کالاهای خارجی نیز نمونه‌گیری و دارای ایران‌کد می‌شوند

نقطه رسانه‌ای: امسال کالاهای خارجی موجود در بازار نیز تحت کنترل سازمان استاندارد در طرح جمع‌آوری و نمونه‌گیری محصولات از بازار قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌نظام‌الدین برزگری – رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران – با بیان این مطلب افزود: متاسفانه برخی کالاها از بازارچه‌های مرزی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند؛ به صورتی که طبق آمار حدود یک سوم تا یک چهارم واردات به صورت قاچاق انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که نظارت ما نیز تاکنون بر روی واردات رسمی بوده است، خاطرنشان کرد:‌ هر کالایی که ازمبادی رسمی وارد شود، حتما پس از تایید آزمایشگاه‌های استاندارد ترخیص خواهند شد.
برزگری گفت: امسال برای افزایش نظارت کیفی بر کالاهای وارداتی، نمونه‌گیری از کالاهای خارجی موجود در بازار را در کنار کالاهای داخلی در دستور کار قرار داده‌ایم؛ ضمن آن‌که بودجه امسال در این زمینه حدود شش میلیارد افزایش یافته است.
وی در خصوص راهکارهای این سازمان در خصوص کنترل کالاهای وارداتی بی‌کیفیت گفت:‌ فرمایش‌های مقام معظم رهبری در بازدید نوروزی از توانمدی‌های صنعت خودرو نویدی برای صنعتگران در جهت ارتقای کیفی کالاهای تولید داخل بود، ضمن آن‌که یکی ازمهم‌ترین راهکارهای مقابل با واردات، افزایش کیفی تولیدات داخلی است.
او با بیان این‌که صنعتگران باید بر تولید صادرات‌گرا متمرکز شوند، تصریح کرد: برای حضوردر بازارهای جهانی نیز باید توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات صورت گیرد.
وی در بازدید از شهرک صنعتی شمس‌آباد افزود: در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌ شهرک‌های صنعتی امضا خواهد شد که براساس آن واحدهای استاندارد و آزمایشگاه‌های مرجع آن به صورت مستقیم در شهرک‌های صنعتی دایر خواهند شد تا نظارت مستقیمی بر ارتقای کیفی کالاهای داخلی داشته باشد.
برزگری با بیان این‌که برای کنترل واردات طرح ایران‌کد را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: براساس این طرح، قبل از واردات هر کالایی نمونه‌ای از آن به سازمان استاندارد ارائه شده و پس از تایید کیفی، به مرکز ایران‌کد برای دریافت کد ملی واردات معرفی می‌شود و پس از آن مراحل ثبت سفارش و واردات کالا صورت می‌گیرد.
به گفته وی به زودی این طرح به طور کامل اجرایی خواهد شد و پس از آن هر کالای خارجی که در بازار ایران بدون ایران‌کد عرضه شود، یا کالای قاچاق یا کالایی غیر استاندارد است.