مسیر جدید پیوستن ایران به تجارت بین‌المللی

 

دنیای‌اقتصاد : همایش هم‌اندیشی SPها (شرکت‌های همکار) و استارت‌آپ‌ها در مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرجان فقیه نصیری در این همایش ضمن تبیین موضوع جهانی‌شدن به بررسی وضعیت ایران و نقش کسب‌وکارهای نوپا اشاره کرد و گفت: صندوق بین‌المللی پول، جهانی‌شدن را در رشد وابستگی متقابل اقتصادی کشورها در سراسر جهان از طریق افزایش حجم و تنوع مبادلات کالا و خدمات و جریان سرمایه در ماورای مرزها و همچنین از طریق پخش گسترده‌تر و وسیع‌تر فناوری می‌داند.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با در اختیار داشتن نمایندگی انحصاری سازمان جهانی GS۱ از طریق استانداردها جریان اطلاعات را به جریان کالا و خدمات در زنجیره تامین گره زده و با ایجاد شفافیت و ردیابی، قابلیت اعتماد افراد و کسب‌وکارهای مختلف را ارتقا می‌دهد.

فقیه نصیری با اشاره به اینکه تجارت الکترونیکی از طریق شبکه گسترده جهانی، اینترانت، اکسترانت، شبکه مجازی شخصی، رمزنگاری لایه ایمنی اطلاعات و… صورت می‌گیرد، گفت: تجارت الکترونیکی تمام فعالیت‌هایی را که بنگاه‌ها و افراد برای مبادلات انجام دهند، شامل می‌شود؛ به‌طوری‌که تمام یا بخشی از این فعالیت‌ها از طریق روش‌های یادشده صورت می‌گیرد.

وی ایجاد فرصت‌های جدید برای کشورهای حاشیه‌ای و خارج از مناطق تجاری، ارتباط با تجارت به‌صورت شبانه‌روزی در طول سال، ایجاد فرصت‌های جدید تجاری، ارائه کالاها و خدمات به تمام افراد در همه جای جهان (بازار مجازی جهانی)، ارائه به‌موقع اطلاعات به مشتریان، کاهش هزینه‌های بالاسر در ارتباط با نگهداری کالاها، ذخیره پول و زمان، شناخت تقاضای مشتریان برای تولید کالاها و خدمات جدید، واکنش سریع نسبت به تقاضای مشتریان و برقراری ارتباط آنلاین با مشتریان را از جمله مزایای تجارت الکترونیکی عنوان کرد.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود: شرکت‌های لجستیکی زیادی در سطح بین‌المللی مشغول فعالیت هستند که هم اکنون سفارش‌های ایرانی‌ها از فروشگاه‌های بین‌المللی را انتقال می‌دهند. بنابراین بیش از گذشته این نیاز احساس می‌شود که بتوان همراه با جهان حرکت کرد و با سایر کشورها تبادل اطلاعات داشت.

وی بر داشتن نمایندگی سازمان‌های متولی تبادل اطلاعات و توسعه استانداردهای جهانی تاکید کرد و گفت: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در سال ۱۳۷۴ نمایندگی سازمان جهانی GS۱ را برای ایران اخذ و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران را تاسیس کرد. GS۱ همیشه در توسعه استانداردهای تسهیل تجارت جهانی فعالیت‌های بسیار زیادی داشته و بزرگ‌ترین و موثق‌ترین بانک اطلاعاتی کالا در جهان را دارد. در جهان بیش از ۱۰۰ میلیون عنوان کالا از سازمان GS۱ کد دریافت کردند و بیش از ۲ میلیون شرکت کوچک، بزرگ و متوسط در جهان عضو GS۱ هستند.

فقیه نصیری بارکد را زبان مشترکی دانست که کشورها را با فرهنگ‌های مختلف به یکدیگر گره زده و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری ایران نیز درحال استفاده از این استانداردها هستند. اگر حتی در تجارت جهانی بخواهیم از رمز ارزها استفاده کنیم، باید با زبان جهانی کسب‌وکار یا همان استانداردهای GS۱ که پیش‌نیاز ارتباط برقرار کردن و تبادل کالا در سطح جهانی است،‌ آشنا شویم.

وی با اشاره به نقش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در تحقق پیوستن ایران به تجارت بین‌الملل گفت: مرکز ملی شماره‌گذاری از نهادهای تابعه موسسه است و زمینه استفاده هرچه بیشتر از استانداردهای مدیریت زنجیره تامین را فراهم کرده است، این مرکز با شرکت در همایش‌های مرتبط، برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف در این راستا تلاش وافری انجام داده است. همچنین موسسه با پژوهش در زمینه تجارت الکترونیکی و انتشار آن و رایزنی با دستگاه‌های مختلف نظارتی، قانون‌گذار و اجرایی همواره برای بهبود جایگاه ایران از نظر این شاخص اقدامات اساسی انجام داده است؛ ضمن آنکه این مرکز تنها نماینده انحصاری رسمی GS۱ در کشور است. وی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات حدود ۴۵۰ هزار کالای ایرانی بر روی بانک جهانی GS۱ Cloud بارگذاری شده و تمام دنیا قابلیت دسترسی به این بانک را دارند. این مرکز حدود ۹۰ هزار عضو دارد و امکان دیده شدن کالاهای ایرانی را در سطح جهان فراهم کرده است که این امر موجب حفاظت از برند آنها نیز می‌شود و از اعمال سودجویانه مثل جعل برند جلوگیری می‌کند. بسیاری از سازمان‌های گمرک در جهان درحال استفاده از این استانداردها در سیستم‌های خود هستند.

 

منبع : دنیای اقتصاد