میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر گرامی باد

 

میلاد حضرت فاطمه معصومه و روز دختر گرامی باد. حضرت فاطمه (ع) ملقّب به معصومه، در اول ذی‌قعده سال 173 هجری قمری، در شهر مدينه دیده به جهان گشود . نام پدر ايشان امام کاظم(ع) و مادرش بانوي بزرگوار نجمه خاتون و برادرش حضرت امام على بن موسی‌الرضا (ع) بود از بين فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسی‌الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) از ویژگی‌های خاصي برخوردار بودند تا بتوانند  ادامه‌دهنده خطّ و مشي امامت بعد از پدرشان باشند. حضرت معصومه (س) در سن ده‌سالگی بود، كه پدرش به شهادت رسید و از آن زمان به بعد تحت كفالت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.

در كشور ما ايران روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) “روز دختر” نام‌گذاری شده.

 

صفات نيكوي حضرت معصومه (س)

عبادت، پارسایی و زهد، درستكاري و راست‌گویی، بردباری، ایستادگی در مقابل ناملایمات، پاک‌دامنی و سخاوت، ذكر و یاد خداوند متعال، از صفات برجسته حضرت معصومه (س) به شمار می‌رفت. همچنين ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، خاندان آن حضرت، همه برگزیده و پیشوای راه امامت و سکان‌دار کشتی انسانیت بودند.

 

القاب حضرت معصومه (س)

از اسامى و القابي كه براى حضرت معصومه ذکرشده است می‌توان به (طاهره، حمیده، برّه، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده طاهره، سیده ‏صدیقه، سیده رضیه، مرضیه، سیده ‏نساء العالمین، محدثه و عابده و مِقدامه) اشاره كرد.

 

فضیلت زیارت حضرت معصومه (س)

فضیلت زیارت حضرت معصومه. به‌گونه‌ای است که امام صادق (ع) به زائران حرم ايشان وعده بهشت داده است.

امام صادق (ع) می‌فرماید: همانا قم کوفه کوچک است. آگاه باشید که بهشت هشت در دارد که سه در از آن‌ها برای قم است. بانویی از اولاد من در آنجا از دنیا می‌رود که نامش فاطمه دختر موسی است و با شفاعت این بانو تمام شیعیان وارد بهشت خواهند شد.

همچنين از امام رضا (ع) برادر بزرگوار ايشان روایت‌شده که فرمودند: هر کس حضرت معصومه (س) را در قم زیارت کند، همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.