کاتالوگ الکترونیکی کالای ایران‌کد به زودی به سند ملی تبدیل می‌شود

با برداشتن گامی دیگر، کاتالوگ الکترونیکی کالای ایران‌کد به زودی به سند ملی واحد و استاندارد مورد پذیرش از سوی دستگاه‌های حاکمیتی و مجوزدهنده برای فرآیند بازرگانی و تولید کشور تبدیل می‌شود.

کاتالوگ الکترونیکی کالا یک شناسنامه واحد و استاندارد و متحدالشکل است که مشخصات ضروری کالادرآن درج می‌شود، به گونه‌ای که تمامی نهادهای مجوزدهنده در امر بازرگانی و تولید کشور آنرا پذیرفته و براساس آن عمل خواهند کرد. صدوراین شناسنامه هم اکنون توسط ایران‌کد انجام می‌شود.
مهندس احمد غلامزاده مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران ( ایران کد ) در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود : ایران کد  تاکنون 31 هزار و 500 عضو جذب کرده و حدود 600 هزار کد ملی تولید کرده است .
وی با اشاره به سیاست وزارت بازرگانی در جهت شفافیت چرخه تولید درکشورگفت: وزارت بازرگانی و بطور کلی نهادهای حاکمیتی برای رسیدن به شفافیت جهت برنامه‌ریزی  به یک سند ملی ،واحد و متحدالشکل نیاز دارند که امروز آن نیاز در کاتالوگ الکترونیکی کالای ایران‌کد متجلی شده است. این سند باید به گونه‌ای باشد که تمام نهادها آن‌را پذیرفته وبراساس آن عمل کنند.بدین ترتیب یک وحدت رویه مدیریتی در مجموعه بازرگانی کشور به وجود آمده و علاوه برجلوگیری از دوباره کاری هاامکان برنامه ریزی هماهنگ برای مدیران را نیز فراهم کند.
وی اظهار داشت: برای تکمیل کاتالوگ الکترونیک کالا براساس سیاست وزارت بازرگانی، مرکز ملی شماره گذاری کالا ثبت مشخصات فنی محصولات در سامانه ایران‌کد را اجباری کرده و اقدامات لازم دیگر از جمله استانداردسازی الگوهای مشخصات فنی و تولید کاتالوگ الکترونیک را آغاز کرده است.
غلامزاده در ادامه  با اشاره به اینکه گروه مواد غذای با 163 هزار عدد بیشترین کد تولید شده در سیستم ایران‌کد را دارد، تاکید کرد: در حال حاضر گروه مواد غذایی و ملزومات خانگی در اولویت نخست جهت استاندارد سازی الگوهای مشخصات فنی و صدور کاتالوگ الکترونیکی کالا هستند.
مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا وخدمات ایران ( ایران کد ) در خصوص تفاوت آنچه تاکنون اتفاق می‌افتاد با آن چه با ورود کاتالوگ الکترونیک کالا صورت خواهدگرفت، تصریح کرد: تاکنون تولید کننده وعرضه کننده کالا در ارایه بخشی از  مشخصات فنی کاتالوگ الکترونیکی کالا مختار بودند اما از این پس درج اطلاعات در الگوهای کاتالوگ الکترونیکی استاندارد اجباری شده تا ذینفع‌های موضوع بتوانند از کاتالوگ الکترونیکی به عنوان یک سند ملی استفاده کنند .
وی تاکید کرد: این  حرکت، گامی مهم و موثر در تبدیل شدن کاتالوگ الکترونیکی به سند ملی است .
غلامزاده خاطرنشان کرد: وقتی کالایی ایران‌کد دریافت می‌کند،‌ یک کاتالوگ الکترونیکی به آن اختصاص می‌یابد که کلیه مشخصات پایه‌ای کالا در آن درج شده است و بدین ترتیب به زودی تمام کالاهای کشور صاحب کاتالوگ متحدالشکل و یکسان می‌شوند.
وی در ادامه گفت: به عبارت بهتر دریافت این کاتالوگ الکترونیکی و تایید نهادهای مجوز دهنده به این معنی است که هویت آن کالا از سوی کلیه نهادهایی که آن کالا برای واردات یا عرضه در بازار داخل کشور باید از آنها مجوز بگیرد به رسمیت شناخته شده و هویت ملی و همگانی پیدا می‌کند.
وی با اشاره به مزایای این موضوع گفت: با ملی شدن سند کاتالوگ الکترونیکی ایران‌کد، عملیات تایید و کدگذاری هویت کالا یک بار برای همیشه توسط مراجع ذی‌ربط انجام شده و حجم مراجعه مکرر بازرگانان یا تولیدکنندگان به نهادهای مجوز دهنده به نحو قابل توجهی کاهش می‌یابد.
وی افزود: همچنین علاوه بر کاهش هزینه‌ها و زمان و روان سازی فرآیند واردات یک انسجام و هماهنگی مدیریتی میان نهادهای مختلف ایجاد خواهد شد.
غلامزاده با اشاره به امکانات دیتاماتریس ایران‌کد گفت: دیتاماتریس یک نماد دو بعدی است که مردم می‌توانند با تلفن همراه خود از دیتاماتریس نصب شده بر روی کالا عکس گرفته و از طریق اینترنت موبایل، اطلاعات واقعی و صحیح کاتالوگ الکترونیکی کالا را روی گوشی خود مشاهده کنند و بدین ترتیب از صحت و سلامت کالا مطمئن شوند.