کدگذاری 2 میلیون کالا در ایران‌کد

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران اعلام کرد که تعداد کدهای تولید شده برای کالاهای تولیدی و وارداتی از مرز 2 میلیون کد گذشته است.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، مهندس احمد غلامزاده که صبح امروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: این میزان کالا توسط 60 هزار مرجع تولیدی و توزیعی (صاحبان کالا) که عضو ایران‌کد بوده و ثبت نام کرده‌اند، کد ملی دریافت کرده‌اند.
غلامزاده به ایجاد پرتال جدید که مجهز به یک موتور جستجوی کالاهای موجود در بانک ایران‌کد است اشاره کرد و ادامه داد: در این پرتال جستجو برای یافتن کالاهای ملی ساخت ایران از طریق مشخصات فنی، نوع کالا، مراجع عرضه کننده و سایر سیستم‌های طبقه‌بندی بین‌المللی بسیار سهل و آسان شده است.
وی همچنین تاکید کرد: تمامی 2 میلیون کالای موجود در این بانک صاحب کاتالوگ الکترونیکی به دو زبان فارسی و انگلیسی هستند و اطلاعات پایه و مورد نیاز مشتریان در این کاتالوگ‌ها قابل مشاهده است.
او یادآوری کرد: بیشتر هم گفته بودیم که مشتریان و خریداران کالاها می‌توانند با موبایل خود و با گرفتن عکس از بارکدهای میله‌ای (ملی و بین‌المللی) کالاها به کاتالوگ الکترونیکی دسترسی پیدا کنند و این خدمت ایران‌کد همچنان به صورت رایگان در دسترس مردم است.
ممانعت از ورود کالاهای بی کیفیت به کشور
غلامزاده در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی با اشاره به راه‌اندازی سیستم تعاملی ایران‌کد در حوزه واردات کالا گفت: از تیرماه سال 1390 تا پایان سال 1391 حدود دویست و 34 هزار درخواست اخذ مجوز درخواست تایید استاندارد در این سیستم ثبت شده است که از این تعداد دویست و 5 هزار درخواست تایید شده و 29 هزار درخواست از سوی سازمان ملی استاندارد فاقد سطح کیفیت قابل قبول تشخیص داده شد.
وی در ادامه افزود: به این ترتیب با سیستم تعاملی از ورود 14 درصد اقلام فاقد کیفیت به کشور از طریق عدم ثبت سفارش جلوگیری شده است.
وی در تشریح اهداف و منافع سیستم تعاملی، این چنین گفت: با سیستم عملیات مجوزهای مورد نیاز کالاهای مشروط مدیریت شده و از سوی دیگر کمک به یک پارچه‌سازی نظام‌های عملیات کالا در حوزه واردات، صادرات و توزیع می‌کند.
کدینگ شرکتی دستاوردی برای افزایش بهره‌وری
غلامزاده در بررسی یکی دیگر از دستاوردهای مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: پیاده‌سازی استاندارهای اطلاعاتی ایران‌کد در سطح بنگاه‌های تولیدی از دستاوردهای ایران‌کد است که این مهم از طریق شناسایی، کدگذاری و به اشتراک گذاری اطلاعات پایه کالا در سطح بنگاه‌ها محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران‌کد در بیش از 27 شرکت با ایجاد کدینگ شرکتی به دستاوردهای رسید که می‌توان به عنوان یکی از راههای موثر افزایش بهره وری از آن یاد کرد، افزود: اطلاعات پایه ایران‌کد هم اکنون در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته که از جمله می‌توان به به‌کارگیری ایران‌کد در فرآیندهای لجستیکی صنعت نفت، سیستم ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت)، ثبت سفارش، حوزه مدیریت کیفیت واردات، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از صنایع خودرویی، تعدادی از صنایع و معادن فلزی اشاره کرد.
وی تاکید کرد: نتایج حاصل از به‌کارگیری استاندارهای اطلاعاتی ایران‌کد در سطح بنگاه‌ها عبارتند از: کاهش 90 تا 40 درصدی تنوع و مدیریت موجودی بنگاه‌ها و کاهش هزینه‌های لجستیکی از طریق کاهش تنوع مدیریت موجودی، افزایش بهره‌وری و …
غلامزاده یادآور شد: بهره‌برداری از ایران‌کد و به اشتراک‌گذاری اطلاعات پایه محصولات یعنی به‌کارگیری (شناسنامه الکترونیکی ایران‌کد) می‌تواند به گمرک جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی در راستای کاهش زمان خدمت، تشخیص کد تعرفه برای یک بار در چرخه عمر محصول و… کند که تاکنون مورد توجه گمرک قرار نگرفته است.
اکو با زیر ساخت کاتالوگینگ ایران‌کد   
مهندس غلامزاده در بخش دیگری از این نشست به مسئله حضور ایران‌کد در بخش فرا ملی اشاره کرد و افزود: ایران‌کد در یکی از دستاوردهای منطقه‌ای و فراملی توانسته است مسئولیت راه اندازی سیستم کاتالوگینگ اکو را به عهده بگیرد که اطلاعات جامع و معتبری از کالاها و تأمین‌کنندگان آن‌ها و ایجاد شفافیت در زنجیرهای تأمین در کشورهای عضو اکو را ایجاد می‌کند.
وی اقدامات انجام در این حوزه را به این شرح اعلام کرد: تصویب سیستم کاتالوگینگ اکو توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، تصویب سیستم کاتالوگینگ اکو به عنوان زیر ساختی برای رویکرد پنجره‌های واحد تجاری کشورهای عضو، معرفی ایران‌کد به عنوان نقطه کانونی ایران در اجرای سیستم کاتالوگینگ اکو و توافق بر ایجاد بانک اطلاعات جامع تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در کشورهای عضو اکو توسط ایران‌کد به عنوان فاز اول پیاده سازی سیستم کاتالوگینگ اکو.