال حاضر نمی داند در کشوردقیقا چقدر برنج تولید می‌شود یا حجم برنج ورودی به کشور چقدر است. اگر سبستمهای اطلاعاتی مبتنی بر ایران کد به این نیاز پاسخ دهد، هم به کشاورز و هم به دولت کمک کرده. کشاورز به سود واقعی اش رسیده و دولت به نیاز‌های اطلاعاتی و تصمیم گیری‌های درستش.
 وی تصریح کرد : من به پرتال ملی کالا سری زده ام، باید بگویم کار زیادی دارد. باید بتواند بخشی را برای جمع آوری اطلاعات هر گروه کالایی تشکیل دهد. ضمنا چیزی که عمده است و می توان از آن به عنوان یک پیشنهاد سخن گفت، راه اندازی تالار معاملاتی یا تالار گفتگوی دیجیتال خریدار- فروشنده کالاست.
وی افزود: این خریدار – فروشنده می تواند داخلی باشد یا خارجی ،کشاورز باشد یا صنعتگر. مهم این است که این نظامها بتواند به رفع نیازها کمک کند، یعنی اشخاص با توجه به اطلاعاتی که کسب می کنند، تصمیم گیری خود را انجام دهند.
وی افزود: اگر ایران کد به عنوان یک مرجع اطلاعات پایه کالا و خدمات در سطح ملی عمل نماید ، در آینده نزدیک فضای کسب و کار و تجارت الکترونیک بر اساس آن ساماندهی خواهد شد و تمام عناصر دیگر به آن لینک می‌شود. اما به عقیده من مهمترین کارکردی که بالقوه است اما باید به بالفعل تبدیل شود، انتشار اطلاعات ضد تورمی است که ایران کد می تواند با آن به جنگ تورم برود. البته این امکانی بلند مدت است اما سرمایه گذاری روی آن بسیار موثر است.