ورود ایران‌کد به سیستم ارزش‌گذاری گمرکات کشور

مدیرکل ارزش گمرک ایران از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین گمرک، استاندارد و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران خبر داد که براساس آن، تجار کالاهای وارداتی قبل از ثبت سفارش باید ایران‌کد دریافت کرده باشند.

رسول کوهستانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اجرای ایران‌کد نظام توزیع را منسجم می‌کند، گفت: در دو ماهه اخیر تفاهم‌نامه‌ای بین گمرک، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات درباره ایران‌کد به امضا رسیده است.
وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه، هر کالای وارداتی قبل از ثبت سفارش باید ایران‌کد و مجوز استاندارد را دریافت کرده باشد؛ وگرنه اجازه ترخیص به آن کالا داده نخواهد شد.
مدیرکل ارزش گمرک ایران در پاسخ به این پرسش که آیا ایران‌کد باید بر روی کالاهای وارداتی از گمرک الصاق شود یا خیر، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، دیگر در گمرکات مسیر سبز و قرمز معنا پیدا نمی‌کند، زیرا کالاها باید به طور کامل (مسیر قرمز) کنترل شوند.
وی با بیان اینکه در سیستم ارزش گذاری گمرک بخشی به نام ایران‌کد طراحی شده است، اظهار داشت: از این شناسنامه الکترونیک ملی می‌توان برای جستجو و شناسایی سریع‌تر کالاها استفاده کنیم.