عید فطر مبارک

عید فطر یا عید روزه گشا روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. طبیعت با بهار طراوت می‌یابد و معنویت با بهار رمضان اوج می‌گیرد. مردم در این روز نماز عید برگزار کرده و به‌پاس توفیق روزه‌داری ماه مبارک رمضان بر درگاه خداوند شکر می‌گزارند و به جشن و شادی می‌پردازند. عید، روزی است که خداوند برای جوایز رحمانی‌اش و انعام رحیمی خویش از میان‌روزها برگزید، روزی که بندگان بعد از یک ماه اعتراف به بندگی و طلب آمرزش و عرض نیاز و تمنا، فراتر از ظن و گمانشان اعطا می‌کند.

عید فطر 1

نماز عید فطر

مهم‌ترین عمل در روز عید فطر، نماز عید فطر است. زمان برگزاری نماز بعد از طلوع آفتاب تا ظهر روز عید است. این نماز باید به جماعت خوانده شود و به عقیده شیعه در زمان غیبت، خواندنش مستحب است.

نحوه برگزاری نماز عید فطر

در رکعت اول: بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به‌جا آورد و برخیزد.

در رکعت دوم: بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به‌جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

زکات فطره

کسی که موقع غروب یعنی قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریبا 3 کیلوگرم است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را هم بدهد کافی است.

عید فطر در کلام امام و رهبری

امیدوارم خدای تبارک‌وتعالی این عید سعید را به همه مسلمین و به کشور ما و ملت ما مبارک کند و امیدوارم که با عنایت خودش با ما رفتار کند. ما مهمان‌های خوبی نبودیم برای خدای تبارک‌وتعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملت‌ها را دعوت کرده است به ضیافت اللّه، ضیافت اللّه با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم، ما که خودمان را می‌شناسیم که هیچ نیستیم و هرچه هست، اوست، لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می‌کند و ما را میهمان و خودش را میزبان ما قرار می‌دهد. (بیانات امام خمینی(ره)، (10/ 4/ 63).

عید فطر 2

کار معنوی و مجاهدت با نفس در این ماه، به صاحبان همت و صاحبان اراده، که شما مردم عزیز هستید و روزه را تحمل کردید، احساس شادی و مسرت معنوی می‌بخشد. این هم یکی از خصوصیات کار برای خدا و تلاش و مجاهدت للَّه است که صاحب آن، باوجود تحمل مشکل و تحمل زحمت، احساس شادی می‌کند و خداوند این شادی را متصل کرده است به شادی روز عید فطر؛ که در عظمت این روز همین بس که شما در قنوت‌های نه‌گانه این نماز پربرکت، خدا را قسم می‌دهید به این روز «أسْئَلُک بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ» و  این نشان‌دهنده رتبه بالای این روز است. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، 18/ 5/ 1391).