نخستین سامانه گویای کالای کشور در آذربایجان غربی افتتاح شد

نقطه رسانه‌ای: اولین سامانه گویای کالایی کشور در سازمان بازرگانی استان آذربایجان غربی با اتصال به سامانه گویا و با حضور جمعی از مسوولان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات، در افتتاحیه این سامانه احمدغلامزاده مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات، ابراهیم حق‌جو معاونت برنامه‌ریزی استانداری آذربایجان غربی، جعفرصادق اسکندری رییس سازمان بازرگانی استان و روسای 17 سازمان و ارگان ذیصلاح و مرتبط حضور داشتند.
 قرار است این سامانه  با تحت پوشش قراردادن تمامی مخاطبین در 2 طیف تولید‌کننده و مصرف‌کننده آخرین وضعیت آماری صاحبان کالای فعال استان‌، اعتبارسنجی بارکد 13 رقمی کالا‌، اعتبار سنجی بار‌کد ملی (ایران‌کد) را اطلاع‌رسانی کند.
این سامانه منطبق بر زیر ساخت ایران‌کد طراحی شده و تمامی اعضاء تحت پوشش خود را با ورود نام کاربری و رمز عبور قادر به دریافت اطلاعات شخصی از جمله اطلاع از تعداد کد‌ها و دریافت لیست کدها از طریق نمابر و سایر خدمات می کند. در مراسم افتتاحیه این سامانه مشاور وزیر بازرگانی و رییس مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: با راه اندازی سامانه گویا تا پایان سال جاری، سراسر کشور به این سامانه مجهز می‌شوند.
احمدغلامزاده افزود: با استفاده از این سامانه صنعتگران می‌توانند از مجاز بودن یا غیرمجاز بودن کالا و همینطور اطلاعات دیگر کالا با خبر شوند.
وی، با اشاره به اینکه اولین طرح سامانه گویای کالا کشوری در آذربایجان غربی افتتاح شد اظهار کرد: عملیات راه اندازی این سامانه از سال گذشته آغاز شده بود که امسال به بهره برداری رسید و به همین صورت سامانه را در کل کشور گسترش خواهیم داد تا اینکه در پایان امسال تمامی استان‌ها مجهز به این سیستم شوند.
وی گفت: با استفاده از این سامانه مشترکان می‌توانند به دو صورت اینترنتی و تلفنی به وضعیت کالایی دسترسی داشته باشند.
غلامزاده ، تسریع در کار مشترکان و خدمت رسانی مطلوب را از عمده اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود : در حال حاضر 25 هزار نفر عضو این سامانه هستند و در 17 قلم کالایی 450 هزار کد ملی صادر شده است.وی ادامه داد: تمامی اطلاعات این سامانه به روز است و با افتتاح آن افراد در هر نقطه از جهان می‌توانند اطلاعات کالایی مورد نیاز خود را به دست آورند.
غلامزاده با اشاره به اینکه طی این سیستم، دسترسی به کالا از مرحله واردات تا عرضه کالا تسریع می‌یابد، گفت: کوچک کردن کار کارشناسی از دیگر مزیت‌های این سیستم است.
همچنین در ادامه حق جو معاونت برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی ضمن مفید ارزیابی نمودن این طرح از اجرای این گونه طرح‌های ملی ابراز خرسندی نمود و آمادگی خود و استان را جهت پیشبرد اهداف نظام ملی ایران‌کد در منطقه اعلام کرد
وی ایران‌کد را طریقی جهت نیل به بازاری شفاف ، برنامه‌هایی هدفمند و آینده ای نیک در تبادلات بین اللمی ارزیابی نمود.