مدیریت هوشمند زباله های شهری در راستای نیل به اهداف شهر الکترونیک(با استفاده از RFID و سایر خدمات مربوطه)

مکانیابی مراکز دفن زباله بوسیله GIS

با وجود کوششهاي فراوان براي بازیافت و بازیابی زباله ها، اما همچنان بخش زیادي از زباله ها قابل بازیافت نبوده و در چرخه مدیریت پسمانداري باید آنها را دفع کرد. امروزه یکی از روش‌های مهندسی براي دفع زباله‌ها، نگهداری طولانی مدت آنها در مراکز دفن بهداشتی زباله است.

از طرفی به دلیل عدم رعایت کامل معیارهای زیست محیطی و توجه نکردن به ملاحظات فنی، بعضاً مراکز دفن زباله از طریق نشت مواد آلاینده به درون زمین، سبب آلودگی محیط اطراف میشوند، بطوری‌که مکانیابی مناسب براي محل دفن صرفاً از طریق در نظر گرفتن مجموعه‌ای از عوامل مختلف مانند مشخصات توپوگرافی، شرایط زمینشناسی، موقعیت آب و هوایی، وضعیت آب‌هاي زیرزمینی و رعایت استانداردهای طراحی مرکز دفن امکانپذیر خواهد بود.

نتایج بررسی‌هاي انجام شده نشان می‌دهد یکی از ابزارهاي موثر براي درنظر گرفتن همزمان این موارد و تعیین محل مرکز دفن، استفاده از (سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS) به همراه تحلیل‌های تصمیم‌گیری چند منظوره می‌باشد.

این سیستم در واقع یک سامانه کامپیوتری با قابلیت ذخیره داده ها و نمایش گرافیکی آنها، با هدف تجزیه و تحلیل سریع و کسب اطلاعات بهینه در زمینه مورد نظر می‌باشد. تکنولوژی GIS با جمع‌آوري و تلفیق پایگاه داده‌های معمولی، امکان دسترسی همزمان به چندین لایه اطلاعات و پیشبینی براي منظورهاي خاص را فراهم میکند.

براي استفاده از GIS در مکانیابی مراکز دفن زباله، معمولاً لایه‌هاي اطلاعاتی مربوط به توپوگرافی منطقه، وضعیت لایه‌های زمین شناسی،جنس لایه‌ها، نقشه مناطق شهري و روستایی، راه‌های دسترسی منطقه، گسلها و درزه ها، محل مسیل‌ها و رودخانه‌ها، وضعیت تراز آب‌هاي زیرزمینی، و نقشه لرزه‌خیزي منطقه با یکدیگر ترکیب و به عنوان نقشه پایه مورد استفاده قرار می گیرند، همانطور که قبلا گفته شد به هر مکان یک کد GLN اختصاص داده می‌شود.

 

سامانه هوشمند دفع و بازیافت زباله

فناوري راديو شناسه نيز در اين امر نقش بسيار مهم و كارسازي را ايفا كرده است. در روش‌هاي پياده شده، از تگ‌هاي راديو شناسه براي شناسايي و مشخص كردن سطل‌هاي زباله استفاده مي‌گردد، با توجه به جنسي كه اين تگ‌ها ساخته مي‌شوند امكان خرابي و از كار افتادن آن‌ها بسيار كم می‌باشد. شکل زیر این مراحل را نمایش میدهد.

 

 

 

متن کامل مقاله در وبسایت E-CODE