پیاده‌سازی دیتابار GS1 در خرده‌فروشی

پیاده‌سازی GS1 DATABAR در خرده‌فروشی

مقدمه

بحران آلودگی گوشت خوک در پایان سال 2008 باعث از بین رفتن محصولات گوشت خوک ایرلندی به ارزش یک میلیارد یورو شد و چگونگی ردیابی از مزرعه تا چنگال موردتوجه همگان قرار گرفت.

یک سال بعد GS1 ایرلند با همکاری سازمان FSAI کنفرانسی در دبی با حضور تمام شریک‌های تجاری در صنعت گوشت خوک و غذا در جهت ردیابی گوشت باهدف جلوگیری از وقوع دوباره این فاجعه برگزار کرد.

استفاده از دیتا بارهای GS1 به‌طور قابل‌توجهی قابلیت ردیابی در صنایع مختلف مانند صنعت گوشت را افزایش می‌دهد، نسل بعدی استانداردهای بارکد ردیابی و رهگیری کالاها را در زنجیره‌تامین تضمین می‌کند. وقایع اخیر ایرلند باعث ایجاد پروژه ردیابی در صنعت گوشت شد.

 

نحوه استفاده از دیتا بارها در صنعت گوشت ایرلند

 

images

  • قابلیت استفاده در عرصه زنجیره‌تامین

  • هدفمند شدن عرضه محصولات

  • جلوگیری از بحران آلودگی محصولات

  • استانداردسازی ردیابی در تمام مراحل زنجیره‌تامین

  • قابلیت دسترسی اطلاعات در سیستم‌های IT تمام فعالان سیستم ردیابی

  • توانایی شناسایی خط‌های تولیدی آلوده

  • حذف هزینه اضافی نگهداری محصولات

  • امکان دریافت قیمت و وزن با اسکن بارکدها

  • امکان پیگیری تاریخ انقضاء

  • تفاهم‌نامه همکاری بین GS1 ایرلند و گروه Globeweigh و گروه غذایی Feile جهت استفاده از دیتا بارها از مزرعه تا نقطه فروش

 

تأثیر استفاده از دیتا بارها در صنعت گوشت ایرلند

 

همکاری بین GS1 ایرلند و گروه Globeweigh و گروه غذایی Feile برای استفاده از Databar ها احراز هویت محصولات و قابلیت ردیابی مواد غذایی تازه را بهبود بخشیده است، به‌طوری‌که استفاده مشترک از دیتا بارها توسط اعضای درگیر زنجیره‌تامین باعث تغییرات اساسی در یکسو کردن تبادلات داشته است.

3

 

معرفی دیتا بارها در GS1

شماره جهاني كالاي تجاري (GTIN) كه بر اساس استانداردهای GS1 به هر نوع از محصولات يك تأمین‌کننده تخصيص مي‌يابد، نقش بسيار مهمي در انجام فرايندهاي تجاري ايفا مي‌كند. اين شماره، مطابق رويه‌هاي استانداردشده به‌صورت يك كد ميله‌اي (باركد) استاندارد درآمده و بر روي بسته‌بندي كالا يا فرم‌ها و اسناد همراه كالا (مانند بارنامه يا فاكتور فروش يا اعلاميه ارسال) چاپ می‌شود و در فايل‌هاي كامپيوتري بين طرف‌هاي تجاري مبادله مي‌گردد. شماره جهاني كالاي تجاري علاوه بر چاپ به‌صورت باركد، همراه با اطلاعات ديگري مانند تاريخ انقضا، شماره بهر، شماره‌سریال هر عدد كالا در قالب نماد باركد خطي يا نماد ديگري موسوم به دیتا ماتریس (كد نشانده شده در يك مستطيل با خانه‌هاي تيره و روشن) نيز قابل درج است. استفاده از اين نوع نمادها بر روي داروها و اقلام بهداشتي و درماني متداول است. تبديل شماره جهاني كالاي تجاري به باركد خطي يا دیتا ماتریس و درج آن بر روي كالا يا اسناد همراه، امكان خوانش خودكار و ثبت خودکار اطلاعات را در كامپيوتر فراهم مي‌نمايد و دقت و سرعت ثبت داده‌ها را افزايش مي‌دهد.

معرفی دیتا بارها در GS1

توجه داشته باشيم كه استفاده از استانداردها و راهكارهاي بين‌المللي براي شناسه كالا و شناسه رهگيري، تنها از طريق سازوكارهاي مربوط به آن‌ها امكان‌پذير است. مزيّت بسيار مهمي كه اين كدها دارند، بين‌المللي و جهاني بودن آن‌هاست. اين مزيّت سبب مي‌شود در مورد كالاهاي وارداتي، توليدكننده خارجي هر كالا را ملزم به شناسه دار كردن كالا در منشأ نمود و نيازی به برچسب‌گذاري مجدد كالاها پس از ورود آن‌ها به كشور نباشد. در مورد كالاهاي صادراتي نيز، توليدكننده ايراني با استفاده از شناسه‌ها و كدهاي استاندارد جهاني، كالاي خود را با زبان شناخته‌شده در دنيا معرفی می‌كند و ورود او به بازارهاي جهانی تسهيل می‌شود.

 

مطالعه موردی گروه غذایی Feile

درباره Feile Foods

 

مواد غذایی Feile دارای مجوز رسمی از Portlaoise ایرلند جهت تولید محصولات گوشتی است، بطوریکه محصولات خود را اعم از (گوشت گاو، بره، خوک) را به‌طور عمده در آشپزخانه‌ها و بیمارستان‌ها و به‌طور جزئی در فروشگاه‌ها و بازارهای مخصوص عرضه می‌کند.

Feile Foods و GS1

با توجه به رویکرد مدیریت برای استفاده از تکنولوژی جدید، گروه مواد غذایی بر روی سیستمی جهت مدیریت محصولات با پردازش سریع و جامع در نقطه فروش برای قسمت اصلی تجارتشان که شامل محصولات قابل‌فروش در بخش خرده‌فروشی و بازارهای مخصوص با استفاده از Databar سرمایه‌گذاری کردند.

مانند بسیاری از سازمان‌ها، Feile Foods به دنبال راه‌حل‌هایی برای خودکار سازی فرآیندها در زنجیره‌تامین بود، یکی از راه‌حل‌های موردتوجه اسکن بارکد محصولات برای شناسایی محصولات بود زیرا با اسکن بارکدهای محصولات فرآیندهای دستی و اشتباهات نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کرد.

Feile Foods و GS1

GS1 ایرلند از سال 2004 بر روی سیستمی که باعث افزایش قابلیت ردیابی گوشت گاو در زنجیره‌تامین کارکرده بود که با توجه به بحران آلودگی در سال 2008 توجه سازمان‌ها به سمت استانداردهای GS1 جلب شود.

استانداردهای GS1 بر پایه شناسایی محصولات و ضبط خودکار داده‌ها از طریق اسکن بارکدها و به اشتراک‌گذاری تجاری از طریق تبادل داده است. در همین راستا همکاری بین GS1 ایرلند و گروه Globeweigh و گروه غذایی Feile برای پیاده‌سازی آخرین فن‌آوری بارکدها و ارزیابی عملکرد آن‌ها قوت بیشتری گرفت.

 

ادامه مقاله در وبسایت e-code مطالعه نمایید