گرامی‌داشت روز احسان و نیکوکاری

14 اسفند، روز احسان و نیکوکاری گرامی باد.

 
     کسی کوی دولت ز دنیا ببُرد            که با خود نصیبی به عقبا ببرد
درون فروماندگان شاد کن                ز روز فروماندگی یاد کن

14 اسفند، روز احسان و نیکوکاری گرامی باد.

روز احسان و نیكو كاری

احسان برگرفته از ریشه حُسن است که به معنای “نعمت بخشیدن به دیگری و احسان در کار و عمل” است و هر کس که علم نیکی را بیاموزد یا عمل نیک انجام دهد، از جمله نیکوکاران به حساب می‌آید.در واقع احسان، یعنی نفع و نیکی رساندن به دیگران، بدون ‌آنکه انتظار پاداش متقابل داشته باشیم. به لحاظ اهمیت این امر در كشور ما روز چهاردهم اسفندماه روز احسان و نیكوكاری نامگذاری شده است. با نزدیك شدن به سال جدید مردم خیر و نیكو كار ما به رسم دوستی و مهرورزی دستهای پر مهر و عاطفه خود را بر سر خانواده ها و كودكان نیازمند میكشند.
اثرات احسان و نیكوكاری در جامعه
رفتار اجتماعی مناسب به عنوان یكی از از رفتارهای انسان که پیامد‌های مثبتی برای دیگران به دنبال دارد،در جامعه امروزی توجه زیادی به را به خود جلب کرده است. نیكو كاری و احسان اثرات بسیار مطلوبی را در سطح جامعه بوجود می آورد. انسجام و همبستگی، مشاركت اجتماعی، اعتماد و توافق جمعی، حمایت و سلامت اجتماعی و جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی از جمله این اثرات میباشند.

آثار احسان و نیكوكاری از نگاه  اسلام

طول عمر، تداوم نعمت، جلوگیری از مرگ بد، آثار اخروی، پر منفعت ترین معامله، بهترین توشۀ آخرت، دوستی و صمیمیت، خیر و سعادت دنیوی، آمرزش گناهان، آرامش روح، محبوبیت نزد خدا و …

اشاره به اهمیت احسان  و نیكوكاری در قرآن كریم
–    إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ قطعاً خدا نیكوكاران‌ را دوست‌ می‌دارد.  

–    وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً  به پدر و مادر خود نیكی كنید

–    احسان و نیکوکاری از جمله مفاهیم ارزشمندو مهم در قران میباشد. كه به امر عدل و احسان اشاره می کند. در قرآن آمده است: لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآْخِرِ وَ الْمَلائِکةِ وَ الْکتابِ وَ النَّبِیینَ وَ آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَ الْیتامی وَ الْمساکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ السَّائِلینَ وَ فِی الرِّقابِ نیکی تنها این نیست که در هنگام نماز روی خود را به سوی مشرق و یا مغرب کنید بلکه نیکی و نیکوکار کسی است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده، مال خود را، با تمام علاقه ای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و خواهندگان و بردگان، انفاق کند.

–    خداوند در سورۀ معارج نیزمی افزاید: وَ الَّذِینَ فِی أَموالِهِمْ حقٌّ مَعْلُومٌ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ کسانی که در اموالشان حق معلومی است برای تقاضا کنندگان و محرومان.

–    الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ از جمله عباداتی که می توان پنهانی و ظاهری انجام داد، همین انفاق، احسان و نیکوکاری است.

–    الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یوقِنُونَ أُوْلَئِک عَلَی هُدًی مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُوْلَئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ 
همانها که نماز را بر پا می دارند، زکات را ادا می کنند، و به آخرت یقین دارند. آنها بر طریق هدایت پروردگارشان هستند، و آنهایند رستگاران.

روابط عمومی مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران