مزایای تشویقی برای شناسنامه دار کردن فرش دستباف

نقطه رسانه ای :رییس مرکز ملی فرش می گوید: تجاری که برای فرش‌های تولیدی خود شناسنامه ملی یا ایران کد بگیرند از مزایای تشویقی بهره مند می شوند.

مرتضی فرجی در گفتگو با خبر نگار ماافزود: هم اکنون کارگروهی در حال تدوین مزایای تشویقی است تا تولیدکنندگان را برای گرفتن شناسنامه ترغیب کند. این مزایا در آینده نزدیک نهایی و اعلام می‌شود.
 معاون وزیر بازرگانی درباره مخالفت‌هایی که از سوی برخی تجار با ایران کد دار شدن فرش دستباف صورت می‌گیرد، اظهارداشت: ما ‌«ایران کد» را در قالب شناسنامه فرش با کمک خود دست‌‌اندرکاران فرش ایجاد کردیم تا آنرا از آسیب‌ها مصون دارد. اما با این حال بعضی تجار و صادرکنندگان بنا به دلایل خودشان با این موضوع مقابله می‌کنند.
وی تصریح کرد: آن‌ها ما را توجیه نکردند که چرا با این امر مخالفت می‌کنند شاید چون با گرفتن شناسنامه یا ‌«ایران کد»، تولیدکننده باید تولیداتش را معرفی کند و ملزم می‌شود واقعیت را رعایت کند و در مقابل آن پاسخگو باشد؛ این امر بر آنها گران آمد.
فرجی افزود: همچنین مشکل مشترکی که تجار دارند اطلاع نداشتن از محل بافت فرش است که در این باره حساسیت‌هایی در خارج از کشور وجود دارد و این به مشکلات می‌افزاید.
وی خاطر نشان ساخت: در «ایران‌کد» مشخص است که این فرش را چه کسی اظهار کرده، اگر اظهاراتی بوده که خلاف واقع باشد باید در مقابل مصرف‌کننده پاسخ دهد. شاید چنین مسایلی باعث نگرانی مخالفان این طرح شده باشد. اما بخش عمده‌ای از صادرکنندگان، تجار و تشکل‌ها با این امر موافق هستند.
وی با اشاره به اطلاعاتی که در شناسنامه ملی فرش درج می‌شود، گفت: در این شناسنامه رنگ متن و حاشیه، طرح، ابعاد، محل بافت، تراکم، پرز، چله و پود خود اظهاری می‌شود و تولید کننده باید در مواردی که رنگ فرش با شستشو یا قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب تغییر کند پاسخگو باشد.

وی گفت: ما بنا داریم در سال جاری تبلیغات جدی برای شناسنامه‌دار کردن فرش در سطح ملی آغاز کنیم. آنچه که در این تبلیغات و فرهنگ‌سازی‌ها بر آن تاکید می‌شود، لزوم ارایه‌ی شناسنامه‌ی فرش از سوی فروشنده است به نحوی که هر کس می‌خواهد فرش بخرد باید از فروشنده، شناسنامه‌اش را هم بخواهد.
وی اظهارداشت: این موضوع باید روشن شود که اگر فرش دارای «ایران‌کد» باشد، خریدار هم به خریدش مطمئن است و همین اطمینان باعث می‌شود تقاضا بالا رود. اما باید تجار و صادرکنندگان را برای گرفتن کد مجاب کرد. لذا در سال جاری تبلیغات‌مان بر این است که خریداران، فرش را حتما با شناسنامه خریداری کنند، فرش‌هایی که «ایران کد»بر روی آنها درج شده باشد.