نقش GS1 در حذف دفترچه بيمه درماني و پرونده الكترونيكي بيمار

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ( GS1ایران) وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آمادگي اين مركز در تسهيل حذف دفترچه بيمه درماني، ايجاد پرونده الكترونيكي بيمار، بهبود فرآيندهاي درمان و توسعه بيمارستان‌هاي هوشمند خبر داد.

مهندس پارياب، مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: اين امكان وجود دارد با تخصيص شماره جهاني رابطه خدماتي (GSRN)  (رابطه بين خدمت دهنده و خدمت گيرنده) به هر فرد، اعم از بيمه‌ها، بيمارها، پزشكان و سايرين كليه تراكنش‌هاي بيمارستاني به شيوه اي مدرن  مطابق با استانداردهاي روز دنيا رديابي و مديريت شود.
وي افزود، كافيست كد GSRN كه از طريق GS1 ايران صادر مي‌شود به كدملي هر شخص مرتبط گردد و با وجود كارت ملي هوشمند براي هر فرد، امكان حذف دفترچه درماني به راحتي صورت پذيرد.

مهندس پارياب افزود، براي افزايش شفافيت و حمايت از حقوق شهروندي، رديابي و منشأيابي هر خطا در طول زنجيره درمان، استفاده از استانداردهاي شناسايي، ضبط خودكار، اشتراك گذاري و بكارگيري GS1 نقش پر اهميتي دارد. به طور مثال با تخصيص كد GTIN براي هر خدمت و تعيين تعرفه قيمت آن توسط وزارت بهداشت و درمان و همچنين تأمين زيرساخت‌هاي تكنولوژيكي مورد نياز آن مانند اعم از نرم افزارها، اپليكيشن‌هاي كاربردي و سخت افزاهايي مثل باركدخوان‌ها و اسكنرهاي دوبعدي، ليبل پرينترها، ديتاپول‌ها و… عملا همه تراكنش‌ها در طول پايانه‌هاي درمان (POC ) با كمك مركز GS1 ايران، رديابي شده و هزينه‌ها به شدت كاهش خواهد يافت و منشأ هر خطا قابل رهگيري مي‌گردد و ارگان‌هاي نظارتي به راحتي عمل خواهند كرد و ديگر شاهد تخلفات عديده نخواهيم بود.

طبق آمار صدور دفترچه هاي سلامت سالانه بالغ بر 40 تا 50 ميليارد تومان هزينه در بر دارد، كه حذف آن كمك شاياني به بهبود خدمات خواهد شد. اما نكته اصلي وجود اشكالات اساسي در سيستم HIS بيمارستان‌هاست كه جوابگوي همه نياز بخش درمان نيست و مي‌بايست فرآيندهاي آن به روز و توسعه يابد.

مهندس پارياب گفت: مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران (GS1 ايران)، در حال حاضر آماده‌ي هر گونه همكاري در جهت توسعه تكنولوژي‌هاي زيرساختي و بحث‌هاي مربوط به رديابي، مكانيزاسيون پايانه‌ها در بخش درمان كه يكي از حوزه‌هاي اصلي كنفدارسيون جهاني GS1 بين‌الملل است، مي‌باشد و در اين زمينه قدمهايي هم برداشته است.
وي افزود، اين مركز بزودي از سامانه رديابي و اصالت كالا در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي الكامپ تهران در سالن دولت الكترونيك، غرفه وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمايي خواهد كرد.

در آخر لازم به ذكر است اين مركز نماينده انحصاري GS1 بين‌الملل در ايران است و صدور شماره جهاني قلم كالاي تجاري (GTIN ) و شماره جهاني مكان (GLN ) را عهده دار است و هيچ نهاد يا سازماني در كشور مجوز صدور چنين شناسه‌هايي را ندارد و درصورت چنين اقدامي، كدهاي آن در داخل يا خارج كشور فاقد اعتبار و ارزش خواهد بود.