موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی منتشر کرد: تحلیلی بر تأمین مالی بخش صنعت و معدن با تأکید بر نقش بازار سرمایه

لزوم ارائه استراتژی سیاستی و راهکار در رابطه با مشکلات بخش توزیع کالا، موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی گزارشی با عنوان ” سند تحول نظام توزیع کالا در ایران” منتشر کرده است.

به گزارش  روابط عمومی مرکز ملّی شماره­­ گذاری کالا و خدمات ایران و به نقل از شاتا، بخش توزیع ایران یکی از مهم‌ترین بخشهای اقتصادی است که نه تنها به لحاظ کارکرد اقتصادی و تاثیر بر سایر بخش‌های اقتصادی، بلکـه بـه واسطه سهم بالا از تولید ناخالص داخلی نیـز از جایـگاه استراتژیک برخوردار است.

اهمیت این بخش طی دهه 1390 بیشتر شده است؛ چرا که طی این دوره سهم خدمات توزیعی از تولید ناخالص داخلی از 19.1به 20.9 درصد افزایش یافته است اما متوسط رشد سالانه ارزش افزوده آن به شدت کاهش یافته است. معنای دیگر این امر، افزایش فشار هزینه خدمات توزیعی بر سایر بخش‌هاست. در این ارتباط مقایسه آمار رشد ارزش افزوده و رشد قیمت نیز به خوبی مبین شکاف عمیق میان این دو متغیر اسـت. بنابر اهمیت موضوع و ضرورت ارائه استراتژی سیاستی و راهکار در رابطه با مشکلات این بخش، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گزارشی با عنوان ” سند تحول نظام توزیع کالا در ایران” منتشر کرده است.

در مجموع با آسیب‌شناسی صورت گرفته از اجزای مختلف بخش توزیع، استراتژی­های ذیل از منظر بازاندیشی سیاستی، مـورد توافق خبرگان قرار گرفته است:

  1. از عمده ­ترین مشکلات بخش توزیع در مسیر اهداف اقتصادی می توان به کاهش مداوم توان خلق ارزش‌افزوده در بخش توزیع کشور و افزایش فشار هزینه ­های خدمات توزیعی بر سایر بخش­های اقتصادی اشاره کرد.
  2. تضییع حقوق مصرف‌کنندگان؛ کاهش سهم بخش توزیع از ایجاد اشتغال رسمی وافزایش هزینه‌های جانبی خدمات توزیع در کشور از عمده ­ترین مشکلات بخش توزیع از منظر اهداف اجتماعی است.
  3. هزینه بالای سیاست­های مدیریت بازار بر بدنه اقتصاد و هزینه بالای اقدامات نظارتی و بازرسی در شبکه توزیع از دیگر مشکلات نظام توزیع در اهداف تنظیمی است. در این راستا به تناسب مسائل استراتژیک احصا شده، 18 رکن سیاستی همراه با 6 بسته سیاستی به تدوین شده است.

برای مطالعه بیشتر به سایت itsr.ir مراجعه فرمایید.

برای دانلود سند اینجا کلیک کنید.