“ایران‌کد” به کالاهای وارداتی کشور هویت می‌بخشد

نقطه رسانه‌ای: رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اعطای “ایران‌کد” به عنوان کد رهگیری کالا خبر داد و گفت: کالاهای وارداتی به کشور باید دارای هویت باشد و هر واحد کالا باید امکان رهگیری توسط مصرف کننده را داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، به نقل از خبرگزاری مهر؛ نظام الدین برزگری در نشست مشترک دفترمعاونت امور صنایع و اقتصادی وزارت صنایع و معادن با تشکلهای خصوصی و صنعتی کشورافزود : از این پس فرآیند ثبت و سفارش کالا توسط تجار بعد از مراجعه به مراکز ایران‌کد است و در این فرآیند، از ابزارتوانمند شرکتهای بازرسی استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد : نمونه کالای مورد سفارش بازرگانان ابتدا در مراکز آزمون موسسه استاندارد در داخل کشور و در صورت نبودن امکانات در داخل کشور در آزمایشگاههای مورد تایید اتحادیه بین المللی آزمایشگاهها موسوم به ILAC  آزمایش و تست می‌شوند.
برزگری تصریح کرد : بر اساس حمایتهای دولت در نظارت و کنترل استاندارد ، شرکتهای بازرسی این موسسه در مراحل فروش هم ، مراجعه و در صورت نیاز نمونه برداری می‌کنند و در صورت عدم تایید استاندارد لازم مورد پیگرد قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد : کالای بدون کد رهگیری کالای قاچاق محسوب می‌شود.
وی واردات کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد به کشور از طریق مبادی رسمی و غیر رسمی را از دغدغه‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت : بدین منظور دست به کار شدیم تا با کمک تشکلها ، ستاد مبارزه با قاچاق ، گمرگ و سایر دستگاههای دخیل به این موضوع رسیدگی کنیم.
نظام الدین برزگری امکانات این موسسه را در کنترل کیفیت کالاها نا کافی خواند و اضافه کرد: تاکنون 600 قلم کالا مشمول استاندارد اجباری هستند و ودر کل کشور دو هزارو 500 نفر نیرو و 300 آزمایشگاه تخصصی داریم.
وی افزود: برای بالا بردن قدرت نظارتی تا کنون 700 آزمایشگاه همکار در بخش خصوصی تشکیل شده و 14 هزار نفر مسوول کنترل کیفیت در سطح کشور و در شرکتهای بازرسی فنی  به خدمت گرفته شده اند.
برزگری همچنین از تهیه بسته تبلیغاتی جهت صدا و سیما خبر دادو افزود : طبق مصوبات ستاد طرح تحول اقتصادی جهت تبلیغات کالاهای خارجی در رسانه ملی منع قانونی وجود دارد و سازمان صداو سیما دلیل تداوم این نوع تبلیغات را امضای قرارداد تبلیغاتی در اول سال ذکر می‌کند ومتعهد شده است که از ابتدای سال جدید این قراردادها بسته نخواهد شد.
رئیس موسسه استاندارد همچنین از راه اندازی شماره تلفن 1517 در 17 استان کشور جهت اعلام مشخصات کالاهای غیر استاندارد از طریق مردم خبر داد.