نفت کد،پنجره ای به جهان شناسایی اقلام و مدیریت تامین کنندگان

نفت کد،پنجره ای به جهان شناسایی اقلام و مدیریت تامین کنندگان

 

چکيده

وجود كدينگ در فرآيندهاي وزارت نفت مي‌تواند نقش مؤثری در بهبود و تسريع كليه عمليات موجود ايفا نمايد. وزارت نفت به عنوان يك سازمان براي شناسايي اقلام مورد نياز و سفارش آنها به شكل صحيح و سريع نيازمند يك سیستم لجستیک به گونه‌ای است که بتواند به موقع نسبت به تأمین و پشتیبانی تمامي فعاليت‏هاي حوزه، اقدام نمايد. در اين راستا، كدينگ ابزاري است كه ضمن شناسايي اقلام، اطلاعات آنها را به شكل استاندارد شده‌اي در اختيار وزارتخانه قرار مي‌دهد تا وزارت نفت در تهيه هر قلم كالاي مورد نياز به راحتي داراي تنوع در انتخاب تأمين‌كننده و توليدكننده و مديريت فروشندگان باشد.
در اين مقاله نحوه شناسايي اقلام در وزارت نفت، كدگذاري با استفاده از ابزار ايران‌كد، امكانات فراهم‌شده براي كدگذاري تحت وب، امكان ژنريك‌سازي و ايجاد هم‌ارزي كدها و نحوه تعامل با مراكز كدگذار متعدد ذكر شده است. با پياده‌سازي نفت‌كد، اين وزارتخانه مي‌تواند اقدام به رديابي و رهگيري اقلام نمايد. در ابتدا سيستم كدينگ سابق نفت شامل سيستم كدينگ MESC تشريح و سپس مشكلات آن مطرح شده است. آنگاه فرآيند كدينگ تحت عنوان نفت‌كد بيان و در نهايت امكانات نرم‌افزاري «سامانه كدينگ محصولات نفت» تشريح و مقاله جمع‌بندي شده است.

 

 

 1-مقدمه

كدينگ و كدگذاري مفهومي است كه در دهه‌هاي اخير در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه بسيار شنيده مي‌شود. آماري كه از نتايج پياده‌سازي كدينگ در سازمان‌ها، بنگاه‌ها و شركت‌ها ارائه مي‌شود در موارد بي‌شماري قابل باور نيست. با اين وجود اين آمارها حقيقي بوده و هر روزه مديران بيشتري براي شفافيت و يكپارچگي اطلاعات، لجستيك، مديريت سفارش، خريد، اموال، انبار، فروش و غيره از آن استفاده مي‌نمايند.
در ايران نيز از سال‌هاي پيش كدگذاري به شكل‌هاي متفرق در سازمان‌هايي كه تعاملات بین‌المللی يا حساس داشته‌اند مانند وزارت بهداشت و درمان، وزارت نفت، گمرك، صنايع نظامي و غيره وجود داشته اما متأسفانه اين كدها يكپارچه و هماهنگ نبوده و در بسياري از موارد جدي انگاشته نشده‌اند. در واقع هر سازماني بسته به نياز خود، يك روش منحصربه‌فرد را انتخاب و از آن استفاده نموده است.

 

 

برای خواندن ادامه این مقاله مفید اینجا را کلیک نمایید .