قاچاق حدود ۲/۲ میلیارد دلار کالای لوازم خانگی/۵۳۰ میلیارد تومان کشفیات کالای قاچاق در سال ۹۸

دهقانی نیا با اشاره به اینکه حدود ۲/۲ میلیارد دلار کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، گفت: این حجم، سهم بالایی از کالا‌های وارد به کشور را شامل می‌شود.

به گزارش مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات به نقل از خبرگزاری شبستان، حمیدرضا دهقانی نیا شب گذشته (چهارشنبه 2 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به ارائه توضیحاتی در زمینه پدیده قاچاق کالا و به ویژه قاچاق لوازم خانگی در کشور پرداخت و در ابتدا آماری از میزان تولید در این حوزه ارائه داد و با بیان اینکه طبق آمار رسمی و مرکز آمار کشور در سال ۹۷ مصرف لوازم خانگی کشور حدود ۳/۳ میلیارد دلار به ثبت رسید، گفت: از این میزان ۸۹۷ میلیون دلار تولید داخلی بود و ۲۹۶ میلیون دلار هم سهم واردات این بازار است که جمع این دو رقم بخشی از میزان کالای مورد نیاز این بازار را شامل می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه حدود ۲/۲ میلیارد دلار کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، گفت: این حجم، سهم بالایی از کالا‌های وارد به کشور را شامل می‌شود.

دهقانی نیا در ادامه به ارائه توضیحاتی از تاریخچه بازار لوازم خانگی در کشور پرداخت و با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ بخش بزرگی از بازار لوازم خانگی در دست شرکت‌های خارجی بود، ادامه داد: پس از آن با توجه به تلاطم بازار ارز و ممنوع کردن واردات لوازم خانگی از سوی دولت و به بهانه تقویت تولیدات داخلی سبب افزایش کیفیت تولیدات داخلی شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خارجی نمی‌توانستند از سود محصولاتشان در بازار ایران بگذرند و از این رو دوباره اقدام به وارد کردن محصولات لوازم خانگی به ایران کردند، گفت: این روند به نوعی قاچاق سازمان یافته نام دارد. بخشی از کالا‌های قاچاق را محصولات و تولیدات زیر پله‌ای داخلی با برند و اتیکت خارجی تشکیل می‌دهد و راه تشخیص آن هم دشوار است.

 

دهقانی نیا بازار لوازم خانگی را صاحب بیشترین سهم کالا‌های قاچاق به کشور دانست و گفت: اگر نیاز بازار مصرف با تولیدات داخلی تامین نشود؛ قاچاق کالا افزایش یافته و به تولید داخلی لطمه می‌زن البته در این میان نباید نحوه عرضه و فروش کالا از طریق پیامک را قاچاق نام گذاری کرد.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره اقدامات این ستاد برای مبارزه با قاچاق لوازم خانگی با بیان اینکه یکی از اقدامات این ستاد در راستای کاهش و مقابله با واردات قاچاق لوازم خانگی، شناسه دار کردن محصولات در کف بازار و گمرک بوده است، گفت: اگر این روند ادامه دار نبود باید از انجمن تولید کنندگان این صنف سوال کرد.

 

دهقانی نیا با بیان اینکه حدود ۵۳۰ میلیارد تومان کشفیات کالای قاچاق در سال ۹۸ است بر این موضوع تاکید داشت که مبارزه با کالای قاچاق مسئول مستقیم دارد و در این باره گفت: مسئولان این حوزه سازمان حمایت، دستگاه‌های اطلاعاتی، پلیس امنیت اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند و این دستگاه‌ها وظیفه رسیدگی و مقابله با واردات کالای قاچاق را بر عهده دارند./