ارایه خدمات 5 وزارتخانه ویک سازمان مادر دولتی منوط به دریافت ایران کدشد

نقطه رسانه ای : مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و مجری ایران کد گفت :
5 وزارتخانه ویک سازمان مادر دولتی موظفند خدمات خودرابا توجه به عضویت متقاضی در نظام ایران کد ساماندهی کنند.
مهند س احمد غلامزاده در گفتگوبا خبرنگار ماافزود:ایران کد نقطه آغاز اصلاح نظام توزیع است و همه فعالان در نظام جدید توزیع و بازرگانی باید این کد را داشته باشند.به علاوه دولت اواخر سال گذشته مصوبه تحول در نظام توزیع کالا و خدمات کشور با نقش محوری ایران کد را به عنوان یکی از محورهای هفتگانه طرح بزرگ تحول اقتصادی ابلاغ کرده است که در چارچوب آن برخی دستگاهها وظایفی در قبال ایران کددارند.

وی اظهار داشت : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای صدور، تجدید یا تمدید پروانه بهداشتی کالاهای غذایی، بهداشتی، آرایشی، دارویی و تجهیزات مربوطه، وزارت صنایع و معادن برای صدور، تجدید یا تمدید پروانه بهره برداری، جهاد کشاورزی و تعاون و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای صدور یا تجدید نشان استاندارد ملی مکلفند این خدمات را با عضویت متقاضی در نظام ایران کد ، ساماندهی کنند.

وی افزود: همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است ایران کد را به عنوان سیستم پایه شناسایی کالا در نظام مالیاتی استفاده کند و ایران کد هم در قانون مالیات بر ارزش افزوده عملیاتی شود.

غلامزاده گفت: شرکت‌های پخش کالا از این پس فقط مجاز به پخش و توزیع کالاهای دارای کدملی کالا هستند و توزیع کالا بدون ایران کد از تاریخی که وزارت بازرگانی اعلام خواهد کرد، تخلف محسوب و مشمول قانون تعزیرات حکومتی خواهد شد.

مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران افزود : نظام جدید توزیع کالا و خدمات همچنین شامل شرکت‌های پخش ، واحد پخش ، تامین کنندگان ، شبکه زنجیره ای خرده فروشی و کارت اصناف شده است.

وی تصریح کرد: کالاهای قابل مصرف نهایی باید از طریق شرکت‌ها یا واحدهای پخش مورد تایید وزارت بازرگانی توزیع شود و هرگونه توزیع خارج از مسیر شرکت یا واحد پخش به عنوان توزیع خارج از شبکه و تخلف محسوب می‌شود.

غامزاده خاطرنشان کرد : شرکت‌ها یا واحدهای پخش از وزارت بازرگانی کد می گیرند و براساس آن فعالیت خواهند کرد.

اصناف نیز باید کارت اصناف بگیرند و شرکت‌های پخش صرفاً به واحدهای صنفی که دارای کارت اصناف هستند، کالا ارائه می کنند.

مدیر عامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات گفت: هیات وزیران به منظور حمایت از فروشگاه‌های زنجیره ای خرده فروشی اصناف ، بانک مرکزی را موظف به پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد ریالی کرده است که 5 درصد از سود این تسهیلات را وزارت بازرگانی تامین خواهد کرد.

غلامزاده اظهار داشت: با اجرای این مصوبه ، پیوستگی در نظام توزیع کالا ایجاد و کالاهایی که وارد شبکه خرده فروشی می‌شود، قابل ردیابی خواهد بود و کالاها از طریق ایران کد ، شناسنامه دار می‌شود.