الزام درج دیتاماتریس بر لوازم الکترونیکی خانگی از دی‌ماه

هشتمین همایش نمایندگان ایران‌کد با محوریت چالش‌های ایران‌کد، دیتاماتریس و برچسب رهگیری با حضور جمعی از نمایندگان و کارشناسان ایران‌کد، 19 آذر در سالن اجتماعات مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات طی دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

مهندس احمدغلامزاده مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات ایران، ابتدا با ارائه گزارشی آماری از عضوگیری و کدهای ملی به مروری بر برنامه‌های نظام ملی طبقه‌بندی و شناسه‌گذاری کالا و خدمات پرداخت. وی در خصوص چالش‌های ایران‌کد، وضعیت پاسخگویی شبکه ایران‌کد و عوامل عدم توانایی پاسخگویی به مشتریان را به 2 عامل انسانی و ابزاری تقسیم کرد و با ارائه راه‌حل‌های خواستار نظرات و پیشنهادات کارشناسان و نمایندگان ایران‌کد شد.
غلامزاده در این نشست توفیقات ایران‌کد را موضوع ایران‌کد و خریدهای دولتی در ضوابط بودجه سال جاری، الزامی شدن ایران‌کد برای صدور گواهی استاندارد، کدگذاری تجهیزات رایانه‌ای به استثناء قطعات، درج شماره ایران‌کد بر روی پروفرم‌های صادر شده از سوی فروشندگان خارجی برای کالاهای که مشمول رعایت اخذ ایران‌کد هستند دانست و تاکید کرد: از تاریخ 15/10/88 در گروه لوازم خانگی الزام به درج برچسب ایران‌کد منطبق شده با شماره سریال کالا بر روی بسته‌بندی مصرف کننده کالاهای وارداتی الزامی می‌شود. همچنین در فاز بعدی درج دیتاماتریس بر روی کالاهای لوازم الکترونیکی خانگی الزامی شده و کاتالوگ الکترونیکی این کالاها بایستی همراه با نمایش شماره استاندارد معتبر بین‌المللی و مورد قبول موسسه استاندارد باشند که شروع این طرح نیز از تاریخ 15/11/88 خواهد بود.

دیتاماتریس در دنیا،‌ دیتاماتریس در خدمت ایران‌کد
دومین سخنران این همایش کافی،‌ مدیر واحد پژوهش این مرکز سخنان خود را با مقدمه‌ای بر مفهوم دیتاماتریس و کاربردهای آن شروع کرد. وی توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را انقلابی در بحث فروش مطرح کرد که این انقلاب خود امروزه به شیوه‌ای سنتی تبدیل شده است. وی دیتاماتریس را یکی ازامکان‌های فضاهای ICT خواند و گفت: برای بهبود زنجیره تامین و تسهیل در ارتباطات و همچنین برای داشتن زنجیره تامین با کیفیت و قابل اعتماد باید بتوانیم سوار بسترهای جامع‌تری شویم با کسانی که بتوانند سرویس‌های در سطح جهان ارائه کنند و در این شرایط مهمترین محور کسانی هستند که محتوا را در اختیار ما می‌گذارند. عنوان بهتر دیتاماتریس می‌تواند extended packaging یا همان بسته‌بندی توسعه یافته باشد. extended packaging امکانی است که از آن اطلاعاتی فرای محصول بدست می‌آوریم، آنچه که روی بسته‌بندی هرگز نمی‌توانیم پیدا کنیم.
باقری، مدیر فناوری اطلاعات مرکز ملی شماره‌گذاری کالاوخدمات ایران سومین سخنران این همایش به موضوعات دیتاماتریس و تغییرات پورتال، برنامه‌های جدید مرکز برای توسعه و بهبود ایران‌کد پرداخت.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص سرویس دیتاماتریس ایران‌کد یا مشاهده کاتالوگ محصولات بر روی تلفن‌های همراه گفت: این سرویس بر بستر اینترنت همراه (GPRS)  و موبایل پیاده‌سازی شده است.
همچنین مطالبی را در خصوص وضعیت اپراتور‌های موبایل در کشور شامل همراه اول، ایرانسل و تالیا که بر اساس پارامتر‌های فنی و هزینه‌ای مقایسه‌ای بین این اپراتور‌ها صورت گرفته است،بیان کرد.
باقری زیرساخت دیگر این سرویس را تلفن همراه و نرم‌افزار‌های موردنیاز برای تصویر‌برداری از دیتاماتریس محصولات عنوان کرد و مثال‌هایی از نرم‌افزار‌های که این امکان را فراهم می‌کنند ارائه کرد. سپس به تشریح نقش بازیگران در اجرای خدمات دیتاماتریس ایران‌کد اشاره کرد.
وی گفت: صاحب کالا ضمن دریافت کد‌ملی کالا در ایران‌کد باید درخواست فعال‌سازی این خدمت را برای محصولات خود ارائه کند. مصرف‌کننده نیز با نصب نرم‌افزار لازم و فعال‌سازی اینترنت همراه، قابلیت تصویر‌برداری از دیتاماتریس ایران‌کد را بر روی تلفن همراه خود فعال نماید. این سرویس توسط نمایندگی‌های ایران‌کد به اعضا ایران‌کد و صاحبان کالاها ارائه می‌شود که در این خصوص دستورالعمل‌های لازم برای سرویس‌دهی، تولید دیتاماتریس و چاپ و الصاق آن بر روی محصولات به نمایندگی‌ها ارائه شده است.
باقری در بخش پایانی سخنان خود به تغییرات پورتال اطلاع‌رسانی ایران‌کد از دو بعد محتوایی و امکانات اشاره کرد.

در ادامه این نشست در نوبت عصر، بصیر مدیر امور مشترکین به توضیحاتی بر ایران‌کد و مالیات بر ارزش افزوده و تکالیف نمایندگی‌ها در این خصوص پرداخت.
متقیان نماینده انجمن ذی‌حسابی و مهمان مجموعه ایران‌کد در این همایش، در رابطه با قرارداد ذی‌حسابی با وزارت بازرگانی در خصوص خریدهای دولتی گفت: این قرارداد با سه موضوعیت به شرح ذیل تنظیم گردید:
1) بررسی قانون‌های گذشته دستگاه‌های دولتی که کدام قانون‌ می‌تواند در جهت تسریع در ایران‌کد راهگشا باشد.
2) تهیه پیش‌نویس قانون یا مصوبه‌ای که در جهت تسریع خریدهای دولتی با ایران‌کد کارا باشد.
3) نظارت بر ذی‌حسابی‌ها در خصوص اقداماتی که باید صورت پذیرد.
وی افزود: با اصلاح ضوابط اجرای بودجه سال 88 دستگاه‌های دولتی موظف شدند خریدهای متوسط و بزرگ خود را با ایران‌کد انجام دهند. در ادامه این طرح طی بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده که ذی‌حسابی باید کارایی این طرح را بررسی و تجریه تحلیل کند که آیا باید مکانیزم دیگری جایگزین شود یا همین بند کفایت می‌کند.
در ساعات پایانی این همایش نمایندگان به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته و مشکلات، موانع و راه‌کارهای خود را با مدیرعامل مرکز در میان گذاشتند.
در خاتمه احمدغلامزاده به جمع‌بندی مباحث مطروحه پرداخت و از تداوم این  قبیل نشست‌ها  در آینده خبر داد.