روز جهانی محیط‌زیست

5 ژوئن مصادف با 15 خرداد، روز جهانی محیط‌زیست است. در سال 1972 سازمان ملل متحد برای اولین بار، کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط‌زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد؛ و مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ” “UNEP برنامه محیط‌زیست سازمان ملل را تصويب كرد؛ و هرساله در سراسر جهان به مناسبت این روز مراسم ویژه‌ای برگزار می‌نمایند. هدف از برگزاری اين مراسم جلب‌توجه عمومی به مسائلی است که به محیط‌زیست آسيب رسانده و آن را آلوده می‌سازد؛ و همچنين ترویج مشارکت و اطمینان از برخورداری همه ملت‌ها از آینده‌ای امن‌تر و سعادتمندانه‌تر است. حدود 100 کشور در فعالیت‌های مربوط به‌روز جهانی محیط‌زیست شرکت می‌کنند. هرساله کشوری به‌عنوان میزبان در نظر گرفته می‌شود؛ و یکی از مهم‌ترین مسائل که محیط‌زیست را به‌شدت تهدید می‌کند به‌عنوان شعار این روز انتخاب می‌شود.

محیط‌زیست شامل تمامي محیط‌هایی است که در آن زندگی در جریان است. به‌طورکلی مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده، محیط‌زیست را تشکیل می‌دهند که باهم درکنش هستند و تأثیر چشمگیری بر رشد و نمو و رفتار موجودات دارند.

امروزه محیط‌زیست به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشورها در كل جهان تبدیل‌شده است. برداشت بی‌‌اندازه از جنگل‌ها (قطع بی‌رویه درختان) و کم شدن منابع‌ آبی، شکار غیرقانونی و منقرض شدن حیوانات، آلودگی هوا و آلودگي دریا از مهم‌ترین مشكلات زیست‌محیطی در سراسر جهان‌ است که فعالان محیط‌زیست برای حفظ و نگهداري، بهبود و کنترل آن تلاش می‌کنند.

روز جهاني محیط‌زیست در ايران

در كشور ما ایران نيز ۱۵ خرداد به‌عنوان روز جهاني محیط‌زیست نام‌گذاری شده است. كه در تمامي نقاط كشور برنامه‌های جذاب و مختلفی جهت حمایت از محیط‌زیست اجرا می‌شود.
برگزاری همایش‌ها و کنفرانسها، اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی، اجرای طرح‌های زیست‌محیطی، برگزاري مسابقات مرتبط با محیط‌زیست، برگزاري برنامه‌های فرهنگی با همکاری نهادهاي وابسته، سازمان‌های دولتي و مردم‌نهاد و همچنين ایجاد مراکزي براي تبلیغ و فرهنگ‌سازی جهت حفظ محیط‌زیست در سطح كشور، گوشه‌ای از برنامه‌های این روز در کشورمان می‌باشد.