معرفی راهکار سیستم Gs1 برای طبقه بندی و کاتالوگ سازی کالاهای تجاری

1- مقدمه

بارها شنيده شده است كه سيستم GS1، فقط شماره‌هاي فاقد معني به كالاهاي تجاري تخصيص مي‌دهد و آنها را به‌صورت يكتا از ساير اقلام متمايز مي‌کند اما «كاتالوگ» و «اطلاعات مشخصات كالاها» در اين سيستم ايجاد نمي‌شود. اين سخن درستي است؛ اما فقط تا سال 2007 اين‌گونه بود. از چند سال پيش، سازمان بين‌المللي GS1، به دنبال بروز تقاضاهايي براي كاتالوگ و اطلاعات مشخصاتي كالاها، ايجاد سيستم و ارائه خدمات مربوطه به متقاضيان را در دستور كار قرار داده است.

در واقع، نيازي كه به طبقه‌بندي و شناسايي مشخصات كالاها در دنياي تجارت و كسب‌وكار بروز نمود، پاسخي درخور مي‌طلبيد. با توجه به فراگيري سيستم GS1 در دنيا، راهكاري براي اين موضوع ارائه شد. در اين نوشتار، راهكار GS1 براي طبقه‌بندي كالاها و ايجاد كاتالوگ براي آنها معرفي مي‌شود.

2- درباره GS1

در ابتدا لازم است اشاره شود كه GS1 يك سيستم از استانداردهاي مورد نياز در زنجيره‌هاي تأمین چندصنعتي است كه در سراسر دنيا از طريق سازوكار و سازماني به نام مراكز شماره‌گذاري كالاها و خدمات (GS1 Mo) مديريت مي‌شود. دفتر مركزي اين سازمان در بلژيك مستقر است و وظيفه طراحي استانداردها و هماهنگي با نهادهاي بين‌المللي را بر عهده دارد. سازمان GS1 و مراكز شماره‌گذاري تابعه آن بايد ماهيت و نقش غيرانتفاعي داشته باشند. اين سازمان و جامعه كاربران آن از طريق ايجاد بستري مشترك به همه فعالان حاضر در زنجيره‌هاي تأمین (شامل توليدكنندگان، واردكنندگان، صادركنندگان، توزيع‌كنندگان، خرده‌فروشان، ادارات دولتي مجوز دهنده، خدمات‌دهندگان، اتحاديه‌هاي صنفي و غیره) كمك مي‌كنند كه امور و فعالیت‌های خود را با به‌کارگیری فناوري اطلاعات و ارتباطات به نحو هماهنگ، كارا، مطمئن، قابل رديابي و شفاف انجام دهند. GS1 بر موضوعات اصلي زنجيره‌هاي تأمین متمركز شده است و تمام سعي و تلاش آن، بهبود كارايي فرايندها و حفظ امنيت مصرف‌كنندگان است.
3- انواع استانداردهاي GS1
استانداردهاي GS1 سه دسته هستند: Identify، Capture و Share. در شكل 1، اين استانداردها معرفي شده‌اند.

شكل 1- معرفي سه دسته استانداردهاي GS1

1- در دسته اول، استانداردهاي شناسايي يا «شناسه‌گذاري» قرار دارند. بر اساس استانداردهاي شناسه‌گذاري، هر يك از كاربران GS1 مي‌توانند به هر مكان، هر نوع كالاي تجاري، هر بسته بار ارسالي، هر قلم اموال، هر رابطه خدماتي، هر محموله و هر مرسوله شناسه‌ي يكتاي جهاني تخصيص بدهند.
در دسته دوم استانداردها، شماره يا شناسه به نماد باركد، ديتاماتريس يا تگ فركانس راديويي تبديل مي‌شود تا با روش‌های ماشيني با سرعت و دقت بالا خوانده و ثبت شود. باركدهاي خطي GS1 شامل نمادهاي خانواده EAN/UPC، نماد ITF-14، نماد GS1-128، نماد ديتابار GS1 مي‌شوند. نمادهاي دوبعدي شامل ديتاماتريس و QR و تگ‌هاي فركانس راديويي شامل HF RFID و UHF RFID مي‌شوند.

 

برای مطالعه ادامه این مقاله مفید اینجا را کلیک نمایید