فراهم‌کننده خدمات لجستیکی (LSP) و نقش استانداردهای GS1 در آن‌

فراهم‌کننده خدمات لجستیکی (LSP) چیست و چه نقشی دارد؟

فراهم‌کنندگان خدمات لجستیکی (LSPs) نقشی چالشی در زنجیره‌های تأمین جهانی پیچیده امروزی بازی می‌کنند. بازیگران مختلف زیادی در حمل‌ونقل محصولات بین تأمین‌کنندگان و مشتریانشان فعالیت کرده و هرکدام بخشی از کار را بر عهده دارند. مصرف‌کنندگان از فن‌آوری‌های مانند اینترنت، برنامه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی به‌منظور شناسایی، ارزیابی، خرید و تعامل با محصولات در سراسر کانال‌های فیزیکی و دیجیتال استفاده می‌کنند. خرده‌فروشان به‌سرعت به سمت تجارت omni-channel حرکت کرده تا با مصرف‌کنندگان و تقاضای آن‌ها برای یک تجربه یکپارچه همراه شوند تا بدانند محصولات ارائه‌شده را در چه زمانی و در چه جایی آن‌ها می‌خواهند.
درحالی‌که خرده‌فروشان در حال بررسی راه‌های جدید برای ارتباط با مصرف‌کنندگان هستند، آن‌ها متوجه می‌شوند که فرصت قابل‌توجهی وجود دارد تا فراهم‌کنندگان راه‌حل‌های لجستیکی ( LSPها) را برای موفقیت اجرای استراتژی Omni-channel در زنجیره تأمین خود بکار گیرند. در واقع، LSPها ممکن است توسط بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌عنوان خرده‌فروشان واقعی خود مورد توجه قرار گیرند. به عبارتی زمانی که محصولات را به مصرف‌کننده تحویل می‌دهند، برندهای خرده‌فروشی خود را نمایش می‌دهند.
بااین‌حال، LSPها ممکن است ضعیف‌ترین لینک‌ها در زنجیره باشند، آن‌ها بر این باورند که پیوستن به سیستم‌های اختصاصی یک مزیت رقابتی به آن‌ها می‌دهد. در حقیقت، با استفاده از سیستم‌های اختصاصی، LSPها عقیده دارند که قفل مشتریان خود باز خواهد شد، اما در واقع این می‌تواند عاملی باشد که آن‌ها روند جهانی به سمت قابلیت همکاری را قفل کنند.
برای حرکت به سمت چشم‌انداز لجستیک امروز، LSPها باید از سیستم‌های اختصاصی به سمت استانداردهای باز حرکت کنند.
با استانداردهایGS1، LSPها می‌توانند در زمان واقعی به شفافیت در کل زنجیره تأمین دست یابند و کسب‌وکار را به صورت یکپارچه با شرکای تجاری انجام دهند. استانداردهای GS1، LSPها را قادر می‌سازد تا به‌سرعت با چالش‌های تجارت الکترونیک از طریق ارتباط با دنیای دیجیتال و فیزیکی همراه شوند.
استانداردهای GS1 انتخابی منطقی برای LSPهایی هستند که می‌خواهند خدمات پایدار و انعطاف‌پذیر ارائه داده و در عین حال هزینه‌ها را کنترل و اتلاف را به حداقل برسانند.
بر اساس تجربه چندملیتی، مناقصه‌های پیچیده، ما دریافتیم که توسعه واقعی یکپارچگی به‌طور کلی تنها در حدود یک درصد از کل هزینه قرارداد است. هزینه‌ای که نمی‌تواند مانع از تصمیم یک مشتری به ترک سیستم اختصاصی و حرکت به سمت به یک سیستم مبتنی بر استاندارد شود.

Jaco Voorspuij, IT Business
Development Lead in EMEA, DHL

با استفاده از استانداردهای پیام Ecom سازمان GS1 سرعت احداث محل‌های جدید انبارهای شرکت یونیلیور به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. یونیلور می‌تواند با سرعت بیشتری به لطف «توسعه یک بار، استقرار در هر نقطه» توسعه یابد و هزینه‌های پشتیبانی و نگهداری را کاهش دهد. بهترین عملکردهای شناسایی شده در انبارهای خصوصی در حال حاضر راحت‌تر به سایت‌های دیگر منتقل می‌شوند. این دستاوردها منجر به یک تصمیم برای اجرای این استانداردها در تمام سایت‌های مرتبط در اروپا و همچنین به تمام سایت‌های جدید مرتبط در سراسر جهان شده است.

– Fred Kempkes, Interoperability
Manager, Business Excellence

Services, Unilever

 

مقایسه روش‌های سنتی و جدیدلجستیک‌

شفافیت مهمترین مزیت LSP ها  (Clear visibility)

به‌منظور بهینه‌سازی مدیریت مرسوله‌ها، LSPها، شرکای آن‌ها و مشتریان‌شان نیاز دارند تا بدانند مرسوله‌ها در هر لحظه از زمان کجا هستند.
استانداردهای GS1 راه‌های مشترکی برای شناسایی منحصربه‌فرد هر شی‌ء مانند پالت‌ها در زنجیره تأمین ارائه می‌دهند به طوری که LSPها می‌توانند آن‌ها را ردیابی کنند که آن‌ها در سایت‌های تولید حرکت می‌کنند، در حال سفر از بندری به بندر دیگر هستند، بر روی کامیون‌ها هستند، در مراکز توزیع هستند، در سایت‌های خرده‌فروشی و یا منازل مصرف‌کنندگان هستند.
بدون شناسه‌های استاندارد، هر بار که یک پالت از یک LSP به یکی از شرکای لجستیکی‌اش فرستاده شود، پالت می‌بایست دوباره با شناسه‌هایی که تنها در سیستم شریک استفاده می‌شود، برچسب‌گذاری شود.
استانداردهای GS1، کمک به LSP ها در زنجیره تامین
با استانداردهای GS1، LSPها و تمام شرکا از فعالیت بی‌فایده و وقت‌گیر برچسب‌گذاری مجدد با استفاده از شناسه‌های مشترک مانند کد سریال محموله ارسالی GS1 (SSCC) جلوگیری خواهند کرد. SSCC شرکت را قادر می‌سازد تا هر پالت را به‌منظور سفارش کارآمد و مدیریت حمل‌ونقل و اعلام وصول و تحویل خودکار ردیابی کنند.
 SSCC همچنین اطلاعات با ارزشی در مورد محصولات درون پالت در اختیار قرار می‌دهد. اطلاعات SSCC می‌تواند در یک برچسب لجستیکی GS1 یا کد ( EPC کد الکترونیکی محصول / برچسب RFID شناسایی با فرکانس رادیویی) رمزگذاری شده تا اطلاعات محصولی که توسط همه شرکا استفاده می‌شود را اخذ و به اشتراک گذارد.
 EPCIS یکی دیگر از استاندارد GS1 است که به شرکا اجازه می‌دهد تا دقیقاً بدانند که محصولات در هر نقطه از زمان کجا هستند، قبل از آن کجا بوده‌اند و چرا.

تسهیل همکاری مزیتی دیگر از LSP ها  (Smooth collaboration)

LSPها می‌توانند کسب‌وکار با شرکا و مشتریان را در سراسر مرزهای سازمانی با استفاده از استانداردهای GS1 انجام دهند تا همکاری و تبادل اطلاعات به راحتی صورت گیرد.
توجه داشته باشید که SSCC با داشتن جزئیات محصول همچنین می‌تواند در یک پیام الکترونیکی گنجانده شود مانند یک پیغام ارسال برای بهبود تحقق سفارش و خدمت به مشتریان.
با استفاده از استانداردهای پیام (EDI) GS1 ecom، پیغام ارسال، مرکز توزیع را از حمل‌ونقل محموله در انتظار و محتویات خاص آن به‌منظور دریافت ساده‌تر کارآمدتر باخبر می‌کند. این موضوع همچنین به مشتری کمک می‌کند تا موجودی خود و عملیات انبارداری را به نحو بهتری مدیریت نماید.
مطلب مهم دیگر این است که LSPها می‌توانند با همان SSCC ارائه‌شده در فاکتورها برای پرداخت سریع‌تر و جریان نقدی اقدام کنند. با استفاده از استانداردهای GS1، همه شرکا می‌تواند با هم بهتر، دقیق‌تر کار کنند و ارتباطات کارآمدتری با هم داشته باشند.
با استانداردهای GS1، LSPها می‌توانند با مشتریان خود سریع‌تر ارتباط برقرار کنند و یکپارچه‌سازی سیستم‌های خود را بجای هفته یا ماه، روزانه یکپارچه کنند. روابط مبتنی بر استانداردها همچنین مقیاس‌پذیر هستند و LSPها را قادر می‌سازد تا به صورت مقرون‌به‌صرفه مشتریان جدید اضافه کنند.
« یکی از اولویت‌های اصلی ما این است که در سطح بالایی به مشتریان خود پاسخگو باشیم. این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که سطوح موجودی برای تقاضای مصرف‌کننده مدیریت شود. در بازار چالشی امروز، ما به فراهم‌کنندگان لجستیکی نیاز داریم که مجهز به تحویل عملیاتی برتر بوده و شریکی باشند که بتوانند شفافیت در مرسوله‌هایمان را لحظه‌ای به ما اطلاع دهد.»

– David McNeil, Market Offer
Execution Manager, Arrium Mining
& Materials

«هنگام انتخاب فراهم‌کنندگان لجستیکی، ما ترجیح می‌دهیم تا با شرکت‌هایی کارکنیم که از استانداردهای GS1 استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها می‌توانند شفافیت موردنیاز زنجیره تأمین را برای ما فراهم کرده تا به انتظارات عملکردی موردنیاز پاسخ دهیم. »

– Marc Cox, Senior Business Analyst,
Warehousing / Logistics / MIS,
Philips International B.V.

با شناسه‌های مشترک و روش‌های ضبط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، LSPها می‌توانند از فعالیت‌های بی‌فایده و ناکارآمد در سراسر زنجیره تأمین به‌منظور کاهش هزینه و بهبود کیفیت سرویس اجتناب کرده یا آن را به حداقل برسانند. با استفاده از بهینه‌سازی مدل‌های تحویل،LSP ها پایه موردنیازی را برای تجارت omni-channel و خدمت به مصرف‌کننده امروزی ایجاد می‌کنند.
«یک‌روند رو به رشدی از تقاضای مشتریان وجود دارد که تقاضا دارند LSPها جایگاهی در بین استانداردهای باز داشته باشند (باید به سمت استانداردهای باز بروند). یک پویایی قابل‌توجهی وجود دارد که مشتریان خدمات لجستیکی شروع به تماس به LSPها می‌کنند که زمانی که برای پیشنهاد و استفاده از استانداردهای باز می‌آیند، رهبری را بر عهده بگیرند.»

– Jaco Voorspuij, IT Business
Development Lead in EMEA, DHL

جهت مشاهده ادامه مقاله فراهم‌کننده خدمات لجستیکی (LSP) و نقش استانداردهای GS1 در آن‌، به لینک e-code مراجعه کنید.