سازمان جهانی  GS1 یک سازمان بین‌المللی و غيرانتفاعي پیشگام در زمینه طراحی، توسعه و پياده‌سازی استانداردهای شناسایی کالا، ضبط خودکار داده‌ها و تبادل الکترونیکی اطلاعات است. این سازمان، در تعامل با دولت كشورها و با همراهی بخش‌های صنعتی و بازرگانی، گستره وسیعی از خدمات و راهکارهای اجرایی را برای بهبود کارایی و شفاف‌سازی زنجیره‌های تأمین و تقاضا در سطح جهانی و بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری ارائه می‌دهد. استانداردهای GS1 در 150 كشور جهان به ‌كار گرفته شده‌اند و سازمان GS1 در 115 كشور جهان نمايندگی رسمی دارد. هم‌اكنون بيش از يك ميليون شركت در سراسر دنيا عضو سازمان GS1 هستند و از خدمات و استانداردهای آن بهره‌مند شده‌اند.

چشم‌انداز سازمان GS1

* چشم‌انداز GS1  ايجاد جهانی است كه در آن، كالاها و اطلاعات مربوط به آنها به نحو كارا و ايمن جابجا شوند تا فوايد بيشتری به كسب‌وكارها و زندگی مردم برسد.
* مأموريت GS1  اين است كه اين موضوع را بی طرفانه راهبری كند به‌گونه‌ای كه همه‌ی ذينفعان بتوانند به توسعه و استقرار استانداردهای جهانی بپردازند و از مزايای آن بهره‌مند شوند.
سیستم GS1 به‌عنوان سیستم یکپارچه‌ای از استانداردهای جهانی، اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت زنجیره تأمین کالا را از طریق شناسایی یکتا و منحصربفرد موجودیت‌های ثابت و در گردش چرخه از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیکی، دارایی‌ها و مکان‌های فیزیکی فراهم می‌آورد. این امر باعث پذیرش و مقبولیت این سازمان در سطح جهان گردیده به‌گونه‌ای که روزانه بيش از 6 ميليارد تراكنش تجاری مبتنی بر استانداردهای GS1 در دنيا اتفاق می افتد. به‌همين دليل بسیاری از سیستم‌های زنجیره تأمین جهانی از این استانداردها استفاده كرده و از نظام GS1 با عنوان «زبان جهانی كسب‌وكار» نام می برند.

استانداردهای GS1 برای شناسايی، ضبط‌خودكار و به‌اشتراك‌گذاری اطلاعات، شركت‌ها را قادر می سازند كه به‌سادگی و با زبان مشترك درباره محصولات، مكان‌ها و ساير موجوديت‌های زنجيره تأمين با هم ارتباط برقرار كنند و امور كسب وكار خود را با هماهنگی و كارآيی بيشتری انجام دهند. استفاده از استانداردها و راه‌حل‌های GS1 موجب تسهيل در تجارت، كاهش هزينه‌ها در سازمان، افزايش شفافيت در زنجيره و بهبود فرايندها در كسب‌وكار می شود. چهار دسته استانداردهای GS1 در شكل زير نشان داده شده‌اند.

با استانداردهای GS1 آشنا شوید

استانداردها

به کارگیری

به اشتراک گذاری

ضبط خودکار

شناسایی

استانداردها و راه‌حل‌های GS1 تاكنون در بيش از 25 صنعت مختلف به‌ كار گرفته شده و كارآيي و كارآمدی خود را اثبات كرده‌اند اما می توان گفت كه نظام GS1 در چهار حوزه زير بيشترين كاربرد را داشته‌است: حوزه های اصلی GS1 عبارتند از:

خرده فروشی، بهداشت و درمان، حمل و نقل و لجستیک و خدمات غذایی

خدمات غذایی

 از  مهم‌ترین خدماتی که این استانداردها برای خدمات غذایی فراهم می‌کند، ایجاد قابلیت ردیابی محصولات از ابتدای زنجیره تا انتهای آن است.مصرف‌کننده با دریافت اطلاعات دقیق از محصول  به محصولات غذایی سالم‌تر دسترسی پیدا می‌کند.

لجستیک

در زنجیره تأمین جهانی، اهمیت مدیریت کارا درزمینهٔ لجستیک و بهینه‌سازی حمل‌ونقل تبدیل به امری بدیهی شده است و کالاها بیش از هر زمان دیگری از مرزها عبور می‌کنند.

بهداشت و درمان

با توجه به ویژگی ها و الزامات بهداشت و ایمنی، بخش سلامت نیاز به ایجاد یک زنجیره تامین کارآمد دارد. به خصوص در مورد ایمنی بیماران، زنجیره تامین محصول از اهمیت بسزایی برخوردار است .

خرده فروشی

GS1 در صنعت خرده‌فروشی تاریخچه طولانی دارد. امروزه صدای بیپ خوانده شدن بارکدهای GS1 هرروز بیش از پنج میلیارد بار شنیده می‌شود. صنعت خرده‌فروشی با سرعت و چابکی بسیار زیادی نیازهای مصرف‌کنندگان را رفع می‌کند.