طرح جدید کد رهگیری کالا روی میز کمیسیون اقتصادی دولت

جانشین «ایران کد» و «شبنم» در راه است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین آیین‌نامه‌های طرح جدید شناسه کالا و کد رهگیری با عنوان GS1 خبر داد و گفت: این آیین‌نامه‌ها در میسیون اقتصادی دولت برای نهایی شدن در دست بررسی است.

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت طرح کد رهگیری کالا که وزارت صنعت در یک سال و نیم اخیر در حال تدوین آیین‌نامه‌های آن است، خاطرنشان کرد: به‌دلیل اشکالاتی که در سیستم کد شبنم و ایران کد وجود داشت، آن سیستم کنار گذاشته شد و طرح جدید با عنوان GS1 در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا با جلسات مختلفی که با تمام سازمان‌های دخیل در این طرح داشته‌ایم، آیین‌نامه طرح جدید تدوین و برای دولت ارسال شده است که اکنون در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این‌ که این طرح چه مواردی را با چه روندی شامل می‌شود، گفت: ‌2 آیین‌نامه کد شناسه و کد رهگیری را تدوین کرده‌ایم که کد رهگیری تا حدی کامل‌تر است. بسته به نوع کالا این کدها ایجاد می‌شود و لزوما همه کالاها نیاز به برچسب ندارد.

gs1

به گفته خسروتاج سیگار یکی از آن کالاهایی است که در سیستم جدید یک کد دیجیتالی کامپیوتری روی آن نصب می‌شود و مشخص خواهد شد از چه کشور و از چه ورودی وارد یا تولید شده و روند توزیع قابل پیگیری است.

وی بر این نکته تأکید کرد که برخی کالاها از جمله منسوجات و لوازم خانگی حتماً باید برچسب داشته باشند که متناسب با بسته‌بندی آن، کد شناسه روی آن تعریف می‌شود و دیگر خبری از برچسب‌های فله‌ای و کیلویی نیست.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت در توضیح بیشتر طرح گفت: برخی کالاهایی که ورود آن به کشور ممنوع بوده یا در داخل هم تولید نمی‌شود در داخل این سیستم به گونه‌ای تعریف می‌شود که مأموران به‌راحتی می‌توانند کالا را شناسایی و به‌ عنوان کالای قاچاق با آن برخورد کنند.وی با بیان اینکه اجرای طرح GS1 فازبندی شده است، افزود: در مرحله اول برنامه جامع، سیگار، پوشاک و موبایل مد نظر قرار گرفته است، چرا که بیشترین حجم قاچاق مربوط به این کالاهاست و در این سیستم به‌راحتی کالای قاچاق در شبکه حمل‌ونقل، انبار و توزیع قابل شناسایی خواهد بود، علاوه بر آنکه وظیفه هر دستگاه مشخص شده و دیگر خبری از ناهماهنگی یا موازی‌کاری در طرح جدید نیست.

 

منبع : خبر گزاری فارس